HÅL 14. Ja, det stämmer. Det klassiska tredje hålet får nummer 14 när sträckningen ändras under tävlingen. Foto: Oskar Omne

Scandinavian Mixed

En svensk golffest

Intervju med radarparet Claes Nilsson och Henrik Hilford Brander som ligger bakom den mixade succétävlingen.

Text: Tomas Hagfeldt • 2023-06-06 Uppdaterad 2023-06-06

78 damer och 78 herrar från två olika proffstourer spelar om en pokal och samma prispengar i ett unikt svenskt
koncept.
En ö-green är skapad ute i Ullnasjön, omtalad sedan den byggdes för mer än 40 år sedan av en innovativ kreatör med en stark vilja att göra något nytt och iögonfallande.
Ingenting är omöjligt.
Barriärer kan brytas.

Det som alltid varit gällande kan förändras och förädlas för att höja upplevelsen i en ny tid. Musik kan spelas högt mitt under en pågående golftävling.
Hål 3 kan bli hål 14.
Detta på Ullna Golf & Country Club när den nu treåriga tävlingen Volvo Car Scandinavian Mixed för första gången ska avgöras i Stockholm den 8–11 juni.

– Det har bevisats att vårt mixade format har fungerat, och vi vet att vi varit först, säger Henrik Hilford Brander och Claes Nilsson i en kort sammanfattning av deras vision att arrangera ett hållbart, innovativt och jämställt golfevent.

Radarparet från We Do Sports är redo för nya golfslag och händelser att ta plats i historieböckerna – ungefär som Linn Grants genombrott förra sommaren, när hon som första kvinnliga golfare vann på herrarnas DP World Tour.

Då var vi på junisköna Tylösand i Halmstad, nu ska vi till Stockholms grönaste golfpark vid Ullnasjöns strandkanter.

Inför Scandinavian Mixed 2023 möts vi hos den officiella hotellpartnern At Six. Den här gången inte på hotellets Rooftop bar – den som lär fyllas av golfare om några veckor.

Här råder lugnet före stormen. Under en vecka i juni kommer Petter Stordalens nyskapande konst- och designhotell vara samlingsplatsen för banketter och ett svenskt golfjubileum.

Utanför ligger Brunkebergstorg, mitt i centrala Stockholm, ombyggt och åter trendigt som en mötesplats i dagens huvudstad, förädlad ungefär som Ullna 20–25 minuter härifrån.

Vi börjar på Ullna. Det var här banans skapare Sven Tumba fixade 80-talets största golfarrangemang – Scandinavian Enterprise Open, SEO.

Åren har gått. SEO avgjordes här senast 1987. Tävlingen firar i år 50-årsjubileum.

Men ingen större proffstävling har spelats på Ullna sedan Annika Sörenstam vann HP Open 2004.

Jack Nicklaus renoverade banan i början av 2010-talet. Den har ännu inte testats av de bästa i en större tourtävling. När det nu görs sker förändringar.

En teeskylt med nummer 14 är på väg att sättas upp på det tredje hålets tee. Claes Nilsson och Henrik Hilford Brander visar skissen över den nya bansträckningen, skapad för Scandinavian Mixed, och förklarar:

– Det handlar mycket om flöden av människor, att skapa bästa möjliga publikupplevelse. På den ordinarie sträckningen var det svårt att få det riktigt bra. Det finns områden där ytorna blir trånga och där det blir svårt för publiken att vara, men de kommer inte att finnas i slutet av varvet när tävlingen ska avgöras.

– Nu har vi en sträckning som känns riktigt spännande, både för våra partners och de 10 000 åskådare vi hoppas kommer till Ullna varje dag.

– Mellan hål 11 och 12 (ordinarie hål 9 och 1) kommer spelarna att gå genom vår utställarby. Här kommer alla riktigt nära spelarna på ett naturligt sätt.

– Framför klubbhuset och ner mot sjön kommer en arena att skapas. Hålen 15, 16 och 17 (ordinarie 4, 5 och 6) spelas utmed sjökanten och är alla fantastiska golfhål, inte minst när de spelas som sluthål och allt står på spel under finalvarvet på söndagen.

Claes och Henrik kan berätta om förändringarna med en övertygelse att även Sven Tumba skulle ha uppskattat idéerna. Tumba gillade det nya, att testa saker.

Vad kommer att märkas tydligast?
– Allt det vi bygger upp på hål 13 och 14 (ordinarie 2 och 3). Det finns ju inte någon annanstans, säger Claes Nilsson.

– Det blir förstås inte lika stort som på det 16:e partyhålet i Phoenix. Men vi gör vårt eget unika, tillägger Henrik Hilford Brander.

Idén testades förra året på Halmstads 16:e hål. De styrande på DP World Tour hade övertalats och modigt sagt ja till förfrågan från Sverige: ”Vi vill spela hög musik på ett av hålen under hela dagen, vi vill ha en bar på läktaren, vi vill smälla rökbomber för att fira alla birdies.”

Stämningen i Halmstad blev ett gott minne för alla som var där. På Ullna blir partyhålet det redan ikoniska tredje hålet… i juni det 14:e.

– Extra roligt att det händer på ett sådant signaturhål. Vi kommer att ha läktare runt både 13:e hålets green och 14:e tee där även Volvos HIO-bil kommer att synas. Platsen är fantastiskt vacker och korthålet är ju som skapat för dramatik. Vi räknar med en riktigt skön stämning därute, konstaterar Claes och Henrik.

– Åtskilliga bilder och filmer lär spridas därifrån ut i de sociala kanalerna.

Vi är i Stockholm. Scandinavian Mixed har kommit hit efter premiäråret på Vallda utanför Göteborg och fjolåret i Tylösand.

– Vi skulle ha varit här redan år 2020, då planerat på Bro Hof Slott, men stoppades den gången av pandemin. Det var ett jäkla bakslag. I mars fick vi plötsligt ringa till alla våra partners och säga ungefär att ”vi vet lika lite som er om detta men vi hör av oss igen.” Det var bara att avvakta och bygga vidare på de relationer vi fått.

Varför en tävling i Stockholm?
– Det är självklart att vara här. Vi kommer även i fortsättningen att rotera mellan storstadsregionerna. Våra partners har många kunder i Stockholm, här finns ett starkt näringsliv som kan nyttja våra plattformar och använda dem på rätt sätt. Vi jobbar med stora internationella bolag och Stockholmsmarknaden är viktig.

– Stockholm är Stockholm, liksom.

– Här på hotellet kan vi ge spelare, sponsorer och deras gäster en riktigt bra upplevelse och nätverksplats, inte minst under veckans alla after golf och olika tillställningar. Det är annorlunda än på Tylösand. Där fanns stranden och sommarlugnet i kustmiljön. Här är det citypuls.

– Ja, visst är det så, och vi var extremt nöjda med allt som gjordes i Halmstad. Vi fick ett extremt högt betyg i upplevelseinstitutets undersökning efter alla evenemang. Nu gör vi något annorlunda och kommer med vår jätteapparat till Stockholm. Vi tror på en fantastisk vecka även den här gången.

Kommer det märkas att det är golfare i stan?
– Absolut, vi tycker att vi tar för oss ganska bra där ute på marknadsplatserna. Vi tittar mycket på den digitala, snabba marknadsföringen, hur man kan nå ut till den vanliga stockholmaren och förhoppningsvis få flera intresserade av både golfen och att åka ut till Ullna.

– Samtidigt är det ju en annan konkurrens här än i de mindre städerna. Det är mycket som händer, det gäller verkligen att ha en högkvalitativ produkt för att lyckas nå igenom.

”Experience the future of golf” är en av era paroller. Hur hittar ni framtidens golfare?
– Vi hoppas att många tar med sig barnen ut till Ullna. De får chansen att prova på en massa grejor på vårt aktivitetsområde, säger Claes.

– Jag förstod nog inte själv hur roligt det var, men det var fantastiskt att se hur glad min son blev när han fick testa olika golfslag i Halmstad. Han chippade bollen in i en toalett och vann ett pris. Han blev överlycklig.

– Jag tror också att dagens teknik har skapat förutsättningar för att fler ska lockas till golfen. I den digitala världen, med Trackman, Toptracer och andra monitorer, finns många spel att testa och golfen kan bli ännu roligare.

– Om några tonårstjejer går här på stan och ser Linn Grant på en annons och tycker att hon är en förebild… då har vi nått dit vi vill.

Den tredje mixedtävlingen ska genomföras. Var är ni om tre år och var har ni varit?
– Det är ungefär så långt framåt vi kan se. Just nu jobbar vi med 2024 och 2025. Någon gång efter Ullna kan vi säkert presentera något. Vi fokuserar absolut på att rotera bland storstadsregionerna i Stockholm, Göteborg och Skåne. Att rotationen är viktig, och även unik, är vi överens om med vår titelsponsor och DP World Tour.

– Vårt dna är det mixade konceptet. Det görs liknande tävlingar på andra håll, exempelvis ett nytt samarbete mellan LPGA och PGA, men ingen har lyckats kopiera oss helt. Vi har rört om i grytan, vi har bevisat att det fungerar, att 78 tjejer kan möta 78 killar, spela om samma pengar och samtidigt få världsrankingpoäng.

Linn Grant vann överlägset i Halmstad – men närmaste kvinnliga spelaren var 15 slag efter och de flesta av de tjejer som klarade kvalgränsen fick lägre placeringar. Kan det kvinnliga startfältet bli ännu starkare?
– Vi tror att vi kan stärka banden med LPGA. Deras tour växer starkt, de har startat synergier med PGA som även stärkt samarbetet med DP World Tour. Vi vill gärna vara med. Vi hoppas att golfen går vidare mot ökad jämställdhet och vi har redan gjort det stora jobbet för att få konceptet att fungera.

Hur kommer ert hållbarhetskoncept att märkas?
– Det är viktigt för oss att få kommunicera hållbarhetsfrågan och driva den i alla våra kanaler. Det mixade formatet handlar om den sociala hållbarheten. Ur miljöperspektiv gör vi allt vi kan. Inga dieselaggregat används. Hela vårt event, alla våra bilar och bussar, är enbart eldrivna. Volvo har också den strategin: ”Vi är en del av problemet, vi vill också vara en del av lösningen”, berättar Henrik.

– Det serveras mycket mat under veckan. Vi vill ta hand om avfallet, återvinna materialet. Tillsammans med våra partners är hållbarhetsarbetet en stor del av hela vårt event, att alla ser vår plattform som en plats där de kan kommunicera sina budskap. Det är viktigt. Det är också roligt. Att göra skillnad.

Claes och Henrik hade tagit över vår svenska tourtävling från franska Lagardère. Idén om en förändring fanns. Frågan om att skapa något nytt, för både dam- och herrspelare, hade diskuterats.

– För vår del handlade det just då om att överleva. Vi kände oss i princip tvungna att göra något nytt, något innovativt som låg i framkant och som vi kunde bygga vidare på för framtiden. Vi ville associeras med våra värdegrunder om jämställdhet och hållbarhet.
– Tanken om en mixad tävling var vild och galen – men signalerna från marknaden kändes positiva. Jag bestämde mig: ”Jag gör ett försök och åker till Wentworth”, berättar Claes.
– Jag fick ett möte med dåvarande European Tour. Om jag ska vara ärlig så hade jag inte så stora förhoppningar. Jag kom liksom dit för att berätta att vi skulle ta 78 platser från deras medlemmar och istället ge dem till 78 tjejer på Ladies European Tour. Vid en första anblick kanske inte det skulle ha landat speciellt mjukt i den organisationen… Men.
– Först satt de tysta. Sedan berättade jag att Henrik Stenson var med på hela idén och att vi skulle bygga detta kring hans värdskap. Därefter fick vi med Annika Sörenstam. Vi hade en majorvinnare och tidernas bästa kvinnliga golfspelare med oss. Jag förklarade hur vi kunde jobba med tävlingen på längre sikt, hur vi kunde få med oss en stor titelsponsor för just detta och inte något annat, hur touren kunde se det som en konkurrensfördel. Till slut landade det mjukt ändå. De köpte allt.

Claes hade jobbat för Lagardère, arrangerat Nordea Masters och anställt Henrik. Den blivande duon på We Do Sports fann snabbt varandra. Båda hade liknande golfbakgrund. De hade satsat men förstått att deras eget spel inte skulle räcka till platser på världens största tourer, de hade däremot gått caddies i de största sammanhangen.
Henrik tillsammans med Caroline Hedwall i den historiska Solheim Cup-matchen i Colorado, när Carro vann fem poäng av fem möjliga.
Claes hade burit bagen åt spelare som Fredrik Jacobson och Johan Edfors.
– Johan vann på Asientouren på Black Mountain. Det var en häftig grej att få uppleva det tillsammans med en god vän som honom, berättar Claes.

Att de båda har varit med i hetluften, att de i många år har sett proffsgolfen på närmast möjliga håll kan de i dagens arbete se
som fördelar.
– Självklart är det så. Sedan är nog vår styrka att vi är olika som personer och kompletterar varandra, säger Claes.
– Claes är jaktlabradoren som driver framåt och som jag ibland måste hålla tillbaka. Jag går gärna steget bakom och håller i kopplet, säger Henrik.
– Men framför allt har vi kul ihop. Det måste man ha när man jobbar tillsammans 24/7. Ibland måste vi också spela golf. I morgon ska vi spela 36 hål.

Den nyskapande idén om en mixad tävling testades första gången på Vallda 2021. Claes och Henrik gick in i projektet med gott självförtroende, övertygade om att det skulle fungera. Vilket det också gjorde.
Startsträckan var över. Vinden hade vänt.
– Utan det mixade formatet hade det varit riktigt tufft att möta näringslivet. Vi stod upp för våra tankar och hade modet att satsa, berättar Claes.

Tävlingsledningen med DP World Tours Micke Eriksson i spetsen hittade tees och avstånd som gjorde tävlingen rättvis. Däremot saknades den tänkta inramningen när publiken tvingades stanna hemma i en värld styrd av restriktioner.
Halmstad 2022 blev sedan ett massmedialt genombrott. Linn Grant vann efter en vecka när spelet var magiskt och hon under ett minnesvärt finalvarv kunde defilera inne bland de halländska tallridåerna. Mot den 18:e greenen. Förbi partyt på det 16:e hålet.
– Det var fantastiskt att följa Linn den veckan. Hon blev verkligen den perfekta vinnaren. En ung svensk tjej blev en superambassadör för tävlingen och en förebild för många ungdomar, säger Henrik Hilford Brander.

Linn fortsatte att vinna. Till slut hela LET i tourfinalen i Spanien. Hon utsågs till Årets Golfare och till Årets nykomling på den svenska Idrottsgalan, till stor del beroende på hennes seger mot herrarna.
Och hon kommer tillbaka till Scandinavian Mixed på Ullna.

Hur mycket betyder hon för årets tävling?
– Självklart är hon viktig i vår marknadsföring. Hon kommer att synas. Som titelförsvarare kommer hon förstås att ha en central roll och vara med på ett antal tillställningar, både här på Hotel At Six och ute på Ullna.
– Samtidigt kommer vi ha flera svenska ambassadörer. Linn är inte ensam. Annika Sörenstam har sin roll som värdinna för tävlingen. Hon kommer även att spela. Alex Norén är vårt största namn på herrsidan. Han har vunnit Scandinavian Masters två gånger och spelar på hemmaplan i Stockholm. Vi marknadsför även tourvinnare som Madelene Sagström, Carro Hedwall, Joakim Lagergren, Sebastian Söderberg, Markus Kinhult med flera.

Henrik Stenson kommer inte!
– Henrik spelar på en annan tour, vi satsar på den nya generationen och vi kommer att se flera riktigt bra spelare på Ullna. Vi har ett starkt startfält, säger Claes Nilsson.

Men ni kommer att sakna honom?
– Absolut. Vi tycker att han alltid har varit en fantastisk representant för svensk golf och vi kommer alltid att vara goda vänner.

Kommer han kunna komma tillbaka som värd för Scandinavian Mixed?
– Vi har ingen aning. På något annat sätt kan vi inte svara just nu. Allt kan egentligen hända, avslutar Claes Nilsson och Henrik Hilford Brander.

I deras värld är inget omöjligt.


Text: Tomas Hagfeldt • 2023-06-06
TournyttScandinavian MixedTournyttUllna G&CC
Scroll to Top