Ford Senior Players Championship

Artiklar

Droppa närmare hål

Svensk Golfs regelredaktör, Christina Rodman, svarar på läsarnas frågor.

Text: Christina Rodman • 2018-06-25

Fråga: En spelare stod nära ett stenröse och försökte slå över det men bollen träffade stenröset och studsade tillbaka 20 meter bakom honom och stannade under ett träd. Han förklarade bollen ospelbar och ville då gå tillbaka till föregående plats, men den platsen var ju 20 meter närmare hål. Får man verkligen göra så och på så vis komma närmare hål?
-Bosse. 

Svar: Du får när som helst och oavsett var bollen ligger på banan (på fairway, green, i ett vattenhinder), med ett slags plikt, spela en boll från den plats du senast slog ett slag från.
Det har ingen betydelse om den platsen är närmare eller längre bort från hål än var bollen nu ligger. Regel 27-1a.
En utmärkt regel att använda när du exempelvis på green råkar putta för hårt så att bollen rullar av green ned i en bunker.
Istället för att behöva slå ett långt, och kanske svårt, slag från bunkern kan du nu välja att, med ett slags plikt, placera bollen på platsen på green där den nyss låg även om det är närmare hål än bollens läge i bunkern.
Det vill säga spela en boll från där du senast slog ett slag.

Vem vinner?

Fråga: Efter en sällskaps­rond kom följande fråga upp: Spelare A och B får i en slag­golftävling samma nettoresultat. A har 21,0 i exakt handicap och spelade från röd tee med 18,0 i spelhandicap. B har 20,0 i exakt handicap och spelade från gul tee med 22,0 i spelhandicap. Vem vinner tävlingen och gäller samma sak vid en poängbogeytävling?
– Elof

Svar: Spelare A vinner tävlingen! Vid lika resultat ställs den först med lägst hcp, dvs den med lägst spelhandicap. Exakt hcp är inte knutet till någon bana och endast något du utgår ifrån för att få ditt spelhandicap för just den banan och den tee du spelar från. Poängbogey är liksom slaggolf en form av slagspel. Så om två eller flera spelare kommer in med samma poäng så vinner den med lägst spelhandicap.

Bättre läge på green

Fråga: På våren och hösten är det ofta lägesförbättring på vår bana enligt en lokal regel. Om det då är en klubblängds läges­förbättring och jag ligger strax utanför green, kan jag då placera bollen inom den klubblängden inne på green så länge den inte är närmare hål?
– Bo 

Svar: Den lokala regeln om lägesförbättring säger att när en boll ligger på den finklippta delen av spelfältet, dvs fairway eller delar av banan som klippts till fairwayhöjd eller lägre, så får bollen, efter markering, lyftas utan plikt och placeras på en punkt inom ett visst angivet mått som tävlingsledningen bestämt. Den punkten får inte vara närmare hål eller på en green. Så nej, du får inte lägesförbättra dig in på en green! 

Pliktslag?

Fråga: Jag slog en provisorisk boll från tee som blev betydligt kortare än den ursprungliga. När jag skulle slå andraslaget på den provisoriska råkade jag peta till bollen så att den for iväg. Jag återplacerade bollen och slog sedan. Vi hittade min första boll men då sa en medtävlare att jag skulle få 1 slags plikt för rubbad boll. Hade han verkligen rätt?
– Sofia Lindström 

Svar: Din medtävlare hade fel. Du hittade den första bollen så den är din boll i spel. Den provisoriska bollen är då inte längre i spel och kan lyftas. Slag du slagit på den och pliktslag som du fått enbart genom spel av den bollen ska inte räknas.



Text: Christina Rodman • 2018-06-25
Artiklar
Scroll to Top