FootJoy har sedan flera år tillbaka satsat på utprovningsevenemang på olika klubbar runt om i landet. Där har spelare kunnat få hjälp av bolagets produktspecialister för att hitta rätt modell med hänsyn till passform och krav på komfort och prestanda.
Detta kommer fortfarande att vara det grundläggande syftet med årets evenemang, som dock fördjupas genom att addera det nya FitLab-konceptet. Detta baseras på att spelarens fötter skannas i 3D för att samla in exakt data om längd, bredd, hålfot, vrist och hälbredd. Därefter utarbetas en rekommendation om vilka modeller som passar spelarens egenskaper bäst, sett till behovet av stabilitet, dämpning, vidd och andra personliga preferenser.

– Efter att jag fått ställa mina grundläggande frågor för att lära känna personen är mitt mål att skanna fötterna innan vi börjar prata skomodeller. Det är i detta steg som den största aha-upplevelsen kommer i samband med 3D-skanningen av golfarens fötter, säger Linus Gillgren, nordisk fitting specialist för FootJoy.
FitLab-lösningen baseras på svenska företaget Volumentals teknologi för 3D-scanning. Denna används i dag på olika håll runt om i världen, exempelvis av företag som New Balance, Hoka, Lululemon samt hos återförsäljare som Löplabbet och Intersport.