Hoppa till innehåll

European Tour-proffset klarade kortet – utan att flyga

Han klarade kortet på European Tour genom att endast spela tolv tävlingar under säsongen. Men det mest anmärkningsvärda är att tyske Florian Fritsch inte flugit till någon av tävlingarna.

Jesper Johansson

Tyske Florian Fritsch kommer att spela på European Tour även nästa säsong. Inget speciellt med det, kan man tycka. Men med tanke på att han inte flugit sedan 2010 är bedriften anmärkningsvärd.

Anledningen till att Fritsch inte flyger är en jobbig upplevelse ombord på ett plan mellan Frankfurt och Turin 2005.

– Helt plötsligt började planet skaka jättemycket. Min coach vände sig då till mig och sa ”om det går fel kommer det vara över snabbt”, säger Fritsch till European Tours hemsida.

”Jag var på väg till en tävling i Kenya när jag bestämde mig”

Därefter blev tysken rädd för att flyga och sista gången han gjorde det var 2010.

– Jag var på väg till en tävling när jag bestämde mig för att jag inte kunde göra det mer. Jag ringde min agentur och berättade att jag skulle sluta med professionell golf. Sedan tog jag tåget hem.

Han var då 24 år gammal och hade redan vunnit vid två tillfällen på European Tours undertour.

Karriären var på väg uppåt men istället för att fortsätta tog Fritsch ett vanligt jobb en tid innan han gjorde en ny golfsatsning.

Genom kvalskolan lyckades han omedelbart spela in sig på European Tour.

– Det gjorde mig nästan förbannad. Man spenderar så mycket tid för att försöka bli proffs och sedan tar man ett uppehåll på ett år, utan att träna – och klarar kvalet.

Problemet med flygrädslan kvarstod dock.

Han lyckades dock ta sig runt på olika tourer och vinna vid två ytterligare tillfällen vilket gav honom ett European Tour-kort till 2016. Den här gången lyckades han också behålla det.

Under Portugal Masters lyckades Fritsch sluta 44 och därmed sluta 101 på Race to Dubai-rankingen. Detta trots att han bara spelade tolv tävlingar under året. Pelle Edberg, som slutade 102, och Oliver Fisher, som slutade 100, spelade båda 30 tävlingar och fick samma poäng.

”Det låter som en hel del körning men det är något jag gillar”

För Fritsch började tävlingssäsongen först i maj då våren på European Tour innebär Sydafrika, Australien och Asien.

Under hans sex senaste tävlingar lyckades han dock vara topp-7 vid tre tillfällen.

– För att exemplifiera hur jag reser: För att komma till Portugal lämnade jag London under söndagskvällen efter tävlingen. Körde till Portsmouth och tog en färja vid 22.30 till Bilbao i Spanien. Sedan körde jag i tio timmar för att komma till Vilamoura.

– Det låter som en hel del körning men det är något jag gillar. Jag får se stora delar av Europa och om det är något intressant svänger jag av för att kolla vad det är.

Att köra långt för att spela golf är något svenske Bosse Åsén är van vid. Även han lider av flygresa och bilade från Sundsvall till spanska solkusten.

Mer från samma ämne

Läs också

liv golf-flaggor vajandes i vinden
Tournytt

OWGR-chefen om LIV Golf: Besked dröjer

LIV Golfs beslut att gå över till 72 hål från 2026 kan stärka ligans ansökan om världsrankingpoäng, men något beslut är ännu inte fattat.

golfspelaren annika sörenstam med sin son will mcgee under en presskonferens
Tournytt

Sörenstam erkänner: Förlorar nu mot sonen

Golfikonen Annika Sörenstam har fått vänja sig vid en ny roll – den här sommaren har sonen Will, 14, slagit henne för första gången på golfbanan.

golfspelarna bryson dechambeau och rory mcilroy på en grön golfbana
Tournytt

McIlroy: ”Trodde att Bryson skulle vara det största hindret”

Rory McIlroy öppnar upp om den mentala kampen bakom Masters-triumfen på Augusta National.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.