5de40a1bcbb8b

Tournytt

Discovery tar över PGA Tour – för 17,5 miljarder kronor

2022 kommer Discovery att ha rättigheterna att sända PGA Tour i Sverige.

CM Hellsten • 2018-06-04

På måndagen offentliggjordes en gigantisk affär när det handlar om TV-rättigheter.
Discovery (där bland annat Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport ingår) har kommit överens med PGA Tour om ett nytt globalt samarbete som sträcker sig över hela 12 år.

Från och med 2019 och till 2030 har Discovery rättigheterna till 40 tävlingar på PGA Tour, inklusive den så kallade femte majorn, The Players Championship, slutspelet FedExCup och Presidents Cup samt 150 turneringar från de underliggande tourerna.
Totalt handlar det om 2 000 timmar golf om året.

Daniel Lagerqvist är presschef Sport och biträdande kommunikationschef på Discovery Networks Sweden. 

Så här säger han till svenskgolf.se/wp:

– Det här är en större affär än OS och det signalerar att Discovery ser en enorm potential i golfen.

Oklart vem som sänder PGA Tour i Sverige 2022

C More Golf har sändningsrättigheterna till PGA Tour i Sverige just nu och 2022 kommer Discovery att ha sändningsrättigheterna.
Vem som slutligen kommer att sända PGA Tour är ännu oklart.

Discovery kommer att sända PGA Tour på 220 marknader över hela världen och storsatsar samtidigt på en ny digital spelare (OTT).

Enligt pressmeddelandet beräknas Discovery investera 2 miljarder dollar – motsvarande 17,5 miljarder kronor.
– Idag är en fantastisk dag för golffans runt om i världen när Discovery stolt kan presentera samarbetet med PGA Tour för att skapa något som aldrig har gjorts tidigare. Det långsiktiga partnerskapet mellan PGA Tour och Discovery kommer med sina 2000 timmar golf årligen att skapa ett Home of Golf vilket inkluderar sportens största stunder, berättelser och spelare. Efter våra framgångsrika första olympiska spel i Pyeongchang kommer Discovery att bidra med sin starka globala räckvidd, marknadsrelationer, sportkompetens, konsumentplattformar och varumärken för att skapa ett värdefullt nytt långsiktigt erbjudande på alla marknader utanför USA, säger David Zaslav, President and CEO, Discovery.

PGA Tours rekordår – samlade in mer än 1,5 miljarder till välgörenhet

Så här säger PGA Tour-chefen Jay Monahan:

– Detta är ett spännande steg för PGA TOUR vilket ger ett utmärkt tillfälle att utveckla vår globala mediasatsning, förbättra servicen till våra internationella broadcastpartners och driva fanstillväxt med en erfaren och strategisk partner. Det här globala samarbetet passar väl in i öppnandet av våra nya PGA TOUR-kontor i London, Tokyo och Peking de senaste åren och kommer att stödja vårt långsiktiga mål att öka intresset för golf. Sedan 2007 har PGA TOUR förhandlat sina rättighetsavtal utanför USA på egen hand men alliansen mellan Discovery och PGA TOUR kommer nu att kunna utnyttja de två organisationernas kompetens för att hantera internationella multiplattformsrättigheter och lansera den nya digitala tjänsten.

Svensk Golf Podcast DOKUMENT: Sörenstams historiska start mot männen

Utöver PGA Tour har Discovery Networks Sweden sändningsrättigheterna till OS 2018–2024, Allsvenskan och Superettan 2020–2025, Europa League, samtliga fyra Grand slams i tennis, Tour de France och Giro d´Italia redan finns.

Avtalet med PGA Tour innefattar inte USA och inga Majors.

Under måndagen arrangerades en presskonferens med PGA Tour och Discovery. Där uttalade sig Alex Kaplan, president på Discovery Golf så här: 

Vad som gör denna affär så unik och så övertygande från vårt perspektiv är det faktum att det gäller alla medierättigheter för PGA Tour vilket tillåter oss att lokalisera på det sätt vi vill på varje enskild marknad. Vi kommer att kunna skapa en produkt och en marknad som passar för varje land. I ett land kan vi gå tungt på det digitala medan vi på en annan marknad under de första åren av avtalet kan luta mer på en sublicensing-modell eftersom det är det sätt konsumenterna ser på innehållet.
– Eftersom affären sträcker sig över 12 år och genom att vi kontrollerar alla rättigheter, ger det oss verkligen möjligheten att land för land, marknad för marknad, fokusera på hur fans konsumerar golf, hur de vill konsumera golf framtiden och slutligen skapa en fantastisk produkt.

På presskonferensen kommenterade Rick Andersson, Global Media Officer på PGA Tour, nyheten så här. 

– När vi började inse vilken fantastisk uppsättning av resurser Discovery förfogar över – närvarande i över 220 länder, möjligheten att starta innehåll på nya marknader och anpassa det innehållet för varje enskilt land – sa vi att det ser ut som en partner som verkligen kan hjälpa oss att uppnå vår vision. Vi såg vad Discovery gjorde för att erhålla de olympiska rättigheterna och sedan på en mycket kort tid erbjuda både sublicenserings-arrangemang och innehåll på Eurosport Player som skräddarsyddes för olika marknader för OS. När vi började förstå skalan av affären såg vi att det var ett förhållande som skulle göra otrolig nytta för oss. Vi på PGA TOUR kan inte vara mer engagerade än vad vi är inför detta. Potentialen och möjligheten för detta partnerskap att ta vår verksamhet till en nivå dit vi aldrig någonsin kunde nå på egen hand, är något som verkligen har gjort oss taggade.  

Scroll to Top