Tiger Woods har knappt hunnit vakna upp ur narkosen efter den senaste ryggoperationen innan nya rubriker skrivs om honom. Den här gången handlar de inte om golfspelet, skadorna eller livet utanför. Det handlar om en stämning.
Den första maj i år bröt nyheten ut om att Tiger Woods långvariga samarbete med Nike var över. Samarbetet som inleddes 1996 är ett av de mest inflytelserika i historien och Swoosh-loggan har blivit synonymt med Tiger Woods, inte minst på röda tröjor under söndagens ronder.
28 år senare gick Nike och Tiger Woods alltså skilda vägar. I stället började Woods jobba med Taylormade för att lansera det egna märket Sun Day Red. Loggan är en hoppande tiger som består av 15 ränder – en för varje major som Tiger Woods har vunnit. Sun Day Red har lämnat in en ansökan om att få loggan varumärkesskyddad.
– Mitt mål är att förstöra loggan. Om det här är det som är skyddat är det mitt jobb att försöka förstöra det, berättade Woods skämtsamt för Carson Daly i Today Show och menade att han hoppades på att vinna fler majors i framtiden, och i så fall skulle tigern behöva en ytterligare linje.
Nu vill andra också förstöra loggan genom att stoppa varumärkesskyddet. Tigeraire, ett företag baserat i Baton Rouge i Louisiana, USA, och säljer kylningsprodukter, menar att Woods logga är för lik deras, vilken också är en hoppande tiger. Sun Day Red har svarat med en egen motion där de bland annat vill att Tigeraire ska bekräfta att loggan inte kränker kylningsproduktföretagets varumärkesskydd.