Spela

Adams Golf-köp klart

Tidigare i år annonserades det att storföretaget Taylor Made hade för avsikt att köpa uppstickaren Adams Golf. Under fredagen meddelades att affären är i hamn. Priset sattes till 70 miljoner dollar, cirka 500 miljoner kronor.

Text: Marcus Lindgren • 2012-06-01 Uppdaterad 2012-06-01

Affären innebär att Taylor Made, som i sin tur ägs av The Adidas Group, stärker sitt varumärke ytterligare. Dessutom får man i och med köpet tillgång till den spelförbättrande teknik som Adams Golf gjort sig kända för.

– Vi har under lång tid beundrat Adams Golf för sin entusiasm när det kommer till att införliva spelförbättrande teknik i utrustningen. Att nu kombinera kunnandet och talangerna från Adams Golf med Taylor Made kommer vara till stor hjälp i skapandet ännu bättre utrustning till de båda företagens målgrupper, säger Vd:n Mark King i ett pressmeddelande.

På Taylor Made säger man sig vara måna om att Adams ska behålla sin identitet som uppstickare trots ägarbytet. Men att ett viktigt steg för att göra varumärket större är att sprida det utanför USA:s gränser. Adams säljer för närvarande endast tio procent av sina produkter utomlands, detta i kontrast till Taylor Made vars internationella försäljning är sextio procent.

Att det är två företag i medvind som nu blir ett råder det ingen tvekan om. Taylor Made noterade företagets bästa resultat under det första kvartalet. Under samma period ökade Adams Golf sin försäljning med tjugofem procent.

– Det är en otroligt spännande tid för Taylor Made. Att Adams Golf blir en del av organisationen är ett viktigt steg i vårt mål att bli det bästa golfföretaget i världen, säger King.


Text: Marcus Lindgren • 2012-06-01
SpelaUtrustning
Scroll to Top