Sverige hett golfresmål

Golfturismen ökade till Sverige förra året och den mest bokade banan var Strömstad GK. Danskarna och norrmännen ligger i topp bland de utländska besökarna som spelar svenska banor.

VisitSwedens uppdrag är att marknadsföra varumärket Sverige och svenska destinationer och upplevelser internationellt.

2013 inleddes ett nytt affärssamarbete mellan Svenska Golfförbundet, VisitSweden och fem regionala turistorganisationer.

Nu visar en rapport att golfturismen till Sverige ökade under säsongen 2014.

– Utländska golfare uppskattar det stora utbudet av bra banor av varierande karaktär, att det är enkelt att ta sig till Sverige och att det är lätt att få starttider. Gästerna tycker att de svenska klubbarna generellt sett ger en mycket god service och ett gott värdskap. Övernattningsmöjligheter, där sådana finns på anläggningarna, är av hög kvalitet och det samlade intrycket är att golfupplevelsen är mycket attraktiv, säger projektledaren Helena Salomonson på VisitSweden.

Hur viktig är golfen för VisitSweden?

– I detta projekt har vi lyckats engagera 66 klubbar. Det är på sikt avgörande för den svenska besöksnäringen, som ju golfen är en del av, att vi lyckas få de enskilda aktörerna att bidra till finansieringen av den marknadsföring som vi gör på de olika marknaderna. Golfprojektet har faktiskt blivit något av ett mönsterprojekt inom VisitSweden.

Rapporten visar också att en dansk besökare spenderar cirka 2 500 kronor om dagen medan norrmännen gör av med 2 900 kronor per dag. Totalt genererar golfturismen från Danmark 130 miljoner kronor och den norska hela 180 miljoner.

  • Få svenskgolf.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!