5de48ff8693f6

Följa

Ping lanserar G30-serien

Som det hintades om i bloggen förra veckan så är det alltså dags för den sjunde generationen av Pings G-serie att se dagens ljus. Och det är alltså en sprillans ny lineup som rullas ut, med driver, fairwaywoods, hybrider och järn. DRIVER Även nya G30-fairwaywoodsen har fått turbulatorer på kronan. Dessutom har träffytan gjorts om

Text: Svensk Golf • 2014-07-05 Uppdaterad 2014-07-05

Som det hintades om i bloggen förra veckan så är det alltså dags för den sjunde generationen av Pings G-serie att se dagens ljus. Och det är alltså en sprillans ny lineup som rullas ut, med driver, fairwaywoods, hybrider och järn.

DRIVER

Bild 1132064

Om vi börjar kika på G30-drivern så känner vi igen formspråket från föregångaren G25. Det nya som Ping pratar högt om är de så kallade ”turbulatorerna” som drivern försetts med på kronan. Kort handlar detta om att minska vinddraget och därmed leverera ökad klubb- och förhoppningsvis förstås också bollhastighet. Vi ni veta mer om turbulatorerna kan ni spana in filmen i blogginlägget ovan.

I videon ovan ser ni hur turbulatorerna ska ha gett Bubba Watson ytterligare två mph i svinghastighet, vilket resulterade i ungefär tio extra yards carry. Bloggen ställer sig möjligen lite tveksam till att Bubba hittat ytterligare två mph med en svinghastighet på 120,8 mph jämfört med 118,5 med sin G25-driver med hänsyn till att han enligt PGA Tour snittar 123,55 mph (snabbast på touren). Å andra sidan är bollhastigheten han får ut (184,5 mph) högre än hans toursnitt på 183,02 mph. Ska vi säga något mer om Bubbas siffror så är de ju fenomenalt nära de 17 grader i launch och 1700 rpm i spinn som TaylorMade predikar är de optimala launchförutsättningarna för maximal längd. Verkar funka hyfsat för Masters-vinnaren får man väl säga, eller vad säger vi om 333,98 yards i luften med den till synes ganska kontrollerade svingen?!

G30-drivern har också försetts med ett nytt titanmaterial i träffytan – T9S – som sparar fyra gram och dessutom har en högre styrka/vikt-ratio vilket möjliggjort att göra träffytan tunnare och hetare över en större del av träffytan. Drivern finns i två varianter, en vanlig och en SF Tec (Straight Flight Technology). Den senare har lättare svingvikter och viktskruven i sulan placerade närmare hälen för att reducera högermissar (för högerspelare, annars vice versa). Dessutom har justerbarheten i hoseln biffats upp med en halv grad så att det nu går att öka eller sänka loften med upp till en grad och med två mellanlägen på +/- 0,6 grader.

Prislappen är 3 295 kronor och drivern dyker upp i butik i början av augusti.

FAIWAYWOOD
Bild 1132065

Även nya G30-fairwaywoodsen har fått turbulatorer på kronan. Dessutom har träffytan gjorts om i ett starkare stål än tidigare som möjliggör att den kan tunnas ut och därmed bli lite hetare än förr. Även här hittar vi den nya justerbara hoseln med upp till en grads loftjsutering.

– Vi är väldigt nyfikna på hur de nya G30-fairwaywoodsen kommer att tas emot eftersom vi har sett hur de ger CT-värden (trampolineffekt) som nästan är uppe på samma nivå som Rapture-spoonen, säger Marty Jertson, chefsdesigner på Ping.

Tillgängliga loft är 14,5, 18 och 21 grader och priset är 2 295 kronor.

HYBRID
Bild 1132066

G30-hybriden har fått ett något justerat utseende med en rakare topplinje och högre häl vilket skapar ett väldigt square klubbhuvud vid adressering, något som blivit allt vanligare hos hybrider numera. Ping jobbar också vidare med att ha progressiv tyngdpunktsplacering för de olika loften i syfte att åstadkomma jämna loftglapp och optimal bollflykt för respektive modell.

Tillgängliga loft är 17, 19, 22, 26 och 30 grader och priset är 1 945 kronor.

JÄRN
Bild 1132067

De nya G30-järnen ser till utseendet påtagligt liknande sina föregångare G25. Men det ska ju sägas att formen på dessa järn har blivit ganska inarbetad nu. Det Ping däremot har gjort är att stärka loften och göra klubborna längre, på samma sätt som i Karsten-järnen som lanserades i höstas. Detta motiveras med att klubbornas låga tyngdpunkt och breda sula ändå ger gott om höjd i bollflykten och att det därmed går att få ut mer längd med starkare loft och längre skaft. Vän av ordning undrar förstås om inte klubborna därmed blir mindre förlåtande eftersom ett längre skaft riskerar göra klubban mer svårhanterad.

– Som alltid tar vi fram tradeoff-kurvor där vi mäter hur mycket sämre precisionen blir med ett längre skaft och ställer det i förhållande till den längdökning som går att få. När vi gjorde det med G30-järnen kom vi fram till att det här var en bra kompromiss som inte gjordes på bekostnad av spelbarhet, säger Marty Jertson.

Järnens cavity har gjorts om jämfört med G25:orna för att kunna skära ut ytterligare material ur sulan bakom träffytan och omplacera den i CTP-inlägget och perimetern för att optimera tyngdpunkten.

Priset för sju järn med stålskaft är 6 650 kronor, med grafitskaft kostar de 7 735 kronor.


Text: Svensk Golf • 2014-07-05
FöljaDriversHybriderJärnUtrustningWoods
Rulla till toppen