Det ikoniska 17:e hålet på Masters Course, en svensk klassiker. Foto: Barsebäck G&CC

Golfsverige

Mesta svenska mästerskapsbanan på väg att säljas

Barsebäck G&CC har stått värd för tio ET-tävlingar, Solheim Cup och otaliga lag-SM. Nu letar anläggningens ägare efter en köpare.

Oskar Åsgård • 2020-03-27

I ett pressmeddelande från Barsebäck Golf & Country Club på fredagsmorgonen står det klart att klubbens ägare ser över en försäljning av anläggningen.

Det som ingår i försäljningen är de 45 hålen på området – Masters Course, Donald Steel Course och niohålaren Littorina Course – samt hotell- och konferensanläggningen med 210 bäddar och sammanlagt 210 hektar mark, varav en del är obebyggt men detaljplanerat.

”Sedan Gösta Carlsson, en av golfsveriges mest älskade entreprenörer, gick bort 99 år gammal i slutet av 2018 har en strategisk översyn av verksamheten på Barsebäck Golf & Country Club genomförts. Som en följd av detta, överväger nuvarande ägare möjligheten att avyttra aktierna”, står det i pressmeddelandet.

IN MEMORIAM: Gösta Carlsson, 1919–2018

KPMG är anlitade som rådgivare.

– Gösta var ju 99 år när han gick bort och det var han som bestämde till sista dagen. Alla nuvarande ägare, förutom ett av Göstas barnbarn, är 70 år eller äldre och har jobbat med anläggningen i 35–40 år nu, så de känner att deras resa är gjord och ser att nu är det dags för någon annan att ta över stafettpinnen och ta anläggningen in i 2020-talet, säger John Klint, co-head of Global Strategy Group på KPMG i Sverige, till Svensk Golf.

John Klint understryker att tajmingen av pressmeddelandet och försäljningsprocessen inte har någon koppling till den pågående coronapandemin och hur det påverkar marknader världen över.

– Det är inte en ”fire sale” på något sätt. Göran Miörner (ordförande Barsebäck G&CC, reds anm) tog kontakt med mig för ett och halvt år sen. Sen gjorde man en översyn, om man skulle fortsätta (med försäljningen) själva eller inte. Den diskussionen tog ganska lång tid innan man var överens i ägargruppen.

Var i processen befinner ni er just nu?
– Precis i början. Vi har inte gått ut vare sig till de intressenterna som hört av sig innan ännu eller nya intressenter. För att undvika spekulation sa vi att det är bättre att gå ut med en pressrelease och pratar öppet om det, säger John Klint.

Enligt källor till Svensk Golf har exempelvis Stig Notlöv (grundare av toppanläggningen Black Mountain GC i Hua Hin i Thailand) varit intresserad av att köpa Barsebäck G&CC.

– Ja, han har ju sagt det själv.

Barsebäcks 45 hål, flankerade av Öresunds strand och E6:an. Foto: Barsebäck G&CC

Att sälja golfanläggningar är inte det ni oftast får ägna er åt på KPMG, är den här affären mer komplicerad jämfört med andra säljprocesser du har erfarenhet av?
– Nej precis, det är ju inte så många golfbanor till salu. Men det är tre affärer här och det är inte mer komplicerat än något annat egentligen. Men det kanske är lite andra intressenter, där vissa enskilda personer kan vara intresserade av det här också, så är det ju inte alltid, säger John Klint och utvecklar resonemanget.

– Du har golfaffären, avtalet med medlemsklubben, greenfee och andra delar. Sen är det hotell- och konferensaffären. Och så har man totalt 210 hektar mark, under åren har man byggt en del hus där och det finns fortfarande mark kvar som är färdigritad som går att bygga på. Vi förväntar oss att personer och bolag som har ett intresse i sport och som har ett fastighetsbolag i ryggen kommer att ha ett intresse för det här, att vidareutveckla området.

LÄS MER: Golfsverige vaknar – här finns öppna banor just nu!

Den nuvarande ägargruppen består av Gösta Carlssons barn (Jerry och Lena) och barnbarn samt bröderna Ulf och Jonas Öhrvik. Ulf Öhrvik jobbade tillsammans med Gösta Carlsson redan på bolaget Järnkonst, som Carlsson grundade 1945.

Då samtliga i ägarkonstellationen stod Gösta Carlsson mycket nära är de också angelägna om vem den nya ägaren av anläggningen blir.

– Ägarna är måna om att det blir en bra tagare för det här, som har sport och lite av Göstas värderingar i sig. Det är en väldigt viktig del. Så när vi går ut och frågar intressenter kommer vi att lyssna på varför någon är intresserad.

Det är ju sällan golfanläggningar av det här slaget säljs i Sverige, gör det att blir svårt att bestämma värdet?
– Vi har en uppfattning om värdet på ett ungefär. Sen kommer olika aktörer, beroende på vad de vill göra, värdera det på olika sätt. Så är det. Jag tror inte att man ska missa markmöjligheten i den värderingen, säger Klint.

När tror du att ni är i mål med försäljningen?
– Målet och ambitionen, om inte marknaden försvinner helt, är att vi är klara någon gång under hösten. En sådan här process, om den är supereffektiv, brukar ta sex månader från start till mål. Nu kanske det blir lite mer hack i det här, men vi har ingen brådska och ägarna är inte i någon akut situation. Vi tar den tid det tar.

Scroll to Top