Flera regelnötter
Tredje portionen regelnötter
Andra portionen regelnötter
Första portionen regelnötter
Som vanligt är bara ett svarsalternativ rätt och frågorna gäller slagspel om inget annat anges. Använd gärna regelboken och glöm inte att titta bland definitionerna i början av boken. (Facit står längst ner i artikeln, men tjuvkika inte…)
1) Spelare A adresserar bollen. Precis när han påbörjat baksvingen rör sig bollen. Spelaren fullföljer svingen men gör en luftmiss. Vad gäller?
a) 1 slags plikt och bollen ska återplaceras.
b) 1 slags plikt och bollen ska inte återplaceras.
c) Ingen plikt och bollen ska återplaceras.
d) Ingen plikt och bollen ska inte återplaceras.
2) En droppad boll är i spel och ska INTE droppas om när:
a) Den rullar in i ett hinder och stannar inom två klubblängder från där den först träffade marken.
b) Den rullar in på en green och stannar inom två klubblängder från där den först träffade marken.
c) Bollen stannar efter droppning så att den fortfarande påverkas av den omständighet som gav lättnad enligt R 24-2.
d) Bollen rullar tillbaka till sitt ursprungliga läge där spelaren bedömde den som ospelbar.
3) Vid en slagspelstävling slår spelare A sin boll out of bounds från en bunker. A krattar bunkern på den plats där han ska droppa bollen. Innan han droppar bollen slår han flera övningssvingar där han vidrör sanden vid varje sving. Hur många pliktslag får han utöver den plikt han fick för att han slog out of bounds?
a) Ingen plikt.
b) 2 pliktslag.
c) 4 pliktslag.
d) Diskvalificerad.
4) Vilket av följande påståenden är rätt då det gäller klubbor?
a) En chipper får ha ett puttergrepp.
b) En klubba får ha två slagytor under förutsättning att de har samma egenskaper.
c) En klubba som är 50 cm lång är okej för spel.
d) Det är tillåtet att ändra klubbans vikt under ronden genom att applicera blytejp.
5) Vilket av följande påståenden är rätt då det gäller matchspel?
a) Om spelarna inte vet vad som gäller kan de spela en alternativ boll.
b) En spelare kan skänka motspelarens nästa slag när som helst.
c) Motspelaren kan välja att inte acceptera ett skänkt slag/hål.
d) Om båda spelarna slår bort sina bollar vid inspelet till green kan de välja att dela hålet och gå vidare till nästa hål.
6) Vilket av följande påståenden är rätt då det gäller slagspel?
a) Om spelaren har spelat en ”alternativ boll” måste han informera tävlingsledningen om detta, även om han har samma resultat på båda bollarna.
b) Om en spelare vägrar att följa en regel, och detta påverkar en annan spelares rättigheter får han 2 pliktslag.
c) Om en spelare råkar sparka till en medtävlares boll på green så får spelaren 1 pliktslag.
d) En provisorisk boll kan aldrig vara en andra boll enligt Regel 3-3.
7) Spelare A:s boll är förlorad i ett sidovattenhinder. Spelare A och hans medtävlare bedömer efter bästa förmåga var skärningspunkten var. A droppar sedan bollen inom två klubblängder från denna punkt, i enlighet med regel 26-1. Innan A slår sitt nästa slag meddelar en åskådare att han såg A:s boll skära vattenhindret 30 m längre fram. A hittar den ursprungliga bollen där åskådaren sa att hans boll skar. Vad gäller?
a) A måste fortsätta med den droppade bollen, med 1 slags plikt.
b) A måste fortsätta med den droppade bollen, med 2 slags plikt.
c) A måste överge den droppade bollen. A får välja mellan att spela den ursprungliga bollen eller att droppa en boll i enlighet med regel 26-1.
d) A måste överge den droppade bollen och droppa en boll på rätt plats, med 1 slags plikt.
8) Spelare A ska droppa en boll i ett område på spelfältet. Vilket av följande är tillåtet att göra för att förbättra området innan han droppar bollen?
a) Pressa ner gräs.
b) Laga ett nedslagsmärke.
c) Ta bort sand med handen.
d) Inget av ovanstående (a-c).
9) En spelares boll hamnar på foregreen. Av misstag tror han att bollen är på green och markerar bollen, lyfter och rengör den. När han är på väg att återplacera bollen inser han att bollen låg på foregreen. Vad gäller?
a) Spelaren får 1 pliktslag för att ha lyft bollen utan stöd i reglerna och han måste återplacera bollen. Han får ingen ytterligare plikt för att han rengjorde bollen.
b) Spelaren får 1 pliktslag för att ha lyft bollen utan stöd i reglerna och han måste återplacera bollen. Han får också 1 pliktslag för att han rengjorde bollen.
c) Spelaren får 2 pliktslag för att ha lyft bollen utan stöd i reglerna och han måste återplacera bollen. Han får ingen ytterligare plikt för att han rengjorde bollen.
d) Spelaren får 2 pliktslag för att ha lyft bollen utan stöd i reglerna och han måste återplacera bollen. Han får också 1 pliktslag för att han rengjorde bollen.
10) Under ett avbrott i spelet, blåser en kastvind en tävlares boll av fairway och ner i ett vattenhinder, från vilket den inte kan återfås. När spelet återupptas ska spelaren:
a) Placera en boll, utan plikt, så nära som möjligt intill den plats där den ursprungliga bollen låg.
b) Droppa en boll, utan plikt, så nära som möjligt intill den plats där den ursprungliga bollen låg.
c) Placera en boll så nära som möjligt intill den plats där den ursprungliga bollen låg och med 2 slags plikt för att ha satt en ny boll i spel.
d) Droppa en boll så nära som möjligt intill den plats där den ursprungliga bollen låg och med 2 slags plikt för att ha satt en ny boll i spel.
(Frågorna är konstruerade av SGF:s Regelkommitté och ställdes i det frivilliga regeltestet under SGF:s Högre Regelutbildning i november.)
FACIT
Fråga, svar, hänvisning:
|
1) |
b |
R14-5, R18-2b |
|
2) |
d |
R20-2c, R28 |
|
3) |
a |
R13-4, (Dec 13-4/37) |
|
4) |
c |
R4, Appendix II Klubbor |
|
5) |
d |
R2 |
|
6) |
a |
R3-3, R3-4, R18-4 |
|
7) |
d |
R26-1 + 20-6 |
|
8) |
d |
R13-2 |
|
9) |
a |
R18-2, R21 |
|
10) |
a |
R6-8d |