Klubbor, bollar, Trackman – sen är det bara att ösa! Foto: Johan Sundqvist

Möt panelen

Så gjordes Svensk Golfs stora drivertest

Sammanlagt 27 drivers, 11 testare och långt över 3 000 slag. Så här gjorde vi årets stora drivertest.

Text: Svensk Golf • 2020-03-11 Uppdaterad 2020-03-12

Till 2020 års test har vi valt ut 27 drivers som finns på svenska marknaden. Kort och gott de flesta drivermodeller du kommer hitta i din butik. Dessa har vår testpanel slagit både inomhus och utomhus. Vi har samlat in mängder med data och summerat testarnas egna intryck. Här börjar resan mot din nästa driver.

RÄCKER DET MED ATT LÄSA TESTET ELLER BEHÖVER JAG PROVSLÅ KLUBBORNA SJÄLV?

Vi rekommenderar dig att alltid testa nya klubbor före köp. Den enkla anledningen till det är att vi alla är olika och genom att testa klubborna slipper du göra en dålig investering. Dessutom är möjligheterna att skräddarsy klubbor efter just din unika sving idag bättre än någonsin tidigare.

Använd vårt test som värdefull vägledning. Vi vet att din tid att testa klubbor sannolikt är begränsad. Vi vet också att det är ett begränsat antal återförsäljare som erbjuder ett sortiment lika brett som det vi har att tillgå när vi gör vårt drivertest. Att slå igenom allt tar väldigt lång tid. Så låt våra testresultat, betyg och omdömen ge dig en knuff i rätt riktning. Välj ut dina favoriter och ställ dem sedan mot varandra för att se vilken driver som presterar bäst i just dina händer.

SÅ LÄSER DU TESTET

För varje klubba summerar vi kort den mest intressanta nya teknologi som ligger bakom modellen. Därefter får du under rubriken ”Svensk Golf säger” testredaktionens samlade omdöme om klubban. Det här omdömet baseras på de insikter vi fått från vår testpanel samt den TrackMan-data vi har analyserat. Slutligen ger vi också under rubriken ”För vem?” vägledning kring vilka spelare som drivern kommer att passa bäst för. Även där spelar de insikter vi får från TrackMan-datan stor roll.

VAD SÄTTER VI BETYG PÅ?

Deltagarna i testpanelen har satt betyg på följande tre områden.

Förlåtande: Upplever du att klubban är lätt att slå med? Får du en konsekvent bra bollflykt? Hur grova/bestraffade blir dina missar?

Träffkänsla: Hur upplever du ljudet i träffen? Hur känns träffen i händerna?

Utseende: Vad tycker du om klubbans utseende (färg, form och design)? Främst fokus på hur du upplever klubban när du adresserar bollen (80 % av betyget) och sedan hur klubban ser ut undertill.

Dessutom har vi gett ett betyg i kategorin längd och här är det insamlade siffror med TrackMan för panelens deltagare som ligger till grund.

HÅRDA FAKTA MED TRACKMAN

När du provar ut nya klubbor finns det ett helt oumbärligt verktyg. En bra launchmonitor. Utan att mäta resultaten kommer du aldrig att kunna avgöra exempelvis vilken driver som faktiskt går längst. Vi har använt oss av marknadsledande enheten TrackMan 4. Du har säkerligen sett många proffs använda precis den här enheten när de står på övningsområdet, över 1 000 av världens bästa spelare har köpt en egen TrackMan som de använder för sin träning. Alla stora utrustningstillverkare är också flitiga användare av TrackMans teknologi.

Med hjälp av avancerad radarteknologi, som ursprungligen användes inom det militära, kombinerat med höghastighetskamera, mäter TrackMan-enheten hur klubban svingas samt hela bollens flykt och samlar in fler än 30 intressanta värden. Bland annat bollhastighet, spinntal, utgångsvinkel, landningsvinkel, carrylängd och totallängd.

Vi har samlat in data med riktiga golfbollar, den modell vi har använt till testet är TaylorMade TP5. En femdelsboll med uretanskal.

DRIVERVALET ÄR DELVIS EN FARTFRÅGA

På testsidorna för varje klubba ser du att vi skriver en del om vilka svinghastigheter en viss driver passar bäst för. Svinghastighet är visserligen bara en av flera faktorer som påverkar vilken driver du bör ha, men den spelar förhållandevis stor roll.

Väldigt förenklat så behöver spelare med lägre svinghastighet oftast en driver med högre loft och som gärna är konstruerad för att ge högre utgångsvinkel. Det hjälper den här spelaren att uppnå en effektiv bollflykt som ger maximal utdelning på slaglängden.
Och vice versa för spelare som svingar snabbare.

I det här avseendet finns det en del tydliga skillnader mellan de drivers vi har testat, i stor utsträckning beror detta på klubbans konstruktion vilket bland annat styrs av hur tyngdpunkten i klubbhuvudet har positionerats.

Vad har jag för svinghastighet?

Vi bor visserligen i Sverige, men i golfsammanhang används nästan uteslutande miles per hour (mph) för att ange svinghastighet. Om du inte vet vilken svinghastighet du har kan du enkelt ta reda på det om du gör en utprovning av nya klubbor. Men för att ge dig lite vägledning här och nu kan tabellen nedan ge dig en grov bild baserat på hur långt du normalt sett slår en drive.

Svinghastighet & carry

SvinghastighetSlaglängd (carry)
Under 70 mphUpp till 130 meter
80 mph145–164 meter
90 mph173–195 meter
100 mph202–224 meter
110 mph229–254 meter
120 mph255–282 meter

Siffrorna ovan kommer från TrackMan. Att det skiftar upp till 27 meter mellan vissa av slaglängdsintervallen ovan beror på att spelare med samma svinghastighet kan ha väldigt olika slaglängd. Din slaglängd beror på allt från bollträffens kvalitet till vilken attackvinkel du har. Om du har exempelvis 80 mph svinghastighet med drivern men bara får ut runt 145 meter carry har du potential att slå klart längre med bättre teknik eller en bättre anpassad driver.

Här är alla 27 klubbor i årets drivertest – läs våra omdömen och betyg om varje modell.

MÖT ÅRETS PANEL

Ryggraden i vårt drivertest är vår panel. Vi använder inte en svingrobot utan låter golfare testa klubborna eftersom vi anser att det mest intressanta för dig är att veta hur klubborna tas emot av riktiga spelare. Till årets test satte vi samman en panel bestående av spelare med varierande handicap, svinghastighet och svingtyp. Vår panel bestod av elva deltagare med ett handicapspann från 0 till 23. Panelens driversvinghastighet varierade från 76–117 mph med carrylängd i ett spann från 145–260 meter.

I panelen hittar du en blandning av utrustningsexperter med mångårig erfarenhet av att genomföra utrustningstester, utbildade PGA-tränare med över 40 års sammanlagd tränarerfarenhet och ett par helt ”vanliga” ivriga amatörgolfare. På det viset har vi en jury som kan leverera en nyanserad bild av vad marknadens drivers går för – och hjälpa dig på traven inför ditt kommande köp.

Johan Sundqvist, hcp 12: Svensk Golfs art director. Brukar ofta föredra långa järn från tee, trots att redaktionen (inklusive Golfskolans tränare) är enig om att han har en perfekt driversving. Möjligen beror det på att han som stolt Umeåbo har fostrats på tajta skogsbanor.

Olof Åsgård, hcp 9: Redaktör på Svensk Golf. Spelat golf sen tidigt 1990-tal. Medverkat vid Svensk Golfs utrustningstest de senaste fem åren. Testredaktionens klippa när det gäller att analysera och uttolka vad testdeltagarna egentligen menar när de säger att en klubba är ”bra” eller ”den här gillar jag inte”.

Eric Franzén, hcp 9: Redaktionschef på Svensk Golf. Spelat golf sen slutet av 1990-talet. Den första driver han ägde var en TaylorMade Ti Bubble 2 med det säregna ”bubbelskaftet”. Är tillsammans med Elina Hagberg testpanelens mest pålitliga svingrobot, här snackar vi repeterbarhet i klass med ett schweiziskt urverk.

Jesper Johansson, hcp 9: Webbredaktör på Svensk Golf. Började spela golf som elvaåring. Varit en del av Svensk Golfs testredaktion sen 2018. Inledde säsongen 2020 med en hole-in-one första ronden (applåder!) och klokt var väl det, eftersom han framhåller puttningen som sin absoluta akilleshäl.

Emma-Mathilda Steen, hcp 23: Driver nätverket Green Queens Golf och har spelat golf sedan 2016. Har ett skarpt öga för hur klubbans design står sig, och kan träffsäkert identifiera om tillverkarens intentioner nått hela vägen fram – oavsett om det är ett tidlöst eller futuristiskt manér som eftersöks.

Oskar Åsgård, hcp 3: Chefredaktör på Svensk Golf och genomfört de senaste 13 årens utrustningstester för tidningen. En uttalad prylnörd med stort intresse för nya produkter. Roas av att läsa den finstilta texten i tillverkarnas pressmeddelanden när ännu en ny driver påstås ”flyga längre och rakare än någonsinförut”.

Sofia Edman, hcp 0: Efter några år som proffs i slutet av 00-talet sadlade hon om till PGA-tränare. Ingår i teamet bakom Balance Golf och varit med i Golfskolans tränarpanel i Svensk Golf sedan 2017.

Martin Brännström, hcp 0: Utbildad PGA-tränare sen 2010 med Spanien och Norge som huvudsaklig arbetsplats. Varit med i Svensk Golfs testpanel 13 år i följd. Älskar att laborera med skaft och blytejp på sina egna klubbor. Om det har positiv påverkan på hans spel låter vi vara osagt…

Marlene Hedblom, hcp 0: Blev proffs 1998 och vann Biarritz Classic på Ladies European Tour 2003. Välbekant tränarprofil i Svensk Golf genom åren som gör comeback i Golfskolan i vår. Tränare på Fågelbro G&CC utanför Stockholm.

Elina Hagberg, hcp 3: Tog upp golfen igen 2017 efter fem års uppehåll. Elina Hagbergs
välbalanserade och repeterbara sving levererar slag som om de vore hämtade från en robot, vilket är väldigt välkommet i testsammanhang. Balansen kommer från konståkningen där hon tillhör Sverigeeliten.

Niklas Friberg, hcp 10: Testpanelens snabbsvingare, som klockades på tournivåer uppåt 120 mph i svinghastighet. TrackMan-siffrorna antydde dock att en dos förlåtande egenskaper hos en driver inte skadade för att tajta till spridningsmönstret…

HÄR GJORDES TESTET

Årets utrustningstest genomfördes dels på hemmaplan i Sverige samt på Barceló Montecastillo utanför Jerez i södra Spanien. Montecastillo ringer säkert bekant för flera då det var här Pierre Fulke vann sin tredje och sista European Tour-titel i forna stortävlingen Volvo Masters 2000. Banan stod värd för Volvo Masters mellan åren 1997-2001.

Ur testsynpunkt uppskattar vi anläggningen främst för den utmärkta dubbelsidiga drivingrangen och närliggande övningsområdena. Vill du veta mer om vad Montecastillo har att erbjuda kan vi rekommendera en titt på Golf Plaisirs humorfyllda testfilm från Montecastillo:


Text: Svensk Golf • 2020-03-11
UtrustningDriversDrivertest 2020TestUtrustning
Scroll to Top