Nästa kapitel för Svensk Golf

Distributionsmodellen förändras men Egmonts satsning på Svensk Golf fortsätter. "Det här blir ett spännande nytt kapitel i tidningens rika historia. Svensk Golf är ett starkt varumärke och tillsammans med redaktionen ser jag verkligen fram emot att fortsätta utveckla tidningen", säger Svensk Golfs chefredaktör Oskar Åsgård.

SGF slutar skicka ut Svensk Golf

Svenska Golfförbundets styrelse har beslutat att inte förlänga avtalet med Egmont Publishing gällande Svensk Golf, vilket innebär att tidningen från och med maj 2020 inte längre kommer att ingå i ditt golfklubbsmedlemskap.

Svensk Golf är en av världens äldsta fortlevande golftidningar, grundad 1946. Svenska Golfförbundet förvärvade tidningen 1964 och den blev därmed golfförbundets officiella medlemstidning. Våren 2015 sålde Svenska Golfförbundet titeln till Egmont Publishing, som sedan dess ansvarat för att producera tidningen, men distributionsmodellen förblev intakt under ett femårsavtal som löper ut i maj 2020.

Svenska Golfförbundetss styrelse har nu beslutat att inte förlänga avtalet och därmed upphör Svensk Golf att ingå i ditt golfklubbsmedlemskap och kommer inte att skickas ut till medlemmar i svenska golfklubbar från och med maj nästa år.

Däremot kommer Svenska Golfförbundet från och med maj 2020 att producera en ny tidning som kommer att skickas ut automatisk till alla golfare. Den kommer att heta Golfa! och får ett annat format, en annan utgivningstakt samt annan redaktionell inriktning än Svensk Golf. Det ska produceras tre utgåvor av Golfa! under 2020 och fyra utgåvor 2021, varje nummer med ett planerat omfång på 52 sidor.

Klicka här för att läsa om bakgrunden till beslutet och hör Svenska Golfförbundets generalsekreterare berätta om förbundets nya strategi.

Varumärket Svensk Golf ägs av förlaget Egmont Publishing som kommer att fortsätta att ge ut tidningen även efter maj 2020. Nedan kan du läsa mer om vad som väntar för Svensk Golf nästa år. Vill du fortsätta läsa Svensk Golf och vill få det senaste om hur du gör för att få tidningen hem i brevlådan även efter maj 2020, registrera dig på vårt specialnyhetsbrev som enbart handlar om Svensk Golf 2020. 

Namn
E-postadress

Vad händer nu med Svensk Golf?

Distributionsmodellen för Svensk Golf har varit densamma i över 50 år, där tidningen automatiskt skickas ut till alla medlemmar i en svensk golfklubb via Svenska Golfförbundet enligt principen "en tidning per hushåll". I och med Svenska Golfförbundets beslut att sluta beställa en prenumeration på tidningen till alla medlemmar i svenska golfklubbar förändras nu affärsmodellen för tidningen. Egmont kommer dock att fortsätta satsa på produkten.

– Det känns roligt att Egmont fortsätter att satsa på Svensk Golf. Tidningen har en rik historia och Svensk Golf är ett väldigt starkt varumärke bland svenska golfare. Jag och redaktionen är oerhört peppade på att fortsätta göra ett riktigt vasst svenskt golfmagasin som inspirerar och engagerar Sveriges golfare, säger Oskar Åsgård, chefredaktör för Svensk Golf. 

Oskar Åsgård, chefredaktör Svensk Golf

Vad händer med Svensk Golf efter maj 2020?
– Inledningsvis under 2020 kommer åtminstone tre utgåvor av Svensk Golf att skickas ut precis som vanligt fram till maj. Sen kommer vi att producera sex utgåvor av Svensk Golf från maj till december 2020. För att fortsätta få tidningen hem i brevlådan krävs att man tecknar en prenumeration. Detta kommer du kunna göra antingen direkt via Egmonts kanaler eller till ett förmånligt pris via ett flertal svenska golfklubbar från och med i höst. 

Vad kan läsarna förvänta sig av "nya" Svensk Golf?
– Vi vill fortsätta hålla fast vid vårt motto att "inspirera dig till bättre golf". Bättre golf kan handla om allt från att få matnyttiga och genomtänkta träningstips som gör att du spelar bättre golf till att du inspireras att vidga dina vyer och upptäcka nya golfbanor runtom i landet, eller utanför Sverige. Vi lägger mycket krut idag på våra olika utrustningstester, men det är ett exempel på ett område vi vill vässa ytterligare för att kunna ge vår läsekrets ännu bättre vägledning inför köp av allt från järnset till avståndsmätare. Vi vill vara som den där golftokiga kompisen som du kan snacka golf med hur länge som helst och fråga vad som helst, allt från tävlingar eller nya drivers till vilka som är Sveriges roligaste, vackraste eller bästa banor. Jag vill att läsaren ska känna igen sina favoritavdelningar och förhoppningsvis uppskatta en mer vässad och spetsig ton som ännu bättre talar till alla engagerade och passionerade golfare. 

Vilka innehållsmässiga fokusområden får nya Svensk Golf?
– Alla våra läsarundersökningar ger ett tydligt kvitto på att vår läsekrets uppskattar Golfskolan med alla dess olika instruktionsavsnitt, våra utrustningstester samt våra banbesök och reportage från Golfsverige. Det är tre viktiga områden för oss att producera ännu bättre innehåll om. Självklart ska du också få möta de mest intressanta svenska golfprofilerna, från proffs till unika eldsjälar, och så ska vi krydda läsupplevelsen med riktigt bra berättelser från när och ibland även fjärran.

Finns det utrymme för Svensk Golf när SGF:s nya tidning Golfa! kommer att skickas ut till alla svenska golfare?
– Ja, det tror jag absolut. Svenska Golfförbundet har varit tydliga med att deras nya tidning kommer att ha en väldigt annorlunda profil och ett annat redaktionellt fokus jämfört med vad Svensk Golf har idag. Dessutom kommer Golfa! att komma ut i betydligt färre och tunnare utgåvor än Svensk Golf, vilket stärker min tro att Svensk Golf fortsatt kommer att vara en relevant tidning för alla svenska golfare som vill fördjupa sig i golfen. Både det som rör sporten i stort och inte minst ditt eget golfspel. Dessutom inte bara en gång i kvartalet utan året runt.

Under Svensk Golfs varumärke ryms även Sveriges i särklass största redaktionella onlinekanal om golf, svenskgolf.se, med drygt 22 miljoner sidvisningar varje år. Under det närmaste halvåret kommer sajten att få en uppgradering med en ny publiceringsplattform och uppfräschat utseende.

– Det ska bli roligt att få utveckla våra digitala kanaler. Idag har vi Sveriges största golfsajt och golfpodcast och vi växer snabbt på sociala medier, där vi märker att allt fler läsare vill kommunicera med oss. Tillsammans med den nya tidningen vill vi skapa ett golfuniversum med oerhört mycket kvalitativt innehåll om golf, säger Oskar Åsgård.

Egmont Publishing ger också ut den svenska editionen av Golf Digest.

Hej Golfklubb!

Har din klubb inte satt upp ett avtal med Egmont för att kunna erbjuda era medlemmar en Svensk Golf-prenumeration till ett mycket förmånligt pris under 2020? Mejla oss på golfklubb@svenskgolf.se så hör vi av oss och berättar mer.

Förutom att klubbens medlemmar får det mest förmånliga erbjudandet så kommer varje tecknad prenumeration av medlemmar i er golfklubb att ge pengar tillbaka till klubbens juniorverksamhet.

Håll dig uppdaterad om nya Svensk Golf!

Vill du fortsätta läsa Svensk Golf även 2020 och få den senaste informationen om hur du gör för att teckna en prenumeration till bästa möjliga pris?

Registrera dig till vårt nyhetsbrev som handlar uteslutande om nya Svensk Golf 2020 så kommer du att hållas uppdaterad om de bästa erbjudandena som finns tillgängliga och hur du går tillväga rent praktiskt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan.

Namn
E-postadress

Vill du teckna en prenumeration redan idag?

Från och med maj 2020 övergår Svensk Golf till att bli en prenumererad tidning. Vill du redan nu teckna en prenumeration för de 6 utgåvor av Svensk Golf som ges ut mellan maj–december 2020 kan du göra det via länken nedan.

Där finns två alternativ, antingen 3 nummer för 219 kr eller 6 nummer för 399 kronor.

Notera dock att du under hösten med stor sannolikhet kommer att få ett bättre prenumerationserbjudande än så via din hemmaklubb. För att hålla dig uppdaterad kring det senaste om prenumerationer på Svensk Golf 2020 och allt om vad vi kommer skriva om nästa år, registrera dig gärna på vårt specialnyhetsbrev ovan som bara handlar om Svensk Golf 2020.

Klicka här för att teckna en Svensk Golf-prenumeration 2020 redan idag.