Det här tar nästan ont.
Elizabeth Moon hade en knapp meterputt för birdie – för att därmed ta sig till final i US Girls Junior. Det var sudden death och hennes putt rann sakta förbi hålet med någon decimeter.
Besviken drog 17-åringen tillbaka bollen för att träna på putten (kom ihåg att det är matchspel). Den här gången gick det bättre.
Då säger hennes motståndare Erica Shephard:
– Jag sa aldrig att du fick det där slaget.
Efter en diskussion med domarna fick Moon ett slags plikt för att ha flyttat sin boll (Regel 18-2) eftersom putten inte var skänkt och du inte kan skänka ”i efterhand”.
Så från att ha gått till segerchans till att dela hålet med en enkel decimeterputt hade hon nu förlorat semifinalen!
– Jag ville ge henne putten och trodde det var OK att göra det efteråt. Jag känner mig hemsk, det känns som jag förlorade och jag vill bara gråta. Men…så här är golfreglerna. Det finns inget ”i efterhand”, säger den 16-åriga segraren Erica Shephard.
Precis innan Moons ödesdigra misstag hade hon själv skänkt en parputt på samma green till Shephard.
Incidenten påminner om 2015 års Solheim Cup där Allison Lee (USA) plockade upp en boll som hon trodde att Suzann Pettersen hade skänkt henne.
Lärdom: En skänkt putt är tekniskt sett inte en skänkt putt förrän den är skänkt.
I klippet nedan kan du se hela sekvensen. Dramatiken börjar 1:44 in i filmen.