Hoppa till innehåll

Thomas: ”Vi kan få bättre kontakt med våra fans”

Justin Thomas uppmanar stjärnorna på PGA Tour – ser möjligheten att förbättra TV-sändningarna.

– Våra fans vill lära känna våra personligheter. Vi kan bjuda på mera av oss själva – även medan spelet pågår på banan.

I ett nyligen skickat mejl till sina medspelare och konkurrenter på PGA Tour skriver Justin Thomas om sina idéer och tourens möjligheter att bjuda TV-publiken på en ännu bättre underhållning.

Justin Thomas har öppnat säsongen 2025 med en andraplats i The American Express i Kalifornien. Samtidigt blev han tidernas 13:e spelare att passera 60-miljonersgränsen i inspelade dollar på PGA-touren.

Under nattens show i TGL Golf vann hans Atlanta Drive GC sin match inne i SoFI Centre i Palm Beach. Matchen mot New York GC slutade 4–0.

När PGA Tour vill stärka sitt varumärke är Justin Thomas, nu på världsrankingens 14:e plats, en av dem som går i framkant, detta som en av 16 nyligen utvalda i 2025 års spelarorganisation, PAC, Player Advisory Council.

Brevet är skrivet tillsammans med Max Homa, Adam Schenk och Mackenzie Hughes.

Thomas ser möjligheterna att stärka kontakten med supportrarna:

– Vi kan bygga vidare på det momentum vi har skapat under de senaste åren, skriver han.

– Vi har haft samtal med NBC och CBS för att utveckla tv-sändningarna – för att göra dem bättre för PGA Tours fans. Det är fantastiskt att vi har så många passionerade tittare varje vecka, men låt oss också vara ärliga – ibland känns ett litet avstånd till spelet.

Thomas tillägger att spelarna kan bli mer tillgängliga, att de kan ge sin tv-publik mer insikt om deras tankar på banan.

– Våra fans, speciellt de yngre, vill se mer av våra personligheter. Det står högst på listan vid en undersökning bland supportrar mellan 18 och 34 år. Att få ännu fler av dem intresserade av vår sport skulle betyda en stor skillnad för tourens popularitet.

– Ju mer dokumentärer jag ser på streamingtjänster om olika andra sporter, desto mer har jag förstått varför jag gillar dem. Jag får mer insikt om spelarna och deras sporter.

Golfens stjärnor kan, enligt Thomas, öppna sig på ett ännu bättre sätt än vad som redan görs. Fler intervjuer kan göras både före och under rundorna. Flera kan bära mikrofon och kommunicera mera om klubbval och svingtankar mitt under spelet. 

– Våra samtal med våra caddies och våra reaktioner efter slagen ska kunna höras, tycker Thomas.

– Jag vet att det inte alltid är lätt att kliva ut ur våra komfortzoner. Jag har själv varit motvillig och många gånger sagt nej till göra sådana saker. Men jag vet också hur mycket fansen gillar ögonblicken när de kommer närmare oss spelare.

Thomas avslutar sitt brev med känslan att ett nytt krafttag skulle göra skillnad, både från spelarnas och tv-bolagens sida.

– Vi är alla delägare av touren. Ju större och bättre vi gör detta, desto större blir förmånerna för både oss själva och våra fans. På vägen får vi ännu större möjligheter att göra bra saker, avslutar Justin Thomas.

Mer från samma ämne

Läs också

liv golf-flaggor vajandes i vinden
Tournytt

OWGR-chefen om LIV Golf: Besked dröjer

LIV Golfs beslut att gå över till 72 hål från 2026 kan stärka ligans ansökan om världsrankingpoäng, men något beslut är ännu inte fattat.

golfspelaren annika sörenstam med sin son will mcgee under en presskonferens
Tournytt

Sörenstam erkänner: Förlorar nu mot sonen

Golfikonen Annika Sörenstam har fått vänja sig vid en ny roll – den här sommaren har sonen Will, 14, slagit henne för första gången på golfbanan.

golfspelarna bryson dechambeau och rory mcilroy på en grön golfbana
Tournytt

McIlroy: ”Trodde att Bryson skulle vara det största hindret”

Rory McIlroy öppnar upp om den mentala kampen bakom Masters-triumfen på Augusta National.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.