Äppelgårdens GK har renoverat flera av sina lokaler under vintern. Med köksmästare och receptionist som hantverkare. Foto: Klubben

Kreativa klubben

Köks- och receptionspersonal hjälpte till med renovering

I en ekonomisk oviss tid hade Äppelgårdens GK ett val – permittera personalen eller bli kreativa. De valde det sista alternativet.

Jesper Johansson • 2021-03-23

Hur gör man när bokningarna försvinner och det ekonomiskt ser tufft ut för en golfklubb och dess restaurang?
Joakim Hugosson är ägare och driftansvarig för anläggningen belägen i närheten av Båstad. Han ställdes inför just detta problem under hösten 2020, då coronapandemins andravåg slog in över landet. Gåsamiddagar och julbord avbokades i rask takt och när planen var att ha öppet året runt grusades då gästerna försvann hamnade Hugosson och klubben i en svår sits.

Att permittera personalen hade förstås varit ett alternativ men som en kreativ ägare valde Hugosson en annan väg: de anställda fick hjälpa till med renoveringen.
– Vi behövde ändå göra saker så vi gick loss och renoverade köket, matsalen och receptionen. Nu är det betydligt fräschare och snyggare. Alla på klubben hjälpte till. Receptionsdesken är lackad och färgad av hon som normalt sitter där bakom. Det visade sig att hon var jätteduktig på detta och hon har gjort den jättefin och det visade sig att vår köksmästare var en rackare på gipsskivor och att måla, säger Hugosson.

Under vinterhalvåret arbeta klubbens anställda med arbeten de inte gör till vardags vilket dels lett till att kostnaderna för renoveringen sjunkit och dessutom kunde personalen arbeta under de bistra vintermånaderna. En annan stor fördel med projektet har varit gemenskapen.
– Det här har bundit ihop gänget på ett väldigt bra sätt. Gör man saker tillsammans bryr man sig mer om dem, säger Hugosson.

Under måndagen var det ”grand opening” för restaurangen och två dagar i rad har över 100 gäster besökt anläggningen för att äta lunch i de uppfräschade lokalerna. Snart öppnar också golfbanan för spel och Hugosson är hoppfull inför framtiden.
– Just nu känns det bra. För ett år sedan ringde folk och bokade av. Nu är det faktiskt många som bokar på, vilket känns väldigt positivt.
– Med våra bra kockar håller vi bra nivå, vilket är roligt att se och min känsla är faktiskt att gästerna umgås på ett annat sätt nu när lokalerna är trevligare.

Blir det några fler renoveringsprojekt för personalen?
– Vi har ett klubbrum som behöver lite kärlek och även omklädningsrummen för damerna och herrarna. Men hur äter man en elefant? Jo, bit för bit – vilket är sättet vi ska gå vidare på. Det känns väldigt bra.

Scroll to Top