Här kommer ytterligare tio kluriga regelproblem. Bara ett svarsalternativ är rätt och frågorna gäller slagspel om inget annat anges. Använd gärna regelboken och glöm inte att titta bland definitionerna i början av boken.
(Facit står längst ner i artikeln, men tjuvkika inte…)
1) En spelares boll ligger bakom en buske. När spelaren ska slå sitt slag sätter han foten på en gren som han trycker ned till marken för att den stör honom i hans baksving. Vad gäller?
a) Spelaren får ett slags plikt.
b) Spelaren får två slags plikt.
c) Spelaren får ingen plikt om han tar bort foten och ”återställer” grenen innan han slår – i annat fall får han två slags plikt.
d) Spelaren är diskvalificerad.
2) En spelares caddie vill stega avståndet mellan spelarens boll och hålet. Han går genom en bunker och hela vägen till hålet. På väg tillbaka krattar han sina fotspår som befinner sig i spelarens spellinje i bunkern: ”Man vet ju aldrig var du hamnar”, säger caddien med ett flin. Vad gäller?
a) Spelaren ådrar sig två slags plikt.
b) Spelaren ådrar sig ett slags plikt.
c) Spelaren ådrar sig ingen plikt eftersom det inte var caddiens avsikt att förbättra spellinjen.
d) Spelaren ådrar sig ingen plikt eftersom det inte var caddiens avsikt att förbättra spellinjen, men man måste återskapa fotspåren i bunkern innan spelaren slår. Vem som helst får återskapa fotspåren.
3) En spelares boll vilar mot en kratta i bunkern, men bollen ligger inte på krattan utan i sanden. Vad gäller i den här situationen?
a) Spelaren får markera bollens läge och flytta krattan. Om bollen flyttar sig ska den återplaceras utan plikt.
b) Spelaren får markera bollens läge, lyfta bollen och flytta krattan. Därefter ska spelaren utan plikt droppa bollen så nära som möjligt där den låg mot krattan.
c) Spelaren får markera bollens läge och flytta krattan. Om bollen flyttar sig ska den droppas utan plikt så nära som möjligt där den ursprungligen låg.
d) Spelaren får flytta krattan och om bollen rör sig är det ingen plikt och spelaren ska spela bollen från det nya läget.
4) En spelare har störande inverkan av ett förhållande i ett vattenhinder. I vilken av följande situationer får spelaren droppa bollen utan plikt inom en klubblängd från närmaste punkt för lättnad, men fortfarande i hindret, när hennes boll och förhållandet är i samma hinder?
a) Spelaren störs av ett stort brunnslock (oflyttbart hindrande föremål) som är beläget precis framför bollen.
b) Spelaren störs av ett hål efter en mullvad (bogrävande djur) i sin stans.
c) Spelaren störs av ett broräcke (oflyttbart hindrande föremål) i framsvingen.
d) I ingen av situationerna (a)-(c) får spelaren droppa bollen utan plikt – hennes enda möjlighet är att fortsätta enligt Regel 26-1 (vattenhindersregeln).
5) En spelare tycker att hennes boll är ospelbar och bestämmer sig för att droppa. Trots att hon med lätthet kan hämta bollen i busken tar hon en ny boll i bagen. När hon droppar bollen får hon, förutom plikten för ospelbar boll:
a) Ett slags plikt för felaktigt nyinsatt boll.
b) Två slags plikt för felaktigt nyinsatt boll.
c) Ingen plikt, men hon måste rätta sitt misstag och droppa den ursprungliga bollen eftersom hon med lätthet kunde återfå den.
d) Ingen plikt och hon kan slå sitt slag.
6) I foursome rubbar en spelare sin boll i vila. Vem får lägga tillbaka (återplacera) bollen?
a) Bara spelaren själv.
b) Både spelaren och hennes partner.
c) Endast den av spelarna som ska spela nästa slag.
d) Det finns ingen begränsning – vem som helst som såg var bollen låg kan lägga tillbaka bollen.
7) En spelares boll ligger precis intill ett stängsel som utgör banans gräns (out of bounds) och spelaren har nästan ingen möjlighet alls att slå ett slag. Vilka av följande är korrekt med avseende på spelarens möjligheter till att ta sig ur situationen?
a) Spelaren kan droppa bollen utan plikt i enlighet med Regel 24-2; ett stängsel är ett oflyttbart hindrande föremål.
b) Spelaren har inte rätt till lättnad utan plikt från stängslet men kan förklara bollen ospelbar och droppa bollen tre klubblängder från bollens läge med ett slags plikt.
c) Spelaren kan, med ett slags plikt gå tillbaka och spela en boll så nära som möjligt från den plats där han slog sitt föregående slag.
d) Spelaren har inte rätt till lättnad utan plikt från stängslet men kan trycka undan den del av stängslet som stör honom eftersom endast fasta delar av ett stängsel inte får flyttas.
8) Spelare A:s boll ligger på en väg täckt med singel. Vilka möjligheter har spelaren?
a) Spelaren har rätt att ta lättnad enligt regeln för ”Hindrande föremål” (R24) eller spela bollen som den ligger. Om han väljer att spela bollen som den ligger får han ta bort lösa stenar.
b) Spelaren har rätt att ta lättnad enligt regeln för ”Hindrande föremål” (R24) eller spela bollen som den ligger men han får då inte ta bort lösa stenar.
c) Spelaren måste spela bollen som den ligger eller förklara den ospelbar. Om han väljer att spela bollen som den ligger får han ta bort lösa stenar.
d) Spelaren måste spela bollen som den ligger eller förklara den ospelbar. Om han väljer att spela bollen som den ligger får han inte ta bort lösa stenar.
9) I vilken av följande situationer får en spelare INTE rengöra bollen när den lyfts?
a) När han ska avgöra om bollen är oduglig för spel.
b) När han lyft bollen från green för att den är störande för en medtävlare som ska chippa in från foregreen.
c) När han rubbat en boll i vila under letande och sedan vill identifiera den i vilket fall han måste ta bort lera på bollen.
d) I ingen av situationerna (a)-(c) får en spelare göra rent bollen.
10) Vilket av följande påståenden är korrekt för en peg?
a) En peg får inte vara kortare än 101,6 mm.
b) Om en spelare slår ett slag från en peg som inte överensstämmer med reglerna får han två slags plikt och slaget ska annulleras och spelas om från en peg som överensstämmer med reglerna, annars är spelaren diskvalificerad.
c) En peg får inte vara utformad på så vis att den kan påverka bollens rörelse.
d) En spelare får alltid använda ett annat föremål än just en peg för att pegga bollen på tee, t ex kan han använda en bit plaströr, under förutsättning att föremålets nya användningsområde är just att vara peg.
(Frågorna är konstruerade av SGF:s Regelkommitté och ställdes i det frivilliga regeltestet under SGF:s Högre Regelutbildning i november.)
FACIT
Fråga, svar, hänvisning:
|
1) |
b |
R13-2 |
|
2) |
a |
R13-4 |
|
3) |
a |
R24-1 (R18-2 ) |
|
4) |
d |
R24-2+ 25-1 |
|
5) |
d |
R28 |
|
6) |
b |
R20-3 |
|
7) |
c |
Def Hindrande föremål, R28 |
|
8) |
a |
Def Lösa naturföremål, R24-2 |
|
9) |
a |
R21 |
|
10) |
c |
Def Peg + R11-1 |