Spela

Trög start, men ingen kris

Att golfbanorna har förlorat mycket pengar på den sena säsongsstarten står klart. Inte heller för utrustningsbranschen har säsongsupptakten varit någon försäljningssuccé, men de visar ingen oro för resten av året.

Text: Oskar Åsgård • 2013-04-18 Uppdaterad 2013-04-18

Äntligen har banorna börjat öppna i en strid ström runtom i landet, men för många klubbar är intäktsförlusterna till följd av den segdragna vintern betydande.

Även för tillverkare och butiker har säsongen börjat trögt.

– Det är lite tystare i telefonerna än det brukar vara vid den här tiden. När vi tittar på putterförsäljningen den här veckan, jämfört med samma vecka i fjol är den ganska dålig i år, vilket jag tror visar att greenerna inte har öppnat ännu, säger Patrik Bäckbom på PING Scandinavia.

Och han får medhåll från återförsäljarsidan.

– Vi hade väl hoppats att vi haft lite mer kunder i butiken, säger Steven Dillman, varuhuschef på Dormy Malmö.

Båda är dock överens om att trenden vänt och att suget bland golfarna är stort.

– Det känns som att det finns en positiv stämning bland de som kommer in i butiken. De tycker att det är helt fantastiskt att det blivit lite varmare, bättre väder och öppna banor, säger Dillman.

Påverkar den sena starten resultatet för hela säsongen eller går det att ta igen?
– Det är omöjligt att säga om det kommer att påverka hela säsongen. När det väl kommer igång kan det komma ifatt och det återstår att se. Jag är fortfarande jätteoptimistisk, säger Dillman.

Bäckbom tror också att situationen för utrustningstillverkare och butiker skiljer sig från den som golfklubbarna möter, där förlorade greenfeeintäkter i början av säsongen inte går att hämta hem senare.

– Jag tror inte att vi som håller på med den hårda biten kommer att förlora speciellt mycket på det. Jag tror snarare att det som inte säljs nu är bollar och andra förbrukningsvaror, eftersom ingen slår bort bollar eller sliter ner handskar.


Text: Oskar Åsgård • 2013-04-18
SpelaUtrustning
Scroll to Top