PIF (saudiska statens investeringsfond som bland annat finansierar LIV Golf League) har bestämt att de 30 procent som den lägger på globala investeringar ska minska till mellan 18 och 20 procent.
Det sa PIF:s vd Yasir Al-Rumayyan på en konferens i Riyadh.
– Vi är mer fokuserade på den inhemska ekonomin och vi har uppnått och gjort så många stora saker, sa Al-Rumayyan som också är styrelseordförande i LIV Golf och Newcastle United.
PIF totala tillgångar ligger på 930 miljarder dollar. Målet är 2 triljoner dollar år 2030.
Vad det här kommer innebära för LIV Golf League är oklart men obekräftade uppgifter säger att existerande projekt inte kommer påverkas utan att PIF:s nya riktning enbart handlar om att det blir färre investeringar i nya projekt.
Den nya touren är helt beroende av PIF. Affärsmodellen var från början att LIV-lagens varumärken skulle boostas och sedan köpas av utomstående investerare. En del sponsoravtal har slutits men än så länge har inget lag sålts.
Sedan den 6 juni 2023 sitter PIF, PGA Tour och DP World Tour i samtal som ska forma framtiden för herrarnas elitgolf. Inget avtal är klart än men Daniel Van Otterdijk som är kommunikationschef på DP World (DP World Tours huvudsponsor) har hopp om att ett avtal blir påskrivet inom ett halvår. Detta trots att varken Van Otterdijk eller DP World är helt insatta i förhandlingarna.
Norman fokuserar på 2025
I början av oktober kom rapporter om att PIF letar efter en ny vd för LIV Golf och att nuvarande vd:n Greg Norman skulle få en ny roll som senior rådgivare.
Greg Norman har nu uttalat sig om ryktena och meddelar att hans fokus är att få ihop ett fullt spelschema för 2025 (14 tävlingar) och att vad som kommer ske efter eller innan det är inget som han kan kontrollera.
– Mitt kontrakt är till och med augusti 2025. Mitt engagemang för LIV har varit obestridligt och mitt engagemang i framtiden är också obestridligt. Tiden får utvisa vad kommer ske. Kommer det att bli en förändring i min roll? Min position och min roll är att leverera 2025 och få vårt schema klart och allt vi behöver göra klart, säger Greg Norman till Sports Illustrated.
Norman kommenterar också LIV Golfs motgångar och målen som inte har uppnåtts.
– Vi har inte fått till ett TV-avtal. Det skapar osäkerhet på marknaden. Många företag säger ”låt oss se vad som händer”. Det rullar in sponsring. Vi har ett enormt antal stora företag som pratar med oss och som skulle vara väldigt angelägna om att komma vidare. Återigen är frågan vad som kommer att hända med avtalet (mellan PIF, PGA Tour och DP World Tour). Oavsett om det händer eller inte, så kommer det att göra marknaden lugnare. När vi vet vad som kommer att hända kommer vi veta hur vi ska navigera i situationen. Osäkerheten påverkar också schemaläggningen och på vilka banor vi ska spela.