Hoppa till innehåll

Blundern gav pliktslag

Se klippet när Ryo Hisatsunes dag förstördes i Australien.

Under sista rundan av Crown Australian Open var japanen Ryo Hisatsune, 25, sex under par totalt när han kom till det åttonde hålet, par 4. Inför sitt tredje slag stod han kort om green och analyserade hur han skulle slå sin chipp. När han bytte klubba med sin caddie tappade han av misstag klubban – och den rullade in i bollen som därmed flyttades (se klippet nedan).

En tävlingsfunktionär kallades in och tilldelade honom ett slags plikt enligt regel 9.4b, som gäller när en spelare orsakar att en boll i vila rubbas. Bollen placerades tillbaka innan Hisatsune kunde fortsätta spelet.

Tung avslutning

Efter den ofrivilliga regelmissen chippade Hisatsune upp bollen och tvåputtade för en dubbelbogey. Det blev startskottet på en tuff period. På nionde kom ytterligare en bogey, vilket innebar att han vände tre över par för dagen.

På sista nio följde tre raka par innan en trippelbogey på det 13:e hålet förvärrade läget ytterligare. En snabb birdie på 14 hjälpte något. Hisatsune kom till slut in på 77 slag, sex över par, vilket gav en delad 51:a plats och en totalscore på par.

Mer från samma ämne

Läs också

golfspelaren Ryo Hisatsune med turkos golfpiké
19:e hålet

Blundern gav pliktslag

Se klippet när Ryo Hisatsunes dag förstördes i Australien.

golfspelare i siluett
19:e hålet

7 bästa stunderna under en golfrunda

Då mår vi som bäst när vi spelar golf.

golfklubba och golfbollar på konstgräs inomhus
19:e hålet

10 oskrivna regler för inomhusgolf

Utomhussäsongen är mer eller mindre över och golfen flyttar in i värmen. Simulatorerna står redo, men även inomhus behövs visst golfvett.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.