Sky Golf vill att deras butiker ska präglas av öppna, stora ytor där man kan skapa interaktion med kunderna, som här i företagets butik i Tammerfors // Foto: Sky Golf

Golfsverige

Sveriges största golfvaruhus öppnar i maj

Ett cirka 3 000 kvadratmeter stort upplevelsecentrum för golfare.

Text: Martin Strömberg • 2022-04-16

Inom kort öppnar Golf Sky sitt första varuhus i Sverige. Redan i mitten av maj är det meningen att man ska slå upp portarna till en cirka 3000 kvadratmeter stor butik i Kungens Kurva, i Huddinge strax utanför Stockholm. Och Golf Skys Sverigechef, Tuomas Mäki, är förvantansfull inför nyetableringen och det nya varuhuset som kommer att bli det till ytan största i Sverige och bland de största i hela Europa.

– Det ska bli otroligt roligt och spännande. Den svenska golfmarknaden är Europas viktigaste marknad, vid sidan av Storbritannien, med kvalitetsmedvetna golfare och tuff konkurrens. Vi har respekt för nuvarande aktörer och är ödmjuka inför vår etablering men tror stenhårt på vår DNA och är beredda att jobba hårt för att kunna erbjuda bästa servicen, största sortimentet och smartast priser. Därför lägger vi stor vikt vid att ha kunnig och kompetent personal och dessutom arbetar vi för att personalen trivs hos oss, säger Mäki, som själv har nästan 20 års gedigen erfarenhet av golfbranschen i Sverige och Norden.

Tuomas Mäki är Sverigechef för storsatsande Golf Sky som snart öppnar sitt första fysiska varuhus i Kungens Kurva // Foto: Markus Sommers

Tanken är att butiken ska fungera som ett slags hubb för golf community med stora ytor för upplevelser och event med väl tilltagna ytor – och olika funktioner beroende på årstid – för tester och custom fitting. Ett varuhus där kunderna själva ska stå i centrum.

– Vårt koncept är skapat kring upplevelsebaserad försäljning. Till exempel att slå ihop indoor trackman centers och stora butiker. Man ska kunna trivas hos oss och kunna fika och träna och testa ny utrustning samtidigt. Vi arbetar mycket med våra leverantörer som är en viktig del när det gäller att skapa interaktion och upplevelser med kunderna, förklarar Mäki.

Golf Sky har redan fyra stora fysiska varuhus i Finland och man utesluter inte fler etableringar i Sverige längre fram. Man vill samtidigt modernisera försäljningen och vara i framkanten när det gäller nätförsäljning och att erbjuda kunderna möjlighet att handla när och hur de vill.

– Vi är noga med att sätta golfarens behov i centrum. I dagens värld ska en konsument kunna välja när och var och hur man handlar. Det pågår en superintressant förändring när det gäller konsumentbeteende och vi vill kunna bemöta kunderna utifrån deras behov och erbjuda möjligheten att konsumera golf på ett nytt sätt året runt, berättar Mäki.

Fakta Golf Sky

Golf Sky är en del av GoGolf Group. Med fyra stora varuhus, ett flertal proshoppar och internationell e-com är Golf Sky Finlands största golfkedja. Utöver Golf Sky ingår i koncernen ledande golfmedia GoGolf, golfbanor samt träningscenter både utomhus och inomhus. Det snabbväxande företaget har som vision att bli den största holistiska branschaktören i Europa och golfarens första val ”för allt inom golf”.


Text: Martin Strömberg • 2022-04-16
NyheterGolf SkyGolfsverigeNyheterTuomas Mäki
Scroll to Top