Vid utrustningsmässan i Malmö ska bästa golfbutikerna koras. Foto: SVENSK GOLF

Spela

Så jobbar de bästa golfbutikerna

Det gäller att vara lyhörd för golfarnas önskemål, och se varje affär som lika viktig – oavsett om du säljer peggar eller ett järnset. Det menar några av Sveriges bästa golfbutiker.

Text: Karin Klarström • 2012-09-21 Uppdaterad 2012-09-21

Sex golfbutiker är alltså nominerade till ”Merchandiser of the year” – tre i klassen on course, tre i klassen off course. De två vinnarna utses under The Nordic Golf Show, branschmässan som öppnar den 3 oktober i nya Malmömässan.

En av de nominerade butikerna är Golf International, som ligger mitt i Stockholm. Den drivs av Carina Bauge och hennes bror Rickard.

Carina har varit i branschen i 28 år. Det var tänkt att hon skulle hjälpa pappa och brorsan i butiken ett år, men det blev alltså längre än så.

Vad betyder det att bli nominerad till priset?
– Det är roligt att bli nominerad. Men vad det betyder… Det beror ju på hur det går och hur det uppmärksammas. Det viktiga är ju att kunderna får höra talas om det.

– Men det är klart att det är härligt, efter 28 år, säger hon.

Hon har sett kollegor i branschen stänga igen genom åren, och medger att det är tufft. För egen del jobbar hon i butiken sex dagar i veckan, graderar varje köp som lika viktigt oavsett om det handlar om peggar eller järnset.

– Man får hjälpa kunden med det han eller hon vill ha. Man kan inte ha allt på lager. Och så måste man ligga rätt i pris.

I klassen ”off course” konkurrerar Golf International med Dormy Örebro samt Innesvingen i Mölndal om utmärkelsen. Innesvingen tog hem segern 2011 och Fredrik Halldorf har måttliga förväntningar på årets prisgala.

– Det är väl högst osannolikt att vi vinner igen, men det är kul att vi är nominerade, säger han.

Även han har varit i branschen länge. För 16 år sedan startade han eget, och har blivit golfhandeln trogen. Han har sett konkurrenter försvinna, samtidigt som hans eget företag gått åt motsatt håll.

– Det är så branschen ser ut nu. De små blir mindre och försvinner, samtidigt som de stora blir större och större.

Det är de allt mer krävande kundernas önskemål som leder till detta. Golfarna kan ibland mer än butiksägarna själva. De läser på, vet allt om klubbans minsta lilla detalj och kräver att butiken ska ha allt i sortimentet. Dessa krav går att möta idag på ett annat sätt än tidigare. För egen del sitter han inte på något lager, utan beställer själv i takt med att golfarna bestämmer sig för vad de vill ha.

– Förr var man tvungen att ha 50 set på lager, nu har man ett set av varje. Fyra av fem set vi säljer är personligt utprovade i alla fall, så det ska justeras innan kunden är nöjd. Så kunden provar ut så klubborna passar, sen beställer vi och kunden har klubborna inom nån vecka.

 Mats Hedlund, delägare på Dormy är nöjd med nomineringen.

– Det känns förstås jättekul att bli omnämnd på det här sättet och det tyder ju på att vi gör ett bra jobb, säger han.

– Kanske är det lite extra roligt att det är just Örebrobutiken som har blivit nominerad, eftersom det var där allt startade en gång. Det här säger ju något om att den äldsta butiken som vi har fortfarande håller bra.

Peter Hansson driver Peter Hansson Golf på St Arilds golfklubb tävlar om priset ”Merchandiser of the year” i klassen on course. Han har medlemmar och greenfeegäster som kunder, och har byggt upp verksamheten under 24 år. Enligt honom är det viktigt att våga tänka i egna banor och inte göra som alla andra.

– För åtta-tio år sen började med egna demodagar. I stället för att låta ett märke i taget visa upp sina produkter tog jag fram allt jag hade, och lät kunderna testa och jämföra. Det är ju bättre för kunden. Så det gör jag fortfarande. Varannan söndag har vi demodag, säger Hansson.

Han är inte mycket för att konkurrera med pris, i stället fokuserar han på att ta reda på vad golfaren vill ha – och framförallt behöver. Det är inte alltid den senaste modellen är vad kunden behöver, det kanske fungerar bättre att köpa fjolårets driver. Det är golfarens sving och egenskaper som avgör.

Men visst säljer han en och annan sprillans ställbar driver. Men ofta lämnar kunden in nyckeln hos honom. ”Du kan behålla den här, så kommer jag hit om jag vill ändra nåt”, säger golfaren.

– Jag har väl hundra nycklar här, skulle jag tro, säger Hansson.

Dömle Golf på Karlstad GK är nominerad i samma klass, och enligt ägarna Björn Persson och Robert Perman är det viktigt att hela personalen får utrymme att tycka till och vara delaktiga i verksamheten, för att det ska bli bra.

– Personlig service ska vara ledordet. Att utbilda och stimulera våran personal i shoppen, stärka relationen med både leverantörer och kunder. Där har vi mycket att lära från andra brancher, säger de båda ägarna.

– Om vi skulle vinna skulle det stärka vår verksamhet ytterligare naturligtvis och göra våran shop ännu mer intressant för gamla som nya kunder. Vi har under våra 23 år i branchen alltid strävat efter långsiktighet och kvalitet och detta pris är verkligen ett kvitto på att vi lyckats, tillägger de.

I klassen ”on course” är även Tylösands golfshop nominerad. De ansvariga är bortresta, och Svensk Golf har inte kunnat nå dem för en kommentar.

Bästa butikerna ska koras

Text: Karin Klarström • 2012-09-21
SpelaUtrustning
Rulla till toppen