LIV Golf, som finansieras av den saudiska statliga investeringsfonden PIF, har det senaste året utökat sitt nätverk av globala samarbeten. Bland de nya partnerskapen finns storföretag som HSBC och Salesforce, utöver redan etablerade samarbeten med saudiska jättar som Aramco, Riyadh Air och Maaden.
Sedan starten har touren även skrivit avtal med aktörer som Fox Sports, New Era och Panini, något som enligt ligan stärker dess position inom herrarnas professionella golf.
”En halv miljard”
Scott O’Neil, som tillträdde som vd för LIV Golf den 15 januari 2025 efter Greg Norman, delade nyheten under Salesforce årliga konferens Dreamforce.
– Vi har på ungefär tio månader säkrat sponsorer för en halv miljard dollar – från noll. Vår spelarmiljö är fantastisk, och vi har helt omformat upplevelsen, sade O’Neil och tillade att organisationen fortfarande befinner sig tidigt i sin utveckling.
Trots de nya affärerna visar siffror att LIV Golfs brittiska bolag gått med stora förluster – mer än 461 miljoner dollar under 2024. Sedan starten har bolaget förlorat över 1,1 miljarder dollar, enligt de inlämnade årsredovisningarna.
Revisorer noterade även att det finns ”väsentlig osäkerhet” kring bolagets möjlighet att fortsätta sin verksamhet utan fortsatt stöd från ägarna.
PIF täcker förlusterna
Den saudiska investeringsfonden Public Investment Fund (PIF), som har ett totalt värde på omkring 925 miljarder dollar, har dock åtagit sig att täcka alla förluster under den aktuella perioden. Sedan starten har LIV Golf Investments Ltd emitterat aktier till ett värde av cirka 4,9 miljarder dollar och genererat ytterligare 102 miljoner dollar i intäkter sedan början av 2023.
Trots de ekonomiska förlusterna fortsätter LIV Golf att växa. Touren planerar nu för säsongen 2026, som får en mer global tävlingskalender än tidigare år. Den nya säsongen inleds den 5 februari 2026 i Riyadh, Saudiarabien.