5de47b25a243b

Artiklar

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Det går inte att förneka. Det vilar något väldigt häftigt och åtråvärt över den där perfekt slagna driven. Det kräver en bra svingteknik, absolut. Men med rätt klubba i händerna är dina chanser att driva ut kompisarna betydligt bättre. Därför inleder vi årets stora utrustningstest med att presentera vår gedigna genomgång av årets drivernyheter.

Text: Martin Strömberg • 2016-03-15

Vår målsättning är att bjuda dig på en guide som ger en överblick av det välfyllda smörgåsbord som drivermarknaden utgör. Vi kan inte tala om för dig exakt vilken klubba du ska köpa – individuella svingegenskaper har alldeles för stor påverkan på hur en driver presterar för att kunna göra det – men förhoppningsvis kan du med vår hjälp sålla ner det till ett par lämpliga slutkandidater att titta närmare på. För att få ut maximalt av ditt köp ska du förstås se till att testa dessa mot varandra i en launchmonitor och låta en custom fittingexpert ge dig råd om allt från loft och facevinkel till vilken längd, vikt och typ av skaft som kommer att passa dig bäst.

Vi har delat upp årets nya drivers i två huvudklasser och en mindre subkategori. Uppdelningen baseras på att vi tror att pris är en avgörande faktor för dig när du köper nytt. I premiumklassen hittar du nio drivers med en prislapp från 4 000 kronors-strecket och ända upp till 6 000 kronor. Mellanklassen består av sju drivers där de flesta kostar kring 3 500 kronor. I tourklassen hittas sedan fyra drivers som i huvudsak tar sikte på skickligare och mer snabbsvingande spelare.

Under rubriken “Svensk Golf säger” sammanfattar vi det viktigaste du behöver veta om varje modell. Därefter följer citat från testpanelen. Dessutom bjuder vi i boxen “Trackman säger” på de insikter vi fått när testpanelen slagit klubborna framför bollflyktsradarn TrackMan. Genomgående har testandet gjorts och omdömena satts utifrån hur de olika klubborna presterat i jämförelse med sina konkurrenter i respektive klass.

Text: MARTIN STRÖMBERG & OSKAR ÅSGÅRD 

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Callaway Xr16

PRIS: 3 499 kr.

LOFT: 9, 10,5 och 13,5.

JUSTERBARHET: ja: loft -1/+2 grader, lievinkel neutral eller upprätt (draw).

STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,75/44,75 tum.

SVENSK GOLF SÄGER: Med boeings hjälp har Callaway optimerat de aerodynamiska egenskaperna hos Xr16. resultatet är upphöjningarna i framkanten av kronan, som minskar luftdraget.

SÅ GICK PANELSNACKET

“De nya upphöjningarna på kronan ger ett diffust utseende, jag har svårt att se var träffytan börjar och kronan slutar. Men prestandamässigt älskar jag hur det känns som att jag verkligen kan ladda på utan att vara rädd för att missa träffytans mitt. Går ju långt ändå!”

“Xr16 känns riktigt förlåtande för mig. Det runda huvudet ger mycket självförtroende i adresseringen och siffrorna visar att jag får bra fart och längd.”

TRACKMAN SÄGER

Levererar bollhastigheter över genomsnittet i mellanklassen för flera vilket ihop med spinntal som inte skjuter i höjden avspeglas i god carry- och totallängd för majoriteten i testpanelen. Ger en medelhög bollflykt och konsekvent tajta spridningsmönster.

PLUS: Exakt hur mycket Boeings ingenjörer tillfört till designen kan förstås diskuteras. Men XR16 upplevs absolut som en förbättring jämfört med fjolårets XR. Bra gjort Callaway!

MINUS: Ingen tvekan om att aerodynamiken förbättrats. Men ur estetisk synpunkt har de nya attributen på kronan dragit ner hel- hetsintrycket från ifjol. Trist kompromiss.

BETYG

Utseende: 3,5 Upphöjningarna drar ned. Var slutar träffytan, var börjar kronan?
Träffkänsla: 5 skön, stark träff som får det att kännas som att bollen skjuter iväg som en raket.
Ljud: 4 ett ganska kraftigt lite klirrande ljud.
Spelbarhet: 4,5 Ger en centrerad träffbild för många.

Total: 17/20

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Cobra King F6

PRIS: 3 495 kr.

LOFT: justerbart 9–12 (herr), 10–13 (dam).

JUSTERBARHET: ja: loft (3 grader), lievinkel med tre upprätta (draw) positioner och en tio- gramsvikt som kan sättas i två lägen (fram/bak).

STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,25/44,5 tum.

SVENSK GOLF SÄGER: jämfört med föregång- aren har king f6 försetts med möjligheten att flytta tyngdpunkten längre fram (lägre utgångs- vinkel, mindre spinn) eller längre bak (högre utgångsvinkel, mer spinn, mer förlåtande).

SÅ GICK PANELSNACKET

“skön, precis känsla i träffen. på gränsen till för hög launch för mig men den spinner inte jättemycket trots det. Ser ren och enkel ut utan onödigt lull-lull.”

“Inte riktigt lika förlåtande som Cobra Max är för mig men den ger samtidigt lite mer spelbarhet eftersom jag kan välja att ställa den i draw-lägen eller behålla den neutralt positionerad.”

TRACKMAN SÄGER

Bollhastighet och längd i toppskiktet för klassen. spridningssiffrorna antyder att spelare håller sig närmare mållinjen när vikten i sulan sitter i det bakre läget, medan några snabbsvingande spelare var betjänta av att flytta fram vikten och justera loftet nedåt för att undvika för höga spinntal.

 

PLUS: Kostar en femhundring mer än i fjol, men tack vare viktsystemet i huvudet får du bevisligen mer för pengarna. Bra Cobra!

MINUS: På fyra år har Cobra sänkt loftspannet med en halv grad för damer varje år, från 11,5–14,5 (AMP Cell) till 10-13 (King F6). Vi kan verkligen inte förstå varför.

BETYG

Utseende: 4,5 typiskt Cobra. stort, runt och förtroendeingivande klubbhuvud.
Träffkänsla: 4 skön, solid träff. bra återkoppling.
Ljud: 4 Högt ljud men med stuns. Irriterar inte.
Spelbarhet: 4,5 Väldigt förlåtande, både på höga/ låga- och tå/häl-träffar.

Total: 17/20

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Cobra Max

PRIS: 2 495 kr.

LOFT: 9, 10,5, 11,5 och 15 (dam).

JUSTERBARHET: nej.

STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,5/44,25 tum.

SVENSK GOLF SÄGER: Cobras klassiska offset- driver i ny tappning. Urgröpningen runt träffytan ska ge ökad bollhastighet. Tyngdpunkten är placerad lågt och långt bak för att göra den maximalt spelvänlig.

SÅ GICK PANELSNACKET

“Väldigt förlåtande och lättslagen driver med offset, vilket uppenbart kommer att hjälpa många spelare. jag spelar normalt med en fade, men med den här drivern kan jag faktiskt slå något som liknar en draw.”

“En positiv överraskning trots lite enkelt och budgetliknande utseende jämfört med Cobras övriga drivers. Levererar höga slag mest hela tiden.”

TRACKMAN SÄGER

Launchar högst i klassen och med en tydlig tendens bland alla testare att mer sällan missa till höger. Längdmässigt placerar den sig mitt i fältet för de flest

PLUS: Egentligen är det förvånande att ingen annan tillverkare utmanar Cobra i offset-kategorin. För många är det här precis den driver de behöver.

MINUS: Till skillnad från F6 är det verkligen inte uppenbart vilken teknologisk förbättring jämfört med Fly-Z XL som motiverar en 500 kronor högre prislapp i år.

BETYG

Utseende: 3 offset är ju inte snyggt. Rent objektivt alltså.
Träffkänsla: 4 oväntat solid för att vara så lätt.
Ljud: 4 Metalliskt pling. känns rätt för den här klubban.

Spelbarhet: 5 lätt att få höjd, inte bestraffande mot missar. En schysst klubba.

Total: 16/20

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Mizuno JPX EZ

PRIS: 3 745 kr.

LOFT: justerbart: 8,5–12,5 (herr), 10,5–14,5 (dam).

JUSTERBARHET: ja: loft (4 grader) och en tio-gramsvikt som kan placeras i tre olika positioner (neutral, draw och fade).

STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,5/43,5 tum.

SVENSK GOLF SÄGER: Jämfört med fjolårets jpX-850-driver har jpX eZ en klart lägre och djupare placerad tyngdpunkt för att ge högre utgångsvinkel och mer förlåtande egenskaper, genom högre MoI-värde.

SÅ GICK PANELSNACKET

“Enda drivern i klassen som låter mig sätta vikten i tån för att göra huvudet mindre benäget att stänga sig i träffen. Det gillar jag, då slipper jag oroa mig för hooken!”

“En driver som jag tycker levererar klart bättre än den ser ut. Kronan framstår lite billig och plastig men skenet bedrar och bollflykten är konsekvent bra. Ljudnivån möjligen i skarpaste laget.”

TRACKMAN SÄGER

Näst högst bollflykt i mellanklassen men samtidigt klart lägre spinntal överlag än vad exempelvis Cobra Max ger. En effektiv bollflykt som ger god längd för många. Vi märker inte stor skillnad i bollhastighet mellan bra och dåliga träffar. Viktpositioneringen ger en märkbar effekt på riktningen.

PLUS: Ett två tum kortare damskaft och två skaftalternativ som standard för damer med olika vikt och flex. Här slår Mizuno konkurrenterna i klassen på fingrarna!

MINUS: Med tanke på hur stilrena och vackra järnklubbor Mizuno gör kan vi verkligen inte förstå hur den här drivern kunde bli så… tja, ska vi nöja oss med “osnygg”.

BETYG

Utseende: 3 ser förvånande plastig och omodern ut.
Träffkänsla: 3,5 Inte den mest exakta i träffen.

Ljud: 4 Ganska högt, som en cymbal. Ändå rätt ok.
Spelbarhet: 4 snäll klubba med bra bollhastighet över hela träffytan.

Total: 14,5/20

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Nike Vapor Fly

PRIS: 3 295 kr.


LOFT: justerbart: 8,5–12,5.

JUSTERBARHET: ja: loft (4 grader) och face- vinkel (neutral, öppen och stängd).

STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,5/44,5 tum.

SVENSK GOLF SÄGER: Nike har reducerat klubbhuvudets vikt med 30 procent jämfört med föregångaren för att placera tyngdpunkten djupare, öka MoI-värdet och göra den mer för- låtande. Även kompressionskanalen har uppdaterats för att skapa en hetare träffyta.

SÅ GICK PANELSNACKET

“Jag gillar formen på huvudet som egentligen känns ganska traditionell, trots den moderna touchen med blå färg. träffkänslan är dessutom riktigt skön.”

“Mina dåliga träffar belönas och huvudet känns faktiskt mindre än vad det är tack vare den blå färgen. Högt och smaskigt ljud, ligger bra i mina öron.”

TRACKMAN SÄGER

Som föregångaren märker vi hur Vapor fly ger spinntal strax under snittet för många i testpanelen. Men väldigt lätt att få höjd i slagen, tack vare launch-siffror som ligger lite över medel i klassen. Ger en effektiv bollflykt, med god längd för flera och förlåter sämre träffar vilket syns i den snåla genomsnittliga avvikelsen i längd och sida.

PLUS: En så enkel detalj som att byta grepp från de senaste årens kladdiga Wrap-grepp till ett mer klassiskt Golf Pride Z gör stor skillnad. Mycket skönare tycker flera!

MINUS: Synd att inte erbjuda högre loft i damdrivern än 12,5 grader. Där ligger Nike efter flera av konkurrenterna i den här klassen.

Utseende: 4 Fin form. Den blåa färgen är inte för alla.
Träffkänsla: 4 skön, en driver som ger bra skjuts.

Ljud: 4 Hyfsat högt, åt det metalliska hållet, men passar bra för klubban som ju skriker redan vid första anblick.
Spelbarhet: 4,5 bland de mer lättspelade i segmentet. Flyger genomgående högt.

Total: 16/20

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

Srixon Z355

PRIS: 3 799 kr.

LOFT: 9,5, 10,5, 12 och 14,5 (dam).

JUSTERBARHET: ja: loft +/- 1 grad, lievinkel 0–2 grader upprätt och facevinkel (+/- 2 grader).

STANDARDSKAFTLÄNGD: 45/44 tum.

SVENSK GOLF SÄGER:

Enligt fysikens lagar ger mer massa också mer kraft. Det har srixon tagit fasta på när de gjort klubbhuvudet i Z355 tyngre (211 gram, vilket kan jämföras med Mizuno jpX-eZ som väger 199 gram) för mer längd. Den ökade vikten ska också öka stabiliteten.

SÅ GICK PANELSNACKET

“Väldigt rent och klassiskt utseende. Jag tycker att det är fräscht i en tid då klubbhuvuden får allt mer galen utformning. Trots det tyngre huvudet upplever jag inga problem att generera fart.”

“Det är lite svårt att identifiera dåliga träffar, på gott och ont, och någonstans saknar jag en känsla av liv och rörelse i träffen.”

TRACKMAN SÄGER

Jämfört med exempelvis Callaway Xr16 är panelens svinghastigheter i snitt 1–2 mph långsammare med Z355, men bollhastigheterna är liknande vilket möjligen går att härleda till det tyngre huvudet. Spinntalen något över medel och längdmässigt ligger den mitt i klassen för de flesta.

PLUS: Kul att Srixon vågar sätta ett tyngre huvud i en driver som inte riktar sig mot de allra duktigaste spelarna, där vi normalt sett hittar de tyngsta klubbhuvudena.

MINUS: Srixon fortsätter envisas med att använda en hoselkonstruktion som för alla utom (möjligen) bolagets egna anställda inte går att använda utan manualen till hands.

Utseende: 4 Ren och fräsch krona, andas klass. Lite avig form hindrar toppbetyg.
Träffkänsla: 4 Inte den mest precisa i klassen, men solid tack vare tyngden.
Ljud:
4 klassens mest dämpade ljud, som flera gillar.
Spelbarhet: 4 Överlag väldigt förlåtande, mer så på tå/häl-missar.

Total: 16/20 

Här är årets 7 hetaste drivers – mellanklassen

TaylorMade Kalea

PRIS: 3 499 kr.

LOFT: 12.

JUSTERBARHET: nej.

STANDARDSKAFTLÄNGD: 44,5 tum.

SVENSK GOLF SÄGER:

TaylorMade har använt lätta skaft med låg kickpunkt för att göra det enkelt att generera fart och höjd i bollflykten. Fartskåran i sulan ska göra träffytan mer flexig och borga för högre bollhastigheter över hela slagytan.

SÅ GICK PANELSNACKET

“Wow, vad lättslagen den var! Jag brukar normalt inte trivas så bra med drivern, men den här gav mig bättre självförtroende. Det mjuka greppet är riktigt skönt också!”

“För mig som svingar lite snabbare är det här nog en lite för lätt klubba, det känns ‘vippigt’ genom svingen. Den ligger också en aning stängt i adresseringen vilket inte passar mig. Men annars gillar jag ljudet och designen.”

OMDÖME

Trots att den bara finns i 12-gradigt loftutförande verkar få ha svårt att få höjd i bollflykten. Även spelare med lägre svinghastighet har lätt att skapa en effektiv bollflykt med god carry-längd. Att drivern är förlåtande märks snabbt när bollträffarna börjar hamna mot tå och häl och spridningen i längd- och sidled bara blir marginellt sämre.*

*Vi hade ingen TrackMan-enhet tillgänglig när Kalea-drivern testades, så beskrivningen baseras inte på siffror.

PLUS: Kalea-drivern är påtagligt lättslagen och väldigt enkel att generera hastighet med i svingen. Känns dam-tillvänd och det gillar vi. Men…

MINUS: …det är direkt sorgligt att TaylorMade inte anger loft, längd, svingvikt och liknande fakta för Kalea på samma detaljerade vis som för herrklubborna på sin hemsida.

Utseende: 4 stilig och ren design, lite tam enligt vissa.
Träffkänsla: 4 kraftfull med ett skönt drag i träffen.
Ljud: 4 Ganska precis lagom högt pling.

Spelbarhet: 5 Har stor potential att bli många kvinnors favorit tack vare de påtagligt snälla spelegenskaperna.

Total: 17/20 


Text: Martin Strömberg • 2016-03-15
ArtiklarCallawayCleveland/SrixonCobra/PumaDriversMizunoNikeTaylorMadeTestUtrustning
Scroll to Top