Får man droppa bollen i mua-område och därefter åter droppa bollen för ett bättre läge? Foto: Getty images

Golfregler

Får man droppa i mua-område och därefter droppa igen?

Får man droppa bollen i ett mua-område och därefter ta lättnad därifrån? Svensk Golfs regelredaktör, Christina Rodman, förklarar!

Svensk Golf • 2020-11-25

Fråga:
En spelare i min boll tog lättnad för pliktområde med flagglinjen och droppade så som regeln säger, men gjorde det i ett mua-område. Men i stället för att slå där droppade han bollen igen utanför mua-området (också på rätt sätt enligt den regeln) och fick på så sätt ett mycket bättre läge och spellinje. Får man göra så?

/ Anna-Lena J-son

Svar:
Ja, det får man! När du droppar med plikt, som för pliktområde, så får du droppa bollen var som helst på banan utom i samma pliktområde så länge du droppar enligt vad regeln föreskriver. Det vill säga som här välja referenspunkt på linjen och från den mäta ut lättnadsområdet och droppa inom det. Regel 17.1d. Om det är i ett mua-område kan du välja mellan att spela bollen där den ligger eller på nytt ta lättnad, men nu enligt regeln om onormala banförhållanden, och utan plikt droppa en boll utanför området så som den regeln föreskriver. Skulle mua-området däremot varit markerat som en spelförbud-zon så får du visserligen droppa bollen i området men inte spela den där utan måste ta lättnad på samma sätt som ovan. Regel 16.1b och 1f.

/ Regelredaktör, Christina Rodman


Tre snabba!

Måste hela bollen vara på tee, alltså ingen del framför teemarkeringarna?
Nej, det räcker att någon del av bollen är på tee.

Vad händer om jag på green tappar markeringsknappen på bollen så den rubbas?
Ingenting, bara återplacera bollen.

Får jag sätta ner klubban i bunkern när jag går ner till bollen?
Ja, det får du om du behöver ta stöd.


Fråga:
Vi hade lägesförbättring 1 klubblängd och då ville jag placera bollen på ett sprinklerlock för att sedan få lättnad för det men avstod efter protester. Hade jag fått göra så?

/ Martin

Svar:
Visst hade du fått göra så! Naturligtvis under förutsättning att sprinklerlocket var inom klubblängden och inte närmare hål än referenspunkten. Det vill säga där bollen låg. Efter att du placerat bollen på sprinklerlocket kunde du tagit lättnad för oflyttbart tillverkat föremål och droppat bollen enligt vad regel 16.1a säger.

/ Regelredaktör, Christina Rodman


Fler regelfrågor och svar hittar du i Svensk Golfs tidning. Här kan du teckna en prenumeration!

Scroll to Top