Vid sin traditionsenliga presskonferens inför The Players Championship meddelade PGA Tour-kommissionären Jay Monahan att tre större förändringar kommer att genomföras för att höja speltempot. PGA Tour hoppas att de nya åtgärderna ska leda till ett snabbare speltempo och en bättre upplevelse för både spelare och publik.
Tre förändringar för snabbare spel
En av de nya åtgärderna är att en ny policy för spelflöde ska testas på Korn Ferry Tour och PGA Tour Americas. Spelare som bryter mot reglerna om långsamt spel kan där bestraffas med pliktslag.
Den mest oväntade och kontroversiella nyheten är att touren börjar offentliggöra statistik över genomsnittliga slagtider – vilket innebär att det blir tydligt vilka spelare som tar längst tid på sig. Det här har PGA Tour samlat in sedan tidigare men aldrig delat med allmänheten. Syftet är att öka transparensen och fungera som en avskräckande faktor för spelare som tenderar att dra ut på tiden.
Slutligen kommer touren att testa användningen av avståndsmätare under sex tävlingar mellan The Masters och PGA Championship, för att utvärdera om detta kan bidra till ett snabbare speltempo.
– Vi är fast beslutna att förbättra spelets tempo. För att uppnå det kommer vi att börja publicera statistik kopplad till spelhastighet senare i år. Vi kommer också att testa en ny policy på Korn Ferry Tour och PGA Tour Americas, med start den 14 april, där pliktslag kommer att införas för långsamt spel, säger Monahan.
Morikawa välkomnar förändringarna
Bland spelarna som stödjer initiativet finns Collin Morikawa. Strax innan Monahans presskonferens uttryckte den tvåfaldige majorvinnaren sitt stöd för ökad transparens kring slagtider och efterlyste tydligare konsekvenser för långsamma spelare.
– Jag tycker att statistiken borde offentliggöras. Jag förstår inte varför den inte skulle vara det. Om du är en långsam spelare vet du redan om det. Jag tror att det enda sättet att få till en förändring är att börja utdöma pliktstraff, antingen i form av extraslag eller påverkan på FedExCup-poäng. Böter har visat sig vara verkningslösa eftersom många spelare tjänar så mycket pengar att det inte påverkar dem, säger Morikawa.