Varken klubban eller bollen har någon som helst aning om det är en kvinna, man, flicka, pojke eller annan som svingar.
Det är absolut sant, men Michelle Penney (chefsingenjör och produktchef för Kalea på TaylorMade) tycker att det sättet att se på saken är för enkel och hon säger också att det använts som ursäkt för att slippa göra damklubbor.
Ett större problem, tycker Penney, är att de flesta damklubbor, även hos TaylorMade, har till störst del tagits fram av män utan att tillfråga kvinnor vad de vill ha, utan har gissat sig fram och sedan avslutat med att pryda mästerverken i typiska ”kvinnliga” färger.
– Jag älskar rosa, men jag vill inte bli påtvingad rosa med motiveringen att jag gillar den färgen just för att jag är kvinna. I arbetet med Kalea Gold har vi pratat med en mängd kvinnliga golfare på olika nivåer och lyssnat på vad de vill ha ut av sin golfutrustning. Män vill oftast ha prestanda och drar sig inte för att lägga tid för att komponera ett ”perfekt” set genom att testa, byta, testa igen. Det är likadant när de köper en bil och ska jämföra modeller och tillval. Generellt vill kvinnor bara veta om bilen är säker, bekväm, lätt att köra och parkera. Vi vill också ha golfklubbor som presterar bra, men ju mer komplicerat det blir, desto mindre intresserade blir vi. Det här har tidigare, av män, tolkats som att vi inte vill ha klubbor med teknologi utan ”nöjer” oss med klubbor i en fin färg. Så är det såklart inte, säger Michelle Penney.
Med Kalea Gold-linjen tar TaylorMade stora steg framåt och ledorden har varit av kvinnor, med kvinnor och för kvinnor. Ett arbetssätt som också användes i samband med föregångaren Kalea Premier som lanserades 2022 men som med Kalea Gold utvecklats ännu mer.
Michelle Penney erkänner att de inte nått hela vägen fram och det har fortsatt varit svårt att få ihop tillräckligt stora testgrupper för datainsamling med enbart kvinnliga spelare som kan leverera representativa och tillräckliga testresultat. Likt tidigare har TaylorMade behövt förlita sig på en viss del manliga testpersoner med låg svinghastighet för att få in testdata för den delen av produktutvecklingen.
Men de kvinnliga testgrupperna har bidragit med något mycket viktigare, menar Michelle Penney.
– Hur långt en boll flyger, hur ett skaft beter sig eller hur snabbt ett klubbhuvud svingas kan en robot berätta för oss. Men det är mycket viktigare att få veta hur en golfklubba uppfattas av den som potentiellt ska köpa den. Här har de kvinnliga testgrupperna varit guld värda och de har mycket att säga om utseende, träffkänsla, ljud och hur bollen flyger, säger Penney.
TaylorMades Kalea Gold-team har involverat TaylorMade Women’s Advisory Board – som är en grupp bestående av primärt kvinnliga golftränare i Europa. Från dem har TaylorMade samlat in feedback om vad tränarna själva och deras kvinnliga elever gillar och inte gillar.
Samma sak har gjorts med TaylorMade Women’s Golf and Social Club – där alla kvinnliga TaylorMade-anställda är med.
Samtidigt har de satsat på att få in feedback och recensioner av föregångslinjen Kalea Premier.
Resultatet blev Kalea Gold där två saker som stack ut i förarbetet står i centrum – utseende och prestanda. Kalea Gold är likt sina föregångare lätta i vikt och lättspelade klubbor som riktar sig till spelare med låga svinghastitgheter och som uppskattar mycket förlåtande egenskaper.
När det kommer till utseende så var det tydligt att arbetsgrupperna ville ha eleganta färger som vit, blå och guld mer än lugna, utspädda varianter av rosa, ljusblå och turkos som oftast ses i damklubbor.
Gällande prestandan har framförallt tränare och utprovare önskat lite mer justeringsmöjligheter och för första gången har TaylorMade därför satt en justerbar hosel (+/-2 grader) i en Kalea-driver. Dessutom erbjuds fler skaft- och greppalternativ än tidigare så att fler kan få golfklubbor som passar deras sving och inte bara tilltalar dem utseendemässigt.
Vidare har driverhuvudet TaylorMades Speed Pocket-teknologi för hjälp med bollhastighet och stora delar av driverhuvudet är tillverkat i kolfiber. Däribland träffytan som nu får samma typ av teknologi som först sågs i Stealth-drivers och nu finns i bolagets Qi10-drivers.
Ljudet och känslan i träffen har sänkts respektive gjorts mjukare. Arbetsgrupperna framhävde att metalwoods för damer ofta låter högre och med ett klingande ljud medan ”herrklubbor” har ett dovare, mer krispigt ljud. Samtidigt har träffen i damklubbor känts diffusa och ibland hårda, menar arbetsgrupperna.
Dessa två saker har TaylorMade arbetat mycket med och lyckats införliva i Kalea Gold där träffytor och konstruktionernas in- och baksidor försetts med dämpande egenskaper utan att det tummats på prestandan eller förlåtandegraden.
Missa inte att höra Michelle Penney berätta mer om Kalea Gold i videon nedan.
Driver till golfbag
En sak som arbetsgrupperna efterfrågade tidigt var att Kalea-namnet skulle breddas och omfatta mer än bara vanliga golfklubbor. Därför ingår en Kalea Gold-putter (samma konstruktion som TaylorMade Spider S) och Kalea Gold-bagar i linjen.
Kalea Gold är ute till försäljning nu (förköp) och dyker upp i butik den 6 december. Alla klubbor finns i höger och vänster.



Driver
Pris: 6 999 kronor
Loft: 11,5°, 13,5°
Standardskaft: 44” Kalea Gold Ultralight Graphite 40-L
Standardgrepp: SuperStroke Traxion Tour Navy/White 37g


Fairwaywoods
Loft: 16° (FW3), 20° (FW5), 24° FW7)
Pris: 3 999 kronor


Hybrider
Loft: 23°, 27°, 31° och 35°
Pris: 3 119 kronor


Järn
Loft: standarduppsättning J6(27°)–PW(45°), tillval AW(50°), SW(55°)
Pris: 1 929 kronor per klubba


Kalea Gold Spider S
Pris: 3 999 kronor