5de48c44c5172

Utrustning

Flip it and rip it!

Budskapet är kopplat till deras nya teknologi som hittas i Fly-Z+-drivern, där en 15 gram tung vikt kan flyttas mellan två olika lägen i klubbhuvudet – längre bakåt eller närmare träffytan. Bakgrunden till detta är förstås att kunna erbjuda de olika launch-egenskaper som denna viktförändring skapar i samma klubbhuvud. Ni kanske känner igen hur det

Text: Svensk Golf • 2014-11-04

Budskapet är kopplat till deras nya teknologi som hittas i Fly-Z+-drivern, där en 15 gram tung vikt kan flyttas mellan två olika lägen i klubbhuvudet – längre bakåt eller närmare träffytan. Bakgrunden till detta är förstås att kunna erbjuda de olika launch-egenskaper som denna viktförändring skapar i samma klubbhuvud.

Ni kanske känner igen hur det har varit lite snack i branschen på senare år om just detta där TaylorMade (och i viss mån även Nike) förespråkat en tyngdpunktsplacering längre fram i klubbhuvudet, för att ge mindre spinn och mer längd, medan andra (Cobra, PING, till viss del Callaway) tryckt på att en tyngdpunkt som ligger längre fram i klubbhuvudet minskar MOI-värdet (ett mått på klubbans tröghetsmoment, som påverkar hur mycket klubbhuvudet vrider sig vid träffar utanför “sweetspot” – med andra ord träffar som ligger helt i linje med klubbans tyngdpunkt) och gör klubban mindre förlåtande.

Nu finns möjlighet att finjustera detta – i ett och samma klubbhuvud.

Mer om det får ni i filmen ovan, där vi gjort ett test av effekten.

Bild 1132510

I sin helhet består Cobras nya driverserie av tre modeller – nämnda Fly-Z+, Fly-Z och Fly-Z XL. Dessa ersätter alltså årets BioCell+, BioCell och BioCell XL rakt av, i den ordningsföljden. Fly-Z+ och Fly-Z-drivern kommer till butik i mitten av januari, medan Fly-Z XL dyker upp redan i mitten av november.

Samtliga modeller har försetts med en ny design som Cobra kallar för Speed Channel och det är en smal skåra som löper runt hela träffytan och gör densamma lite tunnare i perimetern vilket ska bidra till att öka bollhastigheten vid träffar utanför centrum.

Bild 1132511

Fly-Z+ kommer precis som BioCell+ i ett klubbhuvud med justerbar loft i spannet 8-11 grader. Standardskaftet är ett eftermarknadsskaft, Matrix VLCT ST (65 gram) med ett Lamkin-ACE 3GEN Crossline-grepp. Prislappen är 3 495 kronor och färgalternativen fem stycken – svart, blå, röd, orange och (nytt för 2015) vit.

Fly-Z är drivern som ska positionera sig som den bredaste modellen, med en rejäl dos förlåtande egenskaper under huven. Det 460 kubikcentimeter stora klubbhuvudet har en något större profil (längre och bredare huvud) än Fly-Z+ och längst bak i sulan sitter en vikt som positionerar tyngdpunkten lågt och långt bak i klubbhuvudet, för att ge maximal hjälp vid felträffar.

Även denna driver kommer i ett enda huvud, som har justerbar loft (9-12 grader för herrar, 10,5-13,5 grader för damer). Prislappen med ett Matrix VLCT SP-skaft är 2 995 kronor och för herrar finns samma fem färger att välja mellan, medan damerna har tre färger (Raspberry, Silver Flower Pearl och Ultramarine).

Bild 1132512

Fly-Z XL är en offset-driver, byggd för att hjälp till att reducera effekten av en sliceskruv genom att stänga klubbhuvudet lite extra i träffen. Enligt Cobras robottester är den här effekten 17,5 yards i sidled. Den här drivern har inte en justerbar hosel, utan kommer i tre loft för herrar (9,5, 10,5 och 11,5 grader) samt 15 grader för damer.

Rekommenderat pris är 1 995 kronor och här är det en färg på klubbhuvudet som gäller, Raspberry/Silver Pearl för damer och svart för herrar.

För att höra mina första intryck av klubborna kan ni kolla in filmen ovan eller ställa en fråga via mejl eller i kommentarsfältet nedan.

Bild 1132513


Text: Svensk Golf • 2014-11-04
UtrustningDriversUtrustning
Scroll to Top