Severiano Ballesteros lämnade oss för drygt 13 år sedan i sviterna av en aggressiv hjärntumör. Efter legendens bortgång har Ballesteros familj aktivt förvaltat hans eftermäle inom golfen genom Seve Ballesteros foundation. Stiftelsen återfinns också bakom den nya klädlinjen som lanseras under varumärket SEVE på 40-årsdagen efter att spanjorens pumpade näven i luften på The Old Course avslutningshål och bärgade sina andra, av totalt tre titlar, i The Open Championship.
Kollektionen ska spegla Ballesteros karaktäristiskt klassiska stil på banan, och kommer att sammanföra traditionella material som bomull och kashmir med mer funktionsinriktade stretchtyger. Ledstjärnan under designarbetet har varit att spegla hur Ballesteros hade klätt sig idag, 2024.

Seve Ballesteros barn Carmen, Javier och Miguel Ballesteros, kommenterar: ”Vår far var inte bara en av de största golfarna genom tiderna, men också känd för sin oöverträffade känsla för mode och unika stil. SEVE-märket och debutkollektionen förkroppsligar allt som han var: djärv, utmanande, modig och inte rädd för att gå emot normen.”

Delar av debutkollektionen har tagits fram i samarbete med andra varumärken, däribland Slazenger som Ballesteros var nära förknippad med under sin karriär – och utmynnat i en kashmirtröja som är inspirerad av de kläder som Ballesteros har på sig under de klassiska bilderna från The Open-segern på The Old Course.
Kläderna i SEVE-linjen kommer att lanseras på den svenska marknaden via deras egen onlineshop samt via utvalda återförsäljare och klubbshoppar.