Modellen på bilden, Black & Gold Limited Edition, har en ovandel av mocka och kostar 2 000 kronor.

Nytt varumärke

Svensken vill förändra golfares klädstil

Goatlane heter varumärket som vill klä svenska golfare i snyggare skor. Vi intervjuade grundaren Gustav Schauman.

Oskar Åsgård • 2020-10-19

Under sensommaren har ett nytt svenskt golfvarumärke dykt upp på marknaden. Namnet är Goatlane och fokus är att göra riktigt stiliga golfsneakers. Den första kollektionen har funnits ute till försäljning i några månader och består av fem modeller med ovandelar av italienskt premiumläder. Två med “full grain” läder och tre med mocka, i olika färger.

Prislappen är från 1 750 kronor och försäljningen sker i första hand online via goatlane.com, samt i utvalda golfbutiker och på NK Sport i Stockholm.

I pressmeddelandet som gick ut tidigare i år slogs fast att Goatlane “vill vara med och förändra golfares klädstil då den ofta uppfattas som opersonlig och tråkig”. Vi lät upphovsmannen bakom skorna, 33-årige Gustav Schauman, utveckla tankarna bakom sitt nya golfvarumärke.

Hur föddes idén att starta ett eget skovarumärke?
– Jag hade precis vunnit en golftävling här hemma i Sverige och blev då inbjuden att spela Pro-Am på en av Europatourens Rolex Series tävlingar i Belek, Turkiet. En kompis till mig följde med på resan, och vi började prata om att det saknades snygga golfskor på marknaden.

Gustav Schauman i ett par Goatlanesneakers.

– Under resan umgicks vi även med några golftokiga italienare som klädde sig väldigt snyggt på banan, även dom höll med om att det borde finnas sjystare design på golfskor. När jag kom hem igen började jag direkt researcha efter producenter och nu är vi här lite drygt 20 månader senare, säger Gustav Schauman till Svensk Golf.

Hur har resan fram till att du nu har färdiga skor till försäljning sett ut?
– Det började med en modemässa i Köpenhamn för inspiration och träffa branschfolk. Därefter började jag skissa på designen och tonaliteten jag önskade för varumärket. Att sticka ut på undersulan designmässigt var en självklarhet för mig då jag själv upptäckt att man ofta filmar sina egna och vänners svingar på sociala medier. När designen var satt teamade jag ihop med en byrå för att sätta varumärkesstrategi, logotyp m.m. Produktionen var igång löpande under cirka ett års tid där färgval, prototyper och design skickades fram och tillbaka. Jag själv och några golfkunniga förblev testkaniner under den här perioden för att ta fram den bästa möjliga versionen. Som ett sista steg åkte jag till USA:s golfmekka Florida i tre månader för ytterligare inspiration och research. Jag spelade en hel del golf och besökte världens största golfmässa i Orlando. Skorna blev äntligen färdiga för fotografering och jag lanserade hemsidan och sociala medier kort därefter. Det har varit en otroligt häftig resa, och den har bara börjat.

Vad kostar det att dra igång en sådan här satsning?
– Det är svårt att säga exakt, det beror helt på hur mycket du vill investera i materialval, kvalitet, branding, hemsida m.m. För mig var det självklart att satsa helhjärtat och inte tumma på kvalitet exempelvis, då jag själv ställer höga krav som konsument. Men jag skulle säga att det är svårt att hitta en klockren helhet under några hundra tusen kronor. All research man gör speglar produkten i slutändan.

Hur föddes namnet?
– Goatlane uppfanns då jag redan vid start visste att jag ville ha kopplingen till getter. Jag tänkte mycket på bergsgetter, som oavsett väder och vind lyckas hålla sig stabila i vertikala bergsluttningar. Faktorer som även de bästa golfskorna bör inneha. Jag inspirerades även av idrottsvärldens uttryck “goat”, greatest of all times, som de allra bästa benämns av sina fans. Goatlane blev en lekfull mix av detta som idag känns väldigt självklart.

Vad är din dröm för varumärket om du blickar några år framåt?
– Det skulle vara att Goatlane är ett etablerat internationellt varumärke inom golfvärlden. När jag besökte PGA-mässan i Orlando så förstod jag att det är hit jag vill komma så småningom, till USA, där golf inte bara är en säsongsbaserad sport utan en livsstil.

Helsvart ovandel i “full grain” läder.
Marinblå ovandel i mocka.
Scroll to Top