Artiklar

Så höjde Öijared servicenivån

Öijared Resort har lagt ordentligt med fokus på att få upp servicenivån på anläggningen. – Får man bara ett bra bemötande så brukar det mesta lösa sig, säger Niclas Helgesson, VD på Öijared Resort.

Erik Hallberg • 2016-08-26

Öijared Resort, med fyra (!) 18-hålsbanor ligger Alingsås och Göteborg. De senaste åren har anläggningen lagt mycket fokus på att ge alla gäster bästa möjliga bemötande.

– Vår tanke om hög service genomsyrar allt vårt arbete. Det handlar mest om sunt förnuft egentligen. Vi har bestämt oss för att alla som kommer in genom våra dörrar, oavsett om man ska spela golf, cykla eller kanske bara här för att titta, så ska man få så bra service som vi bara kan ge, säger Niclas Helgesson som är VD på anläggningen.

Vad gör ni mer specifikt för att få upp servicenivån?

– Det handlar väldigt mycket om det mänskliga beteendet, vi säger hej till varandra, vi prioriterar alltid de människor som är på plats hos oss och vi försöker vara så synliga och rörliga på anläggningen som möjligt. Skapa en god atmosfär för våra besökare helt enkelt. 

För att öka personalens servicetänk har Öijared en internutbildning som alla anställda får gå med fokus på bemötande, Helgesson menar dock att utbildningen bara är en liten bit i pusslet.

– Den stora förändringen ligger inte i att vi utbildar vår personal utan det är att vi har ett konstant fokus på service. Vi tror att det är enormt viktigt att skilja oss från andra anläggningar genom hög service. Det är det som kan göra oss till vinnare i längden.

Öijared drivs som en resortanläggning och inte som en golfklubb.

– Min upplevelse är att de anläggningar som drivs av privata kommersiella intressen har ett högre fokus på servicefrågan och att man är lite mer professionella i det tänket. När jag är ute på andra anläggningar så blir jag både bra och mindre bra bemött. Generellt så tror jag att i och med att många golfanläggningar drivs som klubbar så har inte servicen varit i fokus utan man har haft fokus på banans skick eller att arbeta i kommitteér. 

 

Har din golfanläggning bra service? Berätta i kommentarsfältet nedan.

Norrländska klubben hittar nya inkomstkällor


Service i fokus när Golfsverige träffades

Scroll to Top