Hoppa till innehåll

Golfregler: När är bollen hålad?

Svensk Golfs regelexpert och förbundsdomaren Christina Rodman svarar på läsarnas frågor.

Christina Rodman

Spela bollen i MUA?

FRÅGA: Om ett MUA-område är markerat med blå pinnar, måste jag ta lättnad från det då? Om det är blåvita pinnar, kan jag välja att slå bollen om den ligger där?
– Per

SVAR: Om din boll, stans eller sving berörs av ett MUA-område med blå pinnar så får du spela bollen där den ligger eller ta lättnad utan plikt. Blåvita pinnar betyder spelförbudzon och då måste du ta lättnad. När du tar lättnad så måste den, oavsett färgen på pinnarna, vara fullständig. Varken stansen eller bollen får vara kvar i området eller beröras med svingen. Se Regel 16.1b.

Bollupptagaren förbjuds: ”Vilket trams”

Ta bort stenar i bunkern?

FRÅGA: Tidigare fick man ju ta bort stenar i bunkern. Om bollen rubbades då skulle den läggas tillbaka utan plikt. Den lokala regeln är borta så vad händer nu om bollen rör sig?
– Eva

SVAR: Innan 2019 var det inte tillåtet att röra vid lösa naturföremål i en bunker, därför fanns den lokala regeln som sa att stenar i bunkern var flyttbara hindrande (tillverkade) föremål. Nu får du både röra vid och ta bort lösa naturföremål överallt, även i bunkrar och pliktområden. Men, precis som på övriga banan, om bollen då rubbas får du 1 slags plikt och bollen måste återplaceras.

”Reglerna dödar vår sport”

När är bollen hålad?

FRÅGA: Min golfpolare och jag har börjat lära oss de nya reglerna och speciellt fastnat för att putta med flaggan kvar i hålet. Men vi undrar över vad de nya reglerna säger när bollen har fastnat mellan en sned flaggstång och hålkant. Det har hänt flera gånger. Räknas det som att bollen är hålad?
– The Eagle86

SVAR: Regel 13.2c säger att om bollen har fastnat mellan flaggstången och hålkanten och någon del av bollen är i hålet under green­ytan betraktas bollen som hålad, även om inte hela bollen är under markytan. Om ingen del av bollen är i hålet under greenytan är bollen inte hålad och måste spelas som den ligger. Om du då tar bort flaggstången och bollen rubbas (oavsett om den faller ner i hålet eller rör sig bort från hålet), blir det ingen plikt och bollen måste återplaceras på kanten av hålet (se Regel 14.2). Däremot om bollen har pluggat sig i sidan av hålet så måste hela bollen vara i hålet under greenytan för att vara hålad. Om någon del av bollen sticker upp ovanför markytan är den inte hålad. Detta gäller även om bollen skulle råka röra vid flagg­stången.

Svensk Golf Podcast: Allt du måste veta om golfens nya regler

Mer från samma ämne

Läs också

Artiklar

Aldrig för sent – 80-åringarna som vill bli bättre på golf

Sophie Ekman och Gunilla Berggren är levande bevis på att passionen för golf inte har någon åldersgräns.

Artiklar

En rond med Patrick Ekwall – Grönt Kort vid 59 års ålder

Möt en mediaprofil som tagit Grönt Kort vid 59 års ålder för sin välgörenhetssatsning – och upptäckt ett spel som både förtrollar och förbryllar.

Artiklar

En rond med Fredrik Wikingsson

Han ser golf som en form av problemlösning, och trashtalkar mer än gärna sig själv ute på banan. Men varför uppvaktas Ludvig Åberg?

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.