Är du på jakt efter en ny elvagn? Då kanske du hittar just det du söker i nedanstående sammanställning.

Spela

Elvagnen – den laddade caddien

När Caroline Hedwall vann sin allra första tävling som proffs så hade hon inte en caddie vid sin sida utan - en elvagn. Användandet av redskapet ökar och här är säsongens hetaste elvagnar.

Text: CM Hellsten • 2011-06-20 Uppdaterad 2011-06-20

Caroline Hedwall har tagit sig ända ner till Sydney för att spela sin allra första tävling efter att ha lämnat tillvaron som amatör. Det är i slutet av januari i år och den 21-åriga supertalangen som representerar Barsebäck ska delta i NSW Women’s Open som ingår på touren Australian Ladies Professional Golf. Svenskan är under veckan inackorderad i ett rum hemma hos ordföranden Dick Peet på turneringsbanan Oatlands GC och efter onsdagens inspelsvarv står han vid 18:e greenen och ser Hedwall komma släpandes på sin tunga tourbag över axeln.
Hon har ingen caddie.

Dick insisterar på att Caroline ska använda hans elvagn under tävlingen eftersom banan är så kuperad. Hon är skeptisk och under deras konversation vid klubbhuset förklarar Carro att hon främst förknippar elvagnar med äldre golfande damer och herrar, snarare än killar och tjejer i sin egen ålder, att hon är van att bära och att hon nog ska klara av det även på Oatlands.
Mr Peet är dock en skicklig debattör och rabblar upp ett tiotal argument för elvagnen och till slut ger Ms Hedwall upp och tackar ja till erbjudandet.
Caroline Hedwall vinner sin proffsdebut.

Efteråt bloggade hon på golf.se om sin upplevelse med elvagnen:
– I början hade min nya lagkompis lite svårt att anpassa sig till mitt tempo vilket ledde till att jag stundtals fick småspringa efter. Men jag måste medge att vårt samarbete faktiskt har blivit bättre och bättre dag för dag.

Företaget Moby Dick i Askim utanför Göteborg har sålt elvagnar till den svenska golfmarknaden i 20 år.
– Vi säljer mellan 300 och 400 elvagnar varje år och användandet ökar hela tiden. Medelåldern på kunden har sjunkit med tio år samtidigt som Golfsverige bara blir äldre och äldre. Nu är den typiske kunden herrar som är 50 år eller äldre samt damer som är 40 plus. Anledningen till den här förändringen beror framför allt på att acceptansen har förändrats. Den svenska mentaliteten ligger mer än tio år efter övriga Europa. Tittar du på Tyskland så skaffar golfarna där en elvagn vid 35 — för att de har råd, inte för att de har blivit halta och lytta som många ser det i Sverige. Vid juniormästerskapen i England 2007 så hade fler än hälften av spelarna i startfältet en elvagn. En elvagn är faktiskt det billigaste sättet att kapa slag, säger Philip Dahlgren på Moby Dick.
Hur då?
– När jag pratar med kunderna säger de att de är mentalt mycket starkare och svingar bättre under de tre sista hålen en varm sommardag eftersom de slipper den fysiska ansträngningen att dra en vagn. Den som är först bland till exempel 40-åringarnas grabbgäng att köpa en elvagn får förstås höra en hel del kommentarer på första tee men han brukar slippa betala ölen på 19:e efter rundan och det är ju det som räknas. Då brukar det bli så att de andra kompisarna kommer en efter en och köper en elvagn de också.
Vad betydde Caroline Hedwalls seger för elvagnen?
– Det förändrar ju naturligtvis synen helt och hållet. Det finns ju anledning till att proffsen har caddies och på de tourer där spelarna inte får ha det så är det många som kör med elvagn. Den är dessutom mycket billigare än en caddie och tar inte heller tio procent av prischecken.

GV Sport i Vellinge, söder om Malmö, är den andra stora leverantören av elvagnar på den svenska golfmarknaden. Företaget såg en svag nedgång under åren 2006–2008 då det importerades många undermåliga produkter men för två år sedan vände trenden uppåt igen.
– Det var då litiumbatterierna introducerades och de klarar mellan 900 och 1 000 laddningar och väger ungefär två och ett halvt kilo. Ett blybatteri klarar 150–200 laddningar och vikten varierar mellan sju och tolv kilo. Det viktigaste elvagnsägaren måste tänka på är dock att ha batteriet fulladdat inför varje runda, säger Hans Vilén på GV Sport.
Finns det några klubbar som hyr ut elvagnar i Sverige?
– Ja, till exempel Bro Hof, PGA of Sweden National, Barsebäck, Tylösand och Bokskogen.

 Alla elvagnar byggs med batterier som med god marginal ska klara av 18 hål och det optimala för batteriet är att spela ett varv under en laddning. En del batterier klarar 27 och till och med 36 hål på en laddning men det påverkar livslängden.
Det är stor skillnad i pris när det gäller batterierna, ett 24 amperetimmars blybatteri kan kosta 1 295 kronor jämfört med ett 17 amperetimmars litium som kostar omkring 4 500 kronor.
När det gäller skötsel av batterierna är det viktigt att ladda inomhus i ett ventilerat utrymme och att laddaren är ansluten till batteriet innan strömmen kopplas på. Ett blybatteri och vissa litiumbatterier ska sättas på laddning inom 24 timmar efter rundan oavsett hur mycket du har spelat medan andra litiumbatterier ska laddas inom fyra, fem dagar.
Det viktigaste av allt är att du läser instruktionerna för just ditt batteri.

Bild 1113756

HÄR ÄR SÄSONGENS ELVAGNAR:

1. GoKART GOLF
Designas och produceras i Storbritannien. Du kan välja mellan tre olika batterier och sex olika kulörer – grön, röd, blå, rosa, svart och apelsin.
Pris: 4 290 kr.
Vikt: Batteriet för 36 hål väger 2,2 kilo.
Batteri: Välj mellan tre olika varianter. Standardbatteriet, en blyackumulator som väger 6,5 kilo och har gott om kraft för 18 hål. 36-hålsbatteriet är nästan 3 kg tyngre än standardbatteriet. Sedan finns också ett litiumbatteri som väger 2,2 kilo och klarar upp till 36 hål.

2. E-MOTION CADDY
Är helautomatisk och hastigheten anpassas efter dina steg. Kan användas i båda färdriktningarna och gå i cirklar.
Pris: 22 000 kr.
Vikt: 9 kg inklusive batteri.
Batteri: Litiumbatteri som kan laddas 1 700 gånger.

3. EZYPLAY
Tillverkaren Lawia Caddy har jobbat mycket med att kapa vikten på vagnen — ramen har minskat med två kilo och ytterligare ett halvt har försvunnit från hjulen.
Pris: 9 995 kr (blybatteri), 12 950 kr (litium).
Vikt: 13 kg.
Batteri: 24 amperetimmar (bly), 16,5 ampere (litium).

4. HILL BILLY TERRAIN
Vagnen kan skickas i väg 10, 20 eller 30 sekunder på egen hand. Fälls ihop med tre enkla steg.
Pris: 4 995–5 495 kr.
Vikt: 9 kg utan batteri, plus 7 eller 12 kg beroende på batteri.
Batteri: 20 eller 30 amperetimmar (bly).

5. JUCAD
Drivs av två osynliga motorer och när vagnen fälls ihop har den måttet 30x60x10 och ryms därmed i golfbagens resefodral. 
Pris: 24 950 kr.
Vikt: 5,8 kg.
Batteri: Litium som räcker minst 27 hål.

6. KADDYMATE
Tillhör den nya generationen av fjärrstyrda elvagnar och Kaddymates utformning gör den lättmanövrerad.
Pris: 14 950 kr (blybatteri), 19 950 kr (litium).
Vikt: 14,5 kg.
Batteri: 32 ampere (bly), 20 ampere (litium).

7. MOBYCADDY PRO
Pro-modellen är en vidareutveckling där Mobycaddy bara har justerat själva ramen som nu består av stål som tar mindre plats. Växellåda, motor, elektronik och styrning är samma som tidigare.
Pris: 6 995 kr (blybatteri), 9 995 kr (litium).
Vikt: 11 kg.
Batteri: 24 ampere (bly), 16,5 (litium).

8. MOCAD3
Den här irländska vagnen viks i fyra led och blir väldigt kompakt när den är ihopfälld.
Pris: 5 495 kr (blybatteri), 8 495 kr (litium).
Vikt: 9,5 kg.
Batteri: 21 amperetimmar (bly), 16,5 ampere (litium).

Bild 1113758

9. POWAKADDY FREEWAY
Freeway är världens bäst sålda elvagn. 18-hålsbatteriet går att uppgradera till ett batteri som klarar 36 hål och då väger ekipaget 19,7 kg.
Pris: 6 995 kr.
Vikt: 15 kg.
Batteri: 20 amperetimmar (bly).

10. POWAKADDY SPORT & SPORT BRAKE
Det gummiklädda handtaget är försett med en LCD-skärm och på displayen visas hastigheten, en klocka samt batteriindikator. Den digitala distansfunktionen gör att vagnen kan köra 15, 30 eller 45 meter på egen hand.
Pris: 11 995 & 12 995 kr.
Vikt: 11 kg.
Batteri: 12,8 amperetimmar & 14,8 amperetimmar (litium).

11. POWAKADDY TOUCH
Hastighetsregleringen Touch’n’Go utnyttjar golfarens naturliga rörelse för att kontrollera hastigheten. Hjulen kan frikopplas och vagnen kan köras utan ström.
Pris: 6 995 kr.
Vikt: 9,5 kg utan batteri, plus 2 eller 7 kg beroende på batteri.
Batteri: 12,8 amperetimmar (litium) eller 20 amperetimmar (bly).

12. REVOLUTION
Standardmodellen är vit med en svart mittstång. Man har patent på ihopfällningsanordningen som ska klara 3 000 omilda upp- och ihopfällningar.
Pris: 8 995 kr (för blybatteri), 11 950 kr (litium).
Vikt: 9,2 kg.
Batteri: 21 amperetimmar (bly), 16,5 ampere (litium).

13. STEWART X7R
Stabilt anti-tippdesignat chassi. Fjärrstyrd elvagn som har en räckvidd på 50 meter och vagnen stannar automatiskt efter den distansen. Finns fyra förinställda hastigheter i fjärrkontrollen som dock går att ändra och anpassa.
Pris: 19 995 kr.
Vikt: 17 kg.
Batteri: 22 amperetimmar (litium).

14. TICAD CARBO CAD
En lättviktsvagn som är tillverkad av både karbon och titan. Batteriet göms undan i golfbagen.
Pris: 34 500 kr.
Vikt: 7,5 kg.
Batteri: 20 amperetimmar (litium).

15. TICAD GOLDFINGER
Precis som Mr Goldfinger i James Bond-filmen kommer Ticads version från Tyskland. Elvagnen är tillverkad i titan och elektroniken är integrerad i ramen.
Pris: 34 500 kr.
Vikt: 7,8 kg.
Batteri: 20 amperetimmar (litium).

16. TICAD LIBERTY
När bagen är borttagen och vagnen ihopvikt så är höjden blott åtta centimeter och det gör vagnen till en av de plattaste på marknaden.
Pris: 45 000 kr.
Vikt: 7,5 kg.
Batteri: 20 amperetimmar (litium).

Fotnot: Mer information om elvagnarna finns på följande hemsidor:

www.gvsport.se

www.mobydick.se

www.golfspecialisterna.se

www.gokartgolf.eu


Text: CM Hellsten • 2011-06-20
SpelaNyheter
Rulla till toppen