Smådalarö är en av de klubbar som är med i turistprojektet.

Leva

Stockholmsklubbar går ihop i turistsatsning

Golf.se har Sveriges största utbud av golfpaket som bokas online. Nu går 15 Stockholmsklubbar ihop och lockar golfaren till huvudstaden i projektet Golfdestination Stockholm.

Text: Rune Månzon • 2010-09-21 Uppdaterad 2010-09-21

Berätta om bästa turisttipset

Hur lyckades ni locka turisterna till er region/era banor? Mejla och berätta på adress: tycktill@golf.se

Den här nya servicen för turister och tillresande golfare framstår i dag som ytterst viktig, kanske nödvändig marknadsföring av anläggningarna, då det gäller att skapa ökad besöksfrekvens och bättre ekonomi, något man under lång tid inte behövde bekymra sig för.

I två år har SGF haft försöksprojektet med onlinebokning igång med Per Svensson som ansvarig:
– Tiden är mogen för den nya verksamheten att via nätet onlineboka golfpaket med allt i ett, även långt i förväg. Problemet har varit att klubbarna inte behövt tänka i de banorna; de har haft tillräcklig tillströmning ändå. Nu har det svängt och onlinetestet mognat. Ett 80-tal anläggningar runt om i landet finns med i projektet. Den siffran ska förhoppningsvis dubblas till våren!

Golfdestination Stockholm är igång och bygger sitt varumärke. 15 klubbar finns med i ett första svep, där Susanne Graf, vd för Graf Travel, fungerar som koordinator:
– Målet är att skapa en golfdestination som pekar på att Stockholm är det självklara valet för såväl nationella som internationella greenfeegäster. De klubbar som hittills bestämt sig för att tillsammans satsa på marknadsföring exponeras på vår hemsida med presentation och onlinebokning. En central med golfkunnig, välutbildad personal tar hand om gruppförfrågningar och upplyser var det finns ledig kapacitet för spel och kan boka.

Alla klubbar lägger en summa för gemensam marknadsföring. Var och en bestämmer själv vilken storlek och vilken omgång man önskar. Ett tak på 10 000 är satt men kan lika gärna bli mindre. En bokningsavgift på tio procent tillkommer dessutom.

HaningeStrand GK är en av de först anslutna.
– Det här är ett som vi tror nytt och viktigt sätt att jobba på tillsammans, säger klubbchefen Fredrik Lennmalm. Vi kommer att synas på ett bättre vis och nå ut i vidare kretsar som vi inte själva har kapacitet till eller kunskap om. När det nu händer saker på ett proffsigt plan, hoppas vi självfallet det ska ge oss lite extra skjuts.

Inkörsportarna till Stockholm och Sverige vad gäller turister och golfare är förstås många.
– Med tanke på att vår huvudstad har 15 miljoner besökare varje år och 10 miljoner gästnätter och golfen inte exponerats lika tydligt tidigare, känns det här riktigt bra och spännande, säger Margaretha Alfthan på Stockholm Visitors Board.

– Golfanläggningarna är attraktiva mål med sina ofta fantastiska lägen i ljuvlig skärgårdsmiljö, och ändå storstadsnära. Men det fordras givetvis att de erbjuder kvalitet och motsvarar de krav som ställs.


Text: Rune Månzon • 2010-09-21
LevaNyheter
Scroll to Top