Amerikanska Aimé Leon Dore är ett varumärke som rör sig i streetwear-genrens mer exklusiva domäner med tydliga influenser från 1990- och 00-talet. ALD har under åren också genomfört en mängd samarbeten med olika bredare outdoor- och sportaktörer som exempelvis New Balance och North Face.
När ALD nu slår sig ihop med FootJoy för ett samarbete väntar en omarbetad version av Premiere Series Field LX, som släpps i mycket begränsad upplaga.
Vid sidan av Field LX typiska silhuett kommer den med en ovandel i fullnarvigt, pebblemönstrat läder – som kombineras med en högblank svart lackläderrand, i syfte att uppnå en kontrast som sägs vara inspirerad av estetiken från det sena 1990-talets performance-inriktade skor.





– ALD är ett genuint partnerskap med passion för tidlös design och storytelling. Det är en spännande möjlighet att dela Aimés unika stilperspektiv i kombination med golfprestanda i världsklass som världens bästa spelare förlitar sig på, kommenterar Chris Tobias, vice VD för FJ Footwear.
FJ by Aimé Leon Dore finns tillgängliga online både på ALD:s europeiska webbplats samt i FootJoys svenska onlineshop. Priset landar på 3 999 kr per par.