Peter Hansons framgångar i Masters på Augusta gav massiv exponering för svenska klädföretaget Galvin Green Foto: Getty Images

Spela

Galvin Green jublar efter Hansons succé

Peter Hansons succé i Masters gav stor exponering i tv världen över. Då jublar klädsponsorn Galvin Green. – Att synas på en av världens bästa golfare, under en av de största tävlingarna på bästa sändningstid. Det blir inte bättre, säger vd:n Christian Nilsson.

Text: Tobias Bergman • 2012-04-11 Uppdaterad 2012-04-11

Många av världens bästa golfspelare har helhetskontrakt med sina utrustningsleverantörer, vilket innebär att de ofta också använder kläder från samma företag.

Peter Hanson har varit TaylorMade troget i flera år, men när det kommer till kläder kör han fortfarande svenskt. Det är Galvin Green glada för idag.

För Mastershelgen blev givetvis en riktig jackpot för det Växjöbaserade företaget. Hansons framfart på Augusta National gav massor av tv-tid över hela världen vilket resulterade i en hel del exponering för Galvin Green.

– Peters framgång betyder naturligtvis jättemycket. Det är svårt att sätta värde på det. Men jag har aldrig mottagit så många mejl och meddelanden under dagarna som denna helg, säger Galvin Greens vd Christian Nilsson.

Och inströmningen till telefoner och mejlboxar på huvudkontoret har fortsatt även efter det att tävlingen avslutats.

– Eftersom vi inte finns representerade i USA så klart frågorna handlar just nu om var kan konsumenten kan köpa produkterna, men även många som vill representera varumärket. I Kanada har vi sett en ökad efterfrågan i shoppar. Vi har inte kunnat se en direkt försäljningsökning just för tillfället i övriga länder men vi följer naturligtvis utvecklingen för att mer kunna sätta värde på framgångar på banan, säger Nilsson.

Många spelare har prestationsbaserade kontrakt – blev det också en dyr helg för er i och med hans framgång?
– Alla skrivna kontrakt är högst konfidentiella. Men de flesta proffs av rang spelar med ett bonusupplägg. Helt klart är det i alla fall att man sitter och önskar en vinst och tänker enbart på hur viktigt det är för spelaren. I många fall handlar det om relationer till spelaren som gör att man blir så engagerad, speciellt inför dem som följt med under lång tid. En vinstbonus som ska betalas är med andra ord en positiv investering för bolaget, vad den än hamnar på, säger Nilsson utan att vilja gå in på siffror.

Hur ser ni på möjligheterna att behålla honom, nu när han har blivit en världsspelare?
– Om vi tappar en spelare beror det oftast på att hårdvarumärken lägger fram ett förslag som gäller all utrustning och då kan vi oftast inte hänga på. Det finns goda möjligheter att behålla Peter då han är väldigt nöjd med produkterna men även med den service vi ser till att hålla till honom under året. Peter är en fantastisk ambassadör både på och utanför banan och det är klart att vi vill behålla honom i framtiden.


Text: Tobias Bergman • 2012-04-11
SpelaUtrustning
Rulla till toppen