Vinnarna

Här är årets bästa drivers 2021

Vi har gått igenom alla panelkommentarer och analyserat färdigt TrackMan-siffrorna. Domen? Titleist TSi2 är årets bästa driver.

Svensk Golf • 2021-03-02

Hur har vi då kommit fram till det, undrar du nyfiket. För det första var Titleist TSi2 den driver som fick högst totalbetyg av panelen ­(36 poäng). Dessutom figurerade klubban på flest paneldeltagares topp 3-listor, där två hade den som sin favorit, två hade den på andra plats och en hade den på tredje plats.

Här är tre skäl att Titleist TSi2 är årets driveretta.

1. Hög kapacitet – för många

TSi2-drivern fick en tia i längd­betyg och var den driver som presterade allra bäst när det gäller carrylängd i årets test och var tvåa (efter Callaway Epic Max LS) avseende totallängd. Utmärkande med TSi2 var att för såväl Emma-Mathilda med handicap 25 och runt 76 mph i svinghastighet som scratchspelaren Adam med dryga 100 mph i svinghastighet hamnade drivern topp-3 i ­carry- och totallängd. Det var bara någon enstaka spelare i testpanelen som inte trivdes bra med TSi2-drivern.

Lovar vi att du kommer slå långt med TSi2? Nej, det kan vi inte veta med hundraprocentig säkerhet. Men baserat på vårt test tror vi att den bör finnas med bland de drivers du överväger inför ditt nästa driverköp.

2. Snygg och bra ljud

Det var inte mycket snack. Stilren, snygg, vacker med mera var den grupp adjektiv som användes för att beskriva drivern. Det nya utseendet på träffytan tilltalade, liksom den diskreta utsmyckningen av klubbhuvudet. Titleist har också jobbat på formen jämfört med föregångaren TS2, genom att göra tåpartiet på klubbhuvudet lite mer iögonfallande, kanske bidrog det till höga utseende­poäng? Ljudmässigt var det också en fullträff, där flera i panelen tycker att ljudbilden i träffen andas kraft och fart. Distinkt och bra helt enkelt.

3. Förlåtande

TSi2 är den mer förlåtande modellen jämfört med TSi3 och det är tydligt att det här är en driver som ingjuter förtroende redan vid adressering. Flera panelmedlemmar lyfter fram att den ger en trygghet som gör att de vågar dra på, utan att oroa sig för att en felträff kommer att straffas stenhårt. Möjligen är det talande att även en skicklig spelare som Adam, med handicap 0, föredrar TSi2 framför TSi3 på grund av att den är snällare. Det tror vi att en del av Titleists tourspelare också kommer att göra.

Något negativt med TSi2-drivern?

Smakar det, så kostar det. Titleist TSi2 har en prislapp på 6 000 kronor, vilket är bland de högsta i årets test. För den som vill botanisera bland de mer exklusiva Graphite Design-skaften som finns med i standard­sortimentet (vilket i sig är ett plus, enligt oss) så får du lägga till ytterligare 2 000 kronor till slutnotan. Om det är värt det kan bara du avgöra.

Klicka på bilden nedan för att läsa mer om Titleist TSi2-drivern.


Bubblare till “årets driver”

Ping G425 Max/SFT
5 300 kronor35 poäng & med bland fem personers topp-3

→ Känslan är att Ping har ett oerhört starkt grepp om ett specifikt hörn av marknaden – förlåtande drivers. Det är helt enkelt oerhört svårt att hitta mycket mer lättspelade drivers än G425 Max/SFT.

TaylorMade SIM2 Max/Max-D
5 300 kronor35 poäng & med bland fem personers topp-3

→ SIM2 Max/Max-D-modellerna lockar med en kombination av goda längdresurser och förlåtande egenskaper. Det är mest kring utseendet som åsikterna går isär här.

Callaway Epic Max/Max LS
6 000 kronor35 poäng & med bland fyra personers topp-3

→ Märkbart förlåtande, även LS-modellen när den jämförs med sina jämlikar (King Radspeed, G425 LST, TSi3, SIM2). Fick inte lika mycket lovord om träffkänslan och utseendet som TSi2.


Årets antislicedrivers

Ping G425 SFT
5 300 kronor

→ Precis som G410 SFT så övertygar efterföljaren G425 SFT stort när det gäller att hjälpa slicare att räta ut sina drivar och hitta några extra meter på längden. Ett plus i sammanhanget är att detta uppnåddes utan att ta till en offset-konstruktion, vilket inte faller alla i smaken.

Callaway Big Bertha B21
5 000 kronor

→ Helt klart en utmanare till G425 SFT på antislicetronen. B21 och Reva är hälviktade vilket ger tydligt avtryck i spridningen jämfört med andra neutralt viktade Callawaymodeller. Upplevs enormt förlåtande och särskilt B21 genererar också väldigt fina längdresultat för flera i panelen.


Årets mest prisvärda driverköp

Callaway Mavrik/Mavrik Max
4 500 kronor

→ Det är ingen större hemlighet att en ett år gammal driver står sig väl även mot efterföljande års modeller. Det gäller i högsta grad för Mavrik- och Mavrik Max-drivern och ihop med att prislappen gått ner med tusen kronor kan det här mycket väl vara årets mest prisvärda driverköp.

Cleveland Launcher HB Turbo
3 500 kronor

→ Den här modellen är, precis som i fjolårets drivertest, fortsatt något av ett enigma. För det är verkligen få i panelen som kan klaga på prestandan som Launcher HB Turbo-drivern levererar. Trots det är flera skeptiska till om de skulle stoppa ner den i bagen på grund av framför allt det höga ljudet. Men jämfört med snittpriset på drivermarknaden idag är 3  500 kronor ett kap!


Årets bästa drivers för lägre svinghastigheter

Cobra King Radspeed XB
5 000 kronor

→ Är Radspeed XB bara en driver för spelare med lägre svinghastighet? Absolut inte. Men den utmärkte sig i vårt test och platsade topp-3 för två spelare vars svinghastigheter ligger i spannet 68–79 mph. För dessa spelare låg Radspeed XB bland annat i toppskiktet avseende bollhastighet. Utseendemässigt var det fler som föredrog Radspeed XB framför exempelvis Ping G Le2, som också den levererar bra för denna målgrupp.

XXIO 11
7 900 kronor

→ Låt oss få det undanstökat direkt. 7  900 kronor för en driver är (i nästan allas ögon) ohemult mycket pengar. Lika svårt är det att förneka att det här är en driver som är synnerligen bra lämpad för spelare som trivs med lättare skaft (37 gram) och totalvikt för att generera bästa möjliga bollflykt. Lättslagen som få! Men om 7 900 kronor är en bit över din smärtgräns, snegla mot Ping G Le2 för 4 500 kronor som dessutom är justerbar och går att få med två olika standardskaft, ”Lite” och ”Ultra Lite”, där det senare väger in på 44 gram vilket även det är bland de lättaste på marknaden.


Alla 28 drivers i årets stora test

Scroll to Top