Dag fyra av ”Mizuno Week”, där företaget lanserar nya produkter under fem dagar i följd, är här. På torsdag står två nya premiumbollar på agendan.
Mizuno Pro S och Mizuno Pro X markerar en nystart för företagets bollsatsning, då dessa modeller blir en del av Pro-familjen. Här samlar Mizuno nu järnklubbor, wedgar och andra produkter som riktar sig till den mer ambitiösa spelaren med höga krav på känsla och prestanda. Pro S och Pro X ersätter tidigare RB Tour och RB Tour X, och föregicks av en omfattande utvecklingsfas där totalt 99 prototyper togs fram innan de slutliga versionerna fastställdes.

Mizuno Pro S är bollmodellen med en mjukare känsla och den har en penetrerande bollflykt med tydlig kontroll. Bollen bygger på en tredelad konstruktion där skalet har gjorts mer slitstarkt men även tolv procent tunnare, samtidigt som manteln ökat sex procent i tjocklek och kompressionen blivit lägre. Detta för att ge ökad hastighet från tee utan att den responsiva känslan under inspel ska gå förlorad.

Mizuno Pro X ger en högre bollflykt och något högre spinn i det längre spelet, tillsammans med en brantare landningsvinkel under inspel. Pro X har en fastare kärna än Pro S, men har också fått ett tunnare skal medan mantelns tjocklek har ökats, allt för att ge en högre bollhastighet.
Båda bollarna har ett uretanskal med en ny dimple-design, vilket ger förbättrade aerodynamiska egenskaper. De har ett butikspris på 629 kronor per dussin.