Bli en bättre golfare – utan att slå ett enda slag

Bli en bättre golfare – utan att slå ett enda slag

En god rörlighet minskar risken för skador och gör dig till en bättre golfare. Här är övningarna som kan råda bot på din stelhet i vinter.

Du kan rotera fullt ut och får mer kraft i svingen – och slår helt enkelt längre.

Här kan du testa dig själv.

Har du bra rörlighet, eller är det kanske nåt du behöver jobba på under vinterhalvåret?

De två övningarna ger dig en indikation.

Fastnar du innan du kommer hela vägen?

Då kan du träna upp din smidighet genom att göra övningarna regelbundet till dess du kan utföra

rörelsen.

1. ROTATION

Stå med fötterna axelbrett isär.

Ryggen lätt framåtlutad.

Lägg din golfklubba eller en käpp över axlarna.

Behåll positionen i höften samtidigt som du roterar runt din egen kropp med fötterna kvar i golvet.

Knäna kommer att följa med i rörelsen en aning men ska inte glida i sidled.

Målet är att käppen/klubban kan passera mittlinjen.

Byt håll.

EFFEKT: Förbättrar rörligheten i nacke, skuldrorna och bröstryggen.

2. SIDBÖJNING

Stå med benen brett isär.

Håll klubban uppsträckt rakt ovanför huvudet.

Böj höger knä och följ med kroppstyngden över höger fot.

Vänster ben är utsträckt.

Böj kroppen inåt mot det sträckta benet, genom att böja ryggen i sidan utan att det sker någon rotation någon annanstans i kroppen.

Byt ben och sträck ut andra sidan.

EFFEKT: Ökar rörligheten i bröstryggen,skuldror samt den breda ryggmuskeln.

Övningarna är hämtade ur boken MAQ – Muscle Action Quality. Det är en bok om funktionell träning, författad av fystränarna Pierre Johansson och Leif Larsson.

 

"Från kylskåp till mjukis – på 10 veckor"

Kan vem som helst bli rörlig, oavsett hur stel man är i utgångsläget?

Ja, säger sjukgymnasten och fystränaren Pierre Johansson, en av författarna till boken MAQ.

– Om det inte finns några mekaniska problem, skador eller sjukdomar. För en amatör är rörlighetsträningen mycket viktigare än styrketräningen för att komma åt det man vill svingmässigt. Det räcker med tio minuter varje dag. Bland amatörgolfarna är stelhet i bröstryggen ett vanligt problem. Det kan leda till problem med ländrygg och nacke. Ett annat område där rörligheten ofta är nedsatt är sätesmusklerna, höftböjaren och baksida lår.

Vad kan du ge för generella råd?

– Det är svårt eftersom alla har olika rörlighet. Man kan testa övningarna här intill för att få en indikation på hur det ser ut.

Vem har bäst rörlighet ute på touren, skulle du säga?

– Rory McIllroy. Han har gjort ett väldigt strukturerat jobb med sin rörlighets- och stabilitetsträning under de senaste fem åren.

Jag fystränar under vintern!
Ja
145
35
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Relaterade artiklar

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!