Det var i början av juni som nyheten kom att Discovery (där bland annat Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport ingår) köpt sändningsrättigheterna till PGA Tour för 220 marknader över hela världen med start 2022 på den svenska marknaden.
Affären omfattar 40 tävlingar på PGA Tour, inklusive den så kallade femte majorn, The Players Championship, slutspelet FedExCup och Presidents Cup samt 150 turneringar från de underliggande tourerna. Totalt handlar det om 2 000 timmar golf om året.
Avtalet sträcker sig från och med 2019 till 2030 och är värt motsvarande 17,5 miljarder kronor.
Nu har Discovery lanserat sin nya digitala plattform – GolfTV.
Redan 1 januari 2019 blir den internationella streamningtjänsten tillgänglig i Australien, Kanada, Italien, Japan, Nederländerna, Portugal, Ryssland och Spanien.
2020 kommer GolfTV till Polen och Sydkorea.
2021 är det dags för Belgien, Kina, Tyskland och Sydafrika.
2022 blir den aktuell för Sverige och Storbritannien och 2024 aktiveras tjänsten i Frankrike.
C More Golf har just nu de svenska sändningsrättigheterna för PGA Tour.
Fredrik Andreis är kanalansvarig för C More Golf:
– Vi har fortfarande exklusiva sändningsrättigheter till och med 2021. I dagsläget förändras ingenting för oss utan vi jobbar på som vanligt. Ambitionen är att fortsätta sända PGA Tour 2022 och framåt, säger Fredrik Andreis till svenskgolf.se/wp.
Daniel Lagerqvist är kommunikationschef på Discovery Networks Sweden.
– 1 januari 2019 lanseras GolfTV i olika delar av världen och det är ett sätt att visa upp vår nya golfspelare. Först 2022 kommer den att vara aktuell i Sverige när våra rättigheter här träder i kraft.
– Vi har köpt rättigheten för 220 marknader och det kommer att vara olika uppgörelser i olika länder.
Vad är ambitionen för svenska marknaden?
– Vi har rättigheterna från 2022 och vår ambition är att leverera en så bra golfprodukt som möjligt till de svenska fansen. Det är tre år kvar och Discovery tittar på olika möjligheter. Exakt hur det blir i Sverige är alldeles för tidigt att svara på.