5de575c57a736

Spela

Så tränar du smart

Tränar du på rätt sätt? Här får du en rad tips som gör att du utvecklas snabbare som golfspelare - bland annat genom att göra landslagens övningar.

Text: Golf.se • 2010-05-25

Eddy Eriksson, PGA-tränare: Träna på banan
Många golfare är fantastiska rangespelare. Är du en av dem? Då är det dags att börja träna på banan, där det ställs andra krav på dig. På banan har du bara ett försök på dig. Du måste helt enkelt klara av att slå det önskade slaget. Man brukar säga att du ska träna som du spelar men vänd i stället på det och spela som du tränar!

Känner du igen dig?
Hur många gånger har du värmt upp med spikraka slag på rangen och sedan hookat första driven?

Visualisera slaget
Ett bra sätt att lyckas på banan är att visualisera slaget innan du slår. Om man tänker ett slag eller en rörelse så skickar hjärnan en signal till kroppen att det här ska den göra. På det viset får du ännu mer hjälp att slå slaget som du tänkt dig.

Låt kompisen välja
Träna upp din förmåga att växla mellan olika typer av slag genom att träna med en kompis. Innan det är dags för dig att slå bestämmer kompisen vilken typ av slag du ska prestera. Det kan exempelvis vara ett högt eller lågt slag alternativt draw eller fade.

Se slaget i tänkarboxen
När du är här, i den så kallade tänkarboxen, ska du bestämma vilken typ av slag du ska slå. Men så fort du går ur boxen ska det bara vara målet som gäller. Inget tvekande!

Tips! Skippa provsvingen
Spela helt utan provsving och lär känna pressen att prestera direkt. Från det att du ställer upp dig till bollen så ska det inte vara mer än tre sekunder innan du slår till. Räkna gärna högt.

 

Jessica Krantz, PGA-tränare: Jämför dig med landslaget
I landslaget vill man att spelarna ska lära sig att träna så tävlingslikt som möjligt. Under en runda slår en golfare, beroende på handicap, mellan 70 och 115 golfslag under 4­5 timmar. Spelaren ställs hela tiden inför ett helt nytt slag, ett nytt läge och med en chans att lyckas. För att bli bättre måste man träna på just detta: nytt slag, nytt läge och en chans!

8-bollsövningen
Detta test är till för att ta reda på hur du ligger till i närspelet. Det går ut på att träna och mäta olika typer av slag och avstånd. Övningen ska utföras med max koncentration och fokus med full rutin inför varje slag precis som på tävling.

Gå banan fem varv och summera poängen.

De olika stationerna som du ska slå slag ifrån är:
Station 1: Kortare chip med totallängd på 10 m till hål.
Station 2: Längre chip med totallängd på 30 m till hål.
Station 3: Kortare pitch med totallängd på 20 m till hål.
Station 4: Längre pitch med totallängd på 40 m till hål.
Station 5: Kortare lobbslag (över exempelvis en bunker) med en totallängd på 15 m till hål.
Station 6: Längre lobbslag (över exempelvis en bunker) med en totallängd på 25 m till hål.
Station 7: Kort bunkerslag med en totallängd på 10 m till hål.
Station 8: Längre bunkerslag med totallängd på 20 m till hål.

Poängberäkning: Sänkt slag: 4 poäng. Inom 1 meter: 3 p. Inom 2 m: 2 p. Inom 3 m: 1 p.

Hur gick det?
Landslagets nivå i februari 2009: 75­-85 poäng.

Bli vass på korta puttar med 36:an
Välj ut ett hål och sätt ut fyra peggar enligt bilden ovan. För varje sänkt putt får du 1 poäng. Gör den här proceduren på 9 olika hål med olika lutningar för varje boll. Koncentrera dig inför varje putt precis som på banan. Fyll i hur många poäng du fått efter varje hål och räkna ut ditt resultat efter nio hål.

Hur gick det? Maxpoäng är 36. Landslagets snitt i februari 2009: 29 poäng.

 

Matz Evensson, PGA-tränare: Träna smart på övningsområdet
När du tränar gäller det att ha ett mål med vad du gör. Ett sätt är att använda en övning som du vet fungerar. Ett annat är att leka fram ett tävlingsmoment eller ett test där du mäter ditt resultat. Självklart ska din träning vara rolig, så det är viktigt att den är varierad. Här vill jag ge dig några enkla, roliga övningar som löser vanliga problem.

Övning: slå bollar stående på ett ben
Slå bollar med all vikt på främre foten. Känn att du är “centrerad”.

Problem: Duffade chippar
Övning: Hitta svingplanet
Ett vanligt problem när händerna startar en chipsving, är att klubban far iväg för mycket inåt med ett för flackt skaftplan till följd. Sätt ner en käpp i backen som bilden ovan visar för att testa hur det ska kännas att vara i plan.

Problem: Ojämnt tempo och grepptryck
Övning: Handduk virad runt greppet
Ibland är det lätt att “rycka” iväg slagen runt green. För att träna på tempot och ett konstant grepptryck ­ linda en tunnare handduk runt greppet och slå bollar. Märk hur tung klubban blir och hur bra rytmen blir om du håller klubban lika löst under hela slaget. Kombinera med övningen där du har vikten på främre foten.

Problem: Kropp och armar synkar inte
Övning: skumgummiboll mellan armarna
Ibland kan det vara svårt att koordinera kroppsrotationen med armsvingen. Det kan leda till att du tappar kraft, eller kommer ur plan och spår. Sätt en enkel skumgummiboll mellan armbågarna. Börja nu pitcha lite försiktigt och jobba dig upp till längre slag. Ge akt på hur armsvingen samarbetar med kroppens rotation och viktförflyttning. Varva med och utan boll.

Tre grundtips till effektiv träning
Det finns givetvis oerhört många bra övningar så hitta de övningar som hjälper dig med just dina problem. Glöm dock inte bort tre viktiga grundregler för all effektiv golfträning:

1. Byt mål så ofta du kan – helst mellan varje slag.
2. Lek in ett tävlingsmoment för att träna koncentration och testa dig själv.
3. Tänk på att mer än hälften av din träning bör vara närspel!
Träna gärna på rangen, men glöm inte att minst hälften av din träning ska vara närspel. Här ligger grunden till en lägre score!

Foto: Jacob Felländer

Se över bagen med Golfskolan
Lyckad tjejdag på Kungsbacka

Text: Golf.se • 2010-05-25
SpelaGolfskolan
Scroll to Top