Hoppa till innehåll

Regler: Fri dropp i vattenhinder?

Svensk Golfs regelredaktör, Christina Rodman, svarar på läsarnas frågor.

Christina Rodman

Stans i hinder

FRÅGA: En spelares boll hamnade i ett sidovattenhinder. Han droppade korrekt inom två klubb­längder och bollen stannade en knapp halvmeter utanför hindret. Då spelaren är vänsterspelare var han tvungen att stå i hindret vilket han påstod sig inte behöva. Han droppade därför om. Fick han verkligen det?
– Marianne Tjärnlund

SVAR: Nej, han gjorde fel som droppade om. Om bollen tog mark och stannade utanför hindret är den i spel. Detta oavsett om spelaren måste stå i hindret och till och med i själva vattnet. Lättnaden är bara för bollen! Han skulle haft 2 slags plikt för spel från fel plats (Regel 20-7) enligt Regel 26-1.

Får man sänka sin handicap på provisoriska greener?

Laga och städa

FRÅGA: Får jag laga nedslagsmärken på foregreen som inte är i min spellinje? Vad gäller på green, får jag där plocka bort sand, sten mm med min hand, putter eller med en handduk?
– P-O Mattisson

SVAR: Ja, du får laga nedslagsmärken på foregreen så länge du inte förbättrar din spellinje, området för din sving eller din stans. På green får du ta bort sand, jord och andra lösa naturföremål i din spellinje/putt­linje på vilket sätt som helst så länge du inte pressar ner någon­ting eller på annat sätt förbättrar linjen. Detta oavsett om bollen ligger på green eller utanför. (Sand och jord är bara lösa naturföremål när de ligger på green och får endast tas bort där.)

Regler: Får bollen skakas loss?

Slå på boll i rörelse

FRÅGA: På ett korthål peggade jag med en avbruten peg. Precis innan jag träffade bollen, svingen var i knähöjd, så välte peggen så att bollen började falla. Jag hade ingen chans att stanna upp så jag träffade den i fallet men fick ändå till ett bra slag till green. Men bollen var i rörelse när jag slog. Skulle slaget annullerats eller var det plikt? Var det okej att fortsätta med andra slaget på green. Vad gäller?
– Thomas Bergh 

SVAR: Du ska bara fortsätta genom att slå ditt andra slag på bollen där den hamnade. Regel 11-3, ”Boll faller av peggen på tee”, säger att om en boll som inte är i spel (en boll är inte i spel förrän du slagit mot den oavsett om du träffar den eller inte) faller av peggen och ett slag görs mot bollen i ett sådant fall, räknas slaget vare sig bollen var i rörelse eller inte, men spelaren får ingen plikt.

Droppa närmare hål

Fri dropp i vattenhinder?

FRÅGA: När jag spelade en runda med kompisar hamnade min boll i mynningen till ett avloppsrör i ett torrt vattenhinder. Är det fri dropp och ska jag då droppa i hindret och sedan ha rätt att spela därifrån? Vad händer, efter jag droppat, om bollen fortfarande inte går att spela där på grund av röret?
– Mikael Sjöö.

SVAR: Tyvärr har du inte rätt till ­någon lättnad alls, varken med ­eller utan plikt, för ett oflyttbart ­hindrande föremål om din boll ligger i ett vattenhinder.
Detta oavsett om föremålet finns i eller utanför vatten­hindret.
Att det inte finns något vatten där tar inte bort det faktum att det är ett vattenhinder.
Du får antingen spela bollen som den ligger i avloppsröret eller, med 1 slags plikt, droppa enligt vattenhindersregeln (26-1). Det vill säga om det är gulmarkerat, droppa på flagglinjen bakom vattenhindret eller spela från den plats där du senast slog ett slag.
Hade bollen däremot legat utanför vattenhindret, men så nära att din sving eller stans störts av avloppsröret, så hade du fått ­droppa utan plikt.
Det är bollens läge som avgör.
Regel 24-2.


Mer från samma ämne

Läs också

Artiklar

Aldrig för sent – 80-åringarna som vill bli bättre på golf

Sophie Ekman och Gunilla Berggren är levande bevis på att passionen för golf inte har någon åldersgräns.

Artiklar

En rond med Patrick Ekwall – Grönt Kort vid 59 års ålder

Möt en mediaprofil som tagit Grönt Kort vid 59 års ålder för sin välgörenhetssatsning – och upptäckt ett spel som både förtrollar och förbryllar.

Artiklar

En rond med Fredrik Wikingsson

Han ser golf som en form av problemlösning, och trashtalkar mer än gärna sig själv ute på banan. Men varför uppvaktas Ludvig Åberg?

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.