Hoppa till innehåll

Tredje portionen regelnötter

Har du benat ut de första tjugo regelproblemen här på sajten så kanske du börjar känna dig säkrare på dina teoretiska golfkunskaper. Medan du ändå är i farten så varför inte testa några till.

Sylvia Luther

Bara ett svarsalternativ är rätt och frågorna gäller slagspel om inget annat anges. Använd gärna regelboken och glöm inte att titta bland definitionerna i början av boken. (Facit står längst ner i artikeln, men tjuvkika inte…)

1) När en del av bollen sticker ut över hålkanten gäller att:

a)      Om bollen faller ned i hålet inom 10 sekunder från det att spelaren utan onödigt dröjsmål kommit fram till hålet är bollen hålad med ett slags plikt.
b)      Om spelaren när han utan onödigt dröjsmål kommer fram till hålet låter sin skugga falla över bollen och bollen direkt faller ned i hålet är bollen hålad utan någon plikt för spelaren.
c)      Spelaren inte får putta i bollen i hålet innan 10 sekunder har passerat från det att spelaren utan onödigt dröjsmål kommer fram till hålet.
d)      Spelaren inte får lov att markera bollen innan 10 sekunder har passerat från det att spelaren utan onödigt dröjsmål kommer fram till hålet.

2) I vilken av följande situationer ådrar sig spelaren plikt när han slår ett slag från green?

a)      Spelaren puttar i matchspel sin boll som träffar hans motspelares boll som också ligger på green.
b)      Spelaren träffar flaggstången som utan spelarens tillåtelse passats av en medtävlare.
c)      Spelaren puttar sin boll och råkar av misstag träffa bollen ytterligare en gång i framsvingen.
d)      Spelaren puttar samtidigt som en annan spelare puttar från en plats längre från hålet.  

3) Vad av följande får spelare A INTE flytta på när spelare B:s boll är i rörelse efter ett slag från green?

a)      En flaggstång som är borttagen.
b)      C:s boll som lyfts enligt Regel 22-1 och lagts åt sidan på green i tron att den där inte skulle störa spelet.
c)      En liten kvist framför hålet.
d)      B:s golfbag.

4) En spelare rubbar sin boll i vila och ska återplacera den med ett slags plikt, men i stället droppar han en annan boll inom en klubblängd från det ursprungliga läget. Hur många pliktslag får spelaren om han spelar den droppade bollen?

a)      Fortfarande bara ett slags plikt.
b)      Spelaren får två slags plikt totalt.
c)      Spelaren får tre slags plikt totalt.
d)      Spelaren får fyra slags plikt totalt. 

5) En spelares boll ligger på en belagd väg. Då han tar lättnad enligt Regel 24-2 droppar han och spelar en annan boll än den ursprungliga. Hur många pliktslag får spelaren om han spelar den droppade bollen?

a)      Ingen plikt och han ska fortsätta spela med den droppade bollen.
b)      Två slags plikt och han ska fortsätta spela med den droppade bollen.
c)      Ett slags plikt och han ska rätta till felet genom att droppa den ursprungliga bollen.
d)      Två slags plikt och han ska rätta till felet genom att droppa den ursprungliga bollen.

6) En spelare slår sitt utslag från en plats utanför tee och bollen hamnar out of bounds. Han spelar en ny boll innanför tee. Vad gäller?

a)    Ett slags plikt.
b)    Två slags plikt.
c)    Tre slags plikt.
d)    Ingen plikt.

7) En spelare slår en provisorisk boll från tee. Då han kommer fram till platsen där den ursprungliga bollen kan antas ligga, talar en åskådare om för honom att bollen är förlorad i ett vattenhinder. Vad gäller?

a)    Han måste fortsätta spela på sin provisoriska boll och slå sitt fjärde slag.
b)    Han måste förfara enligt regel 26-1 och spela sitt tredje slag.
c)    Han måste förfara enligt regel 26-1 och spela sitt femte slag.
d)    Han måste gå tillbaka till tee och slå sitt femte slag.

8) Vad är förbjudet då det gäller övningsspel under en rond? Samtliga alternativ förutsätter att spelet inte fördröjs.

a)    Att putta på en övningsgreen mellan spelet av två hål.
b)    Att träna puttar på femte hålets tee medan man väntar på att slå ut.
c)    Att övningsspela från en bunker.
d)    Att chippa in på green efter det att hålet är färdigspelat.

9)  Vilket av följande påståenden är sant?

a)    När spelet avbryts av tävlingsledningen måste spelarna lyfta sina bollar.
b)    När en spelare själv avbryter spelet måste han lyfta sin boll.
c)    När spelet avbryts av tävlingsledningen får spelaren lyfta bollen om han vill.
d)    När en spelare själv avbryter spelet får han lyfta sin boll om han vill.

10) Vilket av följande räknas som spelarens ”Utrustning”?

a)    En handduk som bärs av spelarens caddie.
b)    En peg som använts för att markera ut ett område för droppning vid t.ex. R24.
c)    En spelares boll i spel.
d)    En provisorisk boll som inte lyfts.

(Frågorna är konstruerade av SGF:s Regelkommitté och ställdes i det frivilliga regeltestet under SGF:s Högre Regelutbildning i november.)

FACIT
Fråga, svar, hänvisning:

1)

b

R16-2

2)

c

R14-4, R19-3, 16-1f, R17-2

3)

c

R23-1, R24-1  + Def Utrustning

4)

b

R18-2, R20-3, R15-2

5)

b

R24-2 (+ 15-2)

6)

b

R11-4

7)

b

R27-2c (Dec 27-2a/2.2

8)

c

R7-2

9)

c

R6-8c

10)

a

Def ”Utrustning”

Mer från samma ämne

Läs också

Spela

Golfreglerna vi bryter mot mest

Här är några av de vanligaste situationerna där spelare missar att tillämpa regelboken på rätt sätt.

Spela

10 tips för regniga höstronder

Att spela golf på hösten är inte bara njutbart. Det kan också bli en kamp mot vädret och mjuka banor.

Spela

Regelsituationen som misstolkas och diskuteras mest

Vår regelexpert reder ut vad som gäller när åsikterna är många och alla är säkra på sin sak.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.