Det var under lördagens tredjerond i Tour Championship på East Lake som Sahith Theegala kallade till sig domaren efter att ha puttat ut för par på det tredje hålet. Enligt egen utsago hade han råkat snudda sanden bakom sin boll på andraslaget från fairwaybunkern. Av tv-bilderna var det omöjligt att avgöra, det syntes ingen kontakt, men Theegala själv var säker. Efter att ha talat med spelpartnern Xander Schauffele var de överens om att konsultera domare och han fick två slags plikt enligt regel 12.2b.
– Det var en intuitiv känsla jag hade att jag snuddade vid sanden. Det fastnade i huvudet och om jag kommit in efter ronden och inte sagt något så hade jag blivit diskad så jag är glad att jag följde min känsla även om det inte syns på bilderna, sa Theegala efter sin rond.
Sahith Theegala self-reported a two-stroke penalty for touching the sand with his club during his backswing.
— PGA TOUR (@PGATOUR) August 31, 2024
He currently moves from -13 to -11, but will have the opportunity to review the penalty with a rules official following his round. pic.twitter.com/rLAgGJGZ5c
Trots att han noterade en dubbelbogey efter incidenten gick Theegala runt på 66 slag (-5) efter att ha gjort fem raka birdies i slutet av ronden. Han är på ensam tredjeplats, fyra slag bakom tvåan Collin Morikawa och hela nio slag bakom ledande Scottie Scheffler.
– Jag var mycket irriterad på mig själv och lät det gå ut över min vattenflaska, men gjorde ett bra par på nästa hål och jag tror att det räddade min rond, sa Theegala senare.
Ludvig Åberg gick runt på 68 slag på lördagen och delar tiondeplatsen på elva under par.