TaylorMade SIM2 Max fairwaywood

Svensk Golf testar

TaylorMade SIM2 Max – rescue/fairwaywoods

Den andra generationen av SIM-­seriens mer lättspelade hybrider och fairwaywoods har anlänt.

Text: Eric Franzén • 2021-03-24
Första intrycket

MW3

Skiljer sig inte markant från fjolårets SIM när headcovern dras av. Den något mörkare svarta färgtonen på kronan känns bättre bakom bollen än den tidigare gråa. Detsamma gäller för sulan där kromdetaljerna ersatts med en mer sammanhållen svart färg. Att klubbhuvudet mäter 190 kubikcentimeter inger förtroende, men även viss oro inför hur den ska fungera från riktigt tajta lägen.

Hybrid

Även här är förändringarna av det mindre slaget. Den vita topplinjen har förstärkts en aning, vilket passar med den mörkare färgtonen på kronan. SIM2-linjens nya grafiska profil landar bra då klubbhuvudet känns mindre utdraget framför bollen, trots att storleken är densamma.


Under fjolåret pensionerade TaylorMade M-linjen för att dundra ut SIM med full kraft. Framgången blev nästan omedelbar sett till linjens metalwoods. Medan drivermodellerna snabbt hamnade i händerna på många av världens allra bästa spelare fick också SIM-familjens träklubbor och hybrider en påtagligt snabb spridning ut på tourerna.

Den andra generationen av SIM-linjen landade tidigare i år och är inte en radikal uppdatering, utan främst förfining, av designspråk och den underliggande teknologin. SIM2 Max fairwaywood kommer med träffyta i tunt C300-stål med den kurvade twist face-design (för utjämning av gear effect) som känns igen från M-generationen. Även V Steel-sulan är en klassisk TaylorMade-innovation som nu setts över och delvis slimmats för att optimera markkontakten samt omfördela vikt.

Klubbhuvudets myndiga 190 kubikcentimeter, ihop med explosiv bollhastighet, gör SIM2 Max till ett starkt alternativ för den som slår mycket fairwaywoods från tee. Den löser också uppgiften när det gäller slag direkt från fairway, när ögat väl vant sig vid huvudets storlek.

SIM2 Max Rescue

Även SIM2 Max Rescue kommer med en uppdaterad version av V-sulan. Med något ompositionerad vikt och aningen lägre tyndpunkt fortsätter denna hybrid på SIM-linjens inslagna väg med distinkt längd och hög utgångsvinkel som signum. För mer penetrerande bollbana är den nya tourinspirerade syskonhybriden ett bättre alternativ. SIM2 Max Rescue pratar dock fortfarande till ett mycket brett spektrum av spelare och bakbinder inte den som söker lite svängrum för att arbeta med bollen i höjd- och sidled.

Fakta

SIM2 MAX FAIRWAYWOOD

PRIS 3 200 kr.
LOFT 15, 16,5, 18, 21, 24°.
JUSTERBARHET Nej. Söker du detta är det den dyrare syskonmodellen SIM2 Max Titanium som gäller.
STANDARDSKAFT Fujikura Ventus Blue (herr), Aldila NV Ladies (dam).
ÖVRIGT Finns även i en drawfrämjande modell.

SIM2 MAX RESCUE

PRIS 2 600 kr
LOFT 19, 22, 25, 28, 31°
JUSTERBARHET Nej. Syskonmodellen SIM2 Rescue erbjuder dock detta.
STANDARDSKAFT Fujikura Ventus Blue.
ÖVRIGT Finns också i en renodlad dammodell – loft 22, 25, 28 och 31°.

Den första timmen

5 MINUTER
Känner in den 15-­gradiga SIM2 Max med några slag från pegg. Här är detta en spoon med en riktigt trygg och inbjudande känsla vid bollen, om än med lite stängd framtoning.

15 MINUTER
Dags för SIM2 Max Rescue med ett loft på 19 grader, alltså en hybridtrea. Vid direkt jämförelse med fjolårets SIM har ljudet i träffen dämpats en aning. Tummen upp från mig för detta!

35 MINUTER
Opeggade slag med SIM2 Max med lite mer spridd träffbild ger en bra bild av klubbans förlåtande Speed pocket-lösning. Tappet i bollhastighet är stundtals överraskande lågt trots vissa mindre snygga utflykter på träff­ytan.

50 MINUTER
V-steel-sulans nya inkarnation svarar bra mot både tajtare astroturf-matta och fuktigt gräs. Glider fint igenom slaget!



Text: Eric Franzén • 2021-03-24
UtrustningFairwaywoodsHybriderSim2TaylorMade
Scroll to Top