mod_000_Osterakers_GK_Maria_B_V1_J_Sjoman

Hemmaträning

Lyft din puttning i vinter

Golfskolans Maria Bertilsköld ger dig övningarna som du kan göra hemma i vardagsrummet under vintern.

Maria Bertilsköld • 2021-01-08

Artikeln publicerades ursprungligen i Svensk Golf nr 9/2020. Vill du få Svensk Golf hem i brevlådan? Klicka här för att prenumerera på nya magasinet.

Foto: Jacob Sjöman

Puttning är det enda momentet i golfen som precis alla kan träna under hela året. Svenska golfare borde därmed vara procentuellt bättre på puttning jämfört med andra delar av spelet. Vår golfsäsong är kort och möjligheterna för att vässa svingen under vinterhalvåret är begränsade för många. Men puttningen går att träna och utveckla hela tiden. Det enda som behövs är en putter och golfboll. Jag tycker att det är alldeles för få som lägger tid på att utveckla eller underhålla sin puttning. Flitiga golfhallsbesökare slår många bollar in i nätet men få av dem tar sedan en vända på inomhusgreenen. Det krävs inte mycket tidsmässigt. Ett par minuter i veckan i hallen eller på vardagsrumsmattan är mer än ingenting. Så låt inte puttern bli ståendes i garaget tillsammans med de andra klubborna, utan plocka in den och slå ett par puttar då och då.

När det kommer till putträning i hemmamiljö tycker jag att man ska fokusera på grunderna i tekniken. Bollstart, sikte, uppställning, tempo och pendelrörelse. Klara av-övningar görs bäst och ger mest på riktigt gräs. För att få igång din hemmaträning kan inköp av ett träningshjälpmedel vara en morot som gör att du kommer igång och triggas att fortsätta din träning. Det finns många bra puttmattor, hål och speglar som ger förståelse och feedback. Fråga din pro vilken produkt som skulle höja din puttning.
Här kommer jag att ge dig ett antal övningar som bygger en stabil teknik under vintern, så att du kan fokusera på greenläsning och hastighet under sommaren. Övningarna kan du göra hemma, och om du gör dem kontinuerligt lovar jag att du kommer väl förberedd till nästa säsong.

Fösövning – ha koll på bladet genom träffen

För att kunna starta bollen på den tänkta linjen måste du säkerställa att bladet är i önskat läge genom träffen. I den här övningen ska du inte göra någon baksving utan endast genomföra rörelsen framåt genom att fösa bollen mot målet. Ställ ut ett mål en halvmeter från bollen och fös iväg den. Se till att du siktar rakt mot målet och håll bladet rakt genom rörelsen.
Gör ett tiotal repetitioner och testa sedan ett aningen längre avstånd, men inte för långt. Du ska inte behöva forcera rörelsen för att få fram bollen. Den här övningen kommer hjälpa dig att hålla bladet rakt och förstå hur klubban ska röra sig genom träffen för att bollen ska starta på den tilltänkta linjen.

Stabila handleder

När du puttar ska hand­lederna vara avslappnade men stabila. Om du använder handlederna i rörelsen kommer det att ge problem med längd­kontrollen. Med stabila handleder blir det enklare att vässa längd­kontrollen – som då enbart bestäms av pendelrörelsen och inte av en handledsrörelse. Att lära dig att hålla handlederna stilla blir ganska enkelt om du gör denna övning regel­bundet. Greppa först puttern med en hand och lägg en boll mellan hand­leden och putter­greppet. Gör många pendelrörelser fram och tillbaka med en hand utan att bollen faller ned på golvet. Byt hand och testa även att putta en boll över golvet. Tänk på att du inte ska behöva spänna dig för att hålla kvar bollen ­mellan handen och greppet. Avslappnat men stabilt är känslan som eftersträvas.

Linjalen– ett tufft test!

Att starta bollen på rätt linje är en av de viktigaste faktorerna för att sätta fler puttar. Den här övningen är svår – även för riktigt duktiga puttare. Men ge dig inte. Tillfredsställelsen när du lyckas kommer ge både insikt och glädje. Jag använder en bygglinjal på en meter och lägger bollen i linjalens spikhål. Det går annars att använda något liknande i hemmet, som en söm i mattan eller arrangera en bollbred gata av böcker på parketten. I slutet av linjalen sätter du en kopp eller liknande. Försök nu att rulla bollen längs linjalen utan att bollen faller av. Försök klara fem i rad. Den här övningen är svår och du kommer få veta ifall din pendelrörelse ger dig en bra eller dålig bollstart. Ifall du kämpar med den här övningen kan du finna viss tröst i att ett golfhål åtminstone är större och bredare än linjalen.

Pendelkontroll

Ett vanligt mönster bland medelgolfare är att baksvingen är längre än framsvingen, vilket gör att klubban bromsar in genom träffen. Med den här övningen får du kontroll över rörelsen och säkerställer att framsvingen är lika lång som baksvingen. Sätt två peggar upp och ner på golvet eller lägg dem på mattan. Sätt puttern invid en siktpinne eller mattkanten så att du får en rak linje. Lägg en boll i mitten och pendla puttern mellan peggarna i samma hastighet. Fokusera inte främst på bollen utan på att du ska ha ett rakt och jämt puttstroke. Om du vill ha en utmaning kan du använda en hand i taget. Då kommer du upptäcka ifall någon av händerna vinglar mer än den andra.

Handduks­övning för kroppskontroll

I puttning är det axelpartiet som ska röra sig, men på övningsgreenen ser jag många som rör hela överkroppen. Det sker främst vid långa puttar och då är det ofta genom att kroppen rör sig i sidled , även om vissa också lyfter upp kroppen i baksvingen för att sedan sjunka ner i framsvingen. Genom att stå på en hoprullad handduk skapar du en stabil uppställning och du kan fokusera på att behålla balansen genom hela puttrörelsen. Du ska stå barfota eller med strumpor och ha handduken mitt under fötterna. Hitta balansen genom att gunga lätt och känna efter. Slå sedan bollar mot ett mål och fokusera på bibehållen balans och att inte röra kroppen mer än med armar och axlar. För ännu tydligare fokus på känslan kan du också testa att blunda.

Gör din egen sikttriangel

Hur bra är du på att sikta in klubbladet mot målet? Ett plant golv är ett ypperligt ställe att kolla av detta på, eftersom gräs och lutande greener kan vara missvisande. Till din hjälp kan du tillverka en sikttriangel av en gammal isskrapa. Rita en triangel med ett streck i mitten likt den jag använder. Övningen går ut på att du tar ut ett mål (helst diagonalt över golvet) och riktar in puttern. Lägg sedan isskrapan vid bladet, tejpa fast ett snöre som du för över triangelns mittenstreck och se vart det tar vägen. Var noga med att ta din uppställning, lägg inte bara ner puttern och kontrollera var den är riktad. När du börjar förstå hur du siktar rätt, är det också viktigt att slå ett par puttar för att få in känslan av både rörelsen och uppställningen vid ett korrekt sikte.

Scroll to Top