Hoppa till innehåll

Räkna med regelbråk

Få vill eller vågar göra sig osams med sina spelkamrater när det gäller golfregler. Här är tio situationer som det diskuteras mest kring under spelet. Plugga gärna in svaren och sätt stopp för heta duster på banan.

Christina Rodman

1. ”JAG VILL INTE PAJA KLUBBAN”

Sagt: Dunk, dunk, dunk med klubbhuvudet bakom bollen i ruffen. Vadå förbättra läget? Jag måste väl få känna efter att det inte är stenar i marken eller så, för man vill ju inte förstöra klubban! Har jag fel?

Gjort: Ja, det har du och det kostar två pliktslag enligt Regel 13-2. Du får bara sätta ned klubban på marken utan att varken pressa eller trycka till! Är du rädd att skada klubban får du försiktigt känna efter med en peg eller liknande bakom bollen men inte jämna till. På tee får du däremot alltid dunka och jämna till bakom bollen.

2. ”NER MED GRÄSTOFSARNA”

Sagt: När jag ändå är i färd med att laga nedslagsmärken på green trycker jag till några grästofsar. Spikmärken? Inte vet jag, men det är väl inte meningen att man ska behöva putta över uppstående tofsar av gräs?

Gjort: Jo, det måste du om du inte vill betala det med två pliktslag, när spikmärkena befinner sig där de kan hjälpa dig i ditt fortsatta spel! Nedslagsmärken bör du laga och gamla hålpluggar får du laga även i din puttlinje. Efter avslutat hål får du däremot gärna laga spikmärken och andra skador. Regel 16-1c.

3. ”HUR TYDLIG SKA MAN VARA?”

Sagt: Vadå satt ny boll i spel? Självklart var det en provisorisk boll jag slog. Jag sa ju att jag slog en till för att jag inte visste var den första tog vägen. Hur tydlig ska man egentligen behöva vara?

Gjort: Väldigt tydlig! Du måste säga de magiska orden ”jag slår en provisorisk boll” eller göra helt klart att det verkligen är en provisorisk boll du slår. Säger du ingenting eller saker som ”jag tror jag slår en till”, eller ”den är nog borta så jag tar en till” eller ”jag undrar var den tog vägen, bäst att slå en ny”, så är det inte en provisorisk boll utan en ny boll du sätter i spel enligt Regel 27-1.

4. ”HJÄLP – MIN BOLL ÄR SKADAD”

Sagt: Jag vill byta min boll för jag anser att den är skadad. Färgen är delvis bortskrapad och den betedde sig märkligt i luften när jag slog. Den är nog ”invärtes” skadad, eller?

Gjort: Skadad betyder att bollen har fått ett jack, blivit hackad eller deformerad, inte att ytan och färgen har skrapats och missfärgats. Att bollen beter sig konstigt i luften beror kanske mer på ditt spel än på bollen och är inget skäl för att få byta boll i spel. Regel 5-3.

5. ”JAG BLEV STÖRD”

Sagt: Visst måste jag, utan plikt, få lov att slå om min putt? Jag missade nästan totalt eftersom jag skrämdes av en annan boll som kom farandes in på green och nästan träffade mig just när jag slog.

Gjort: Tyvärr, golf är inte rättvist. Att bli störd i ditt spel är något du får finna dig i och ingår i spelet. Det ger dig inte rätt att enligt reglerna få annullera slaget. Även plötsliga och mer eller mindre medvetna störningar från osportsliga ”vänner” är också en del av golfens värld men här pratar vi etikett och inte regler. Ett exempel på en av de få gånger som du, utan plikt, får slå om ditt slag är när en medtävlare medvetet stoppar din boll för att hindra den att gå i hål.

6. ”JAG FRÅGADE JU BARA OM KLUBBAN”

Sagt: Får man inte ställa en enkel fråga? Jag frågade ju bara om vilken klubba han använde innan jag slog själv. Han svarade dessutom inte. Ska jag verkligen få två slags plikt för det?

Gjort: Det var tur att medtävlaren inte svarade. Då hade även han fått lägga två pliktslag till scoren. Det är bara när man har en partner, exempelvis i foursome eller fyrboll, som man får be om råd eller ge råd till varandra. Att fråga om klubbval innan du själv slår är att be om råd. Däremot får du alltid upplysa eller fråga om regler och hindra någon från att begå ett regelbrott. Det är inte samma sak som att ge eller få råd. Regel 8-1.

7. ”KAN DU FLYTTA DIG, TACK”

Sagt: Måste jag flytta på mig och inte stå bakom dig när du puttar? Men jag vill stå där för att se hur det faller så att jag kan dra nytta av det när jag ska putta sedan. Då ställer jag mig i stället på andra sidan hålet och försöker se därifrån hur bollen rullar.

Gjort: Visst du tillhör inte favoriterna att spela med och bör flytta på dig om du blir ombedd. Men du bryter inte mot golfreglerna om du står kvar. Att det kan störa och är etikettmässigt mindre lämpligt är en annan sak. Du får stå bakom din medspelare eller motspelare och även på andra sidan hålet och kolla in linjen när han slår (han får däremot inte placera mig eller någon annan där under slaget för att själv få hjälp). Förbudet att stå på förlängningen av spel- eller puttlinjen bakom bollen när spelaren slår gäller endast för caddien, spelarens partner eller hans caddie. Regel 8-2 och 14-2.

8. ”JAG FÅR VISST KRATTA I BUNKERN”

Sagt: Får jag inte kratta i bunkern? Det är klart att jag får kratta spåren efter mig och mitt slag trots att bollen ligger kvar i bunkern och bara hamnade några meter längre fram. Jag har redan känt på sanden när jag slog.

Gjort: Jo, det får du även om bollen är kvar i bunkern men bara under förutsättning att du inte förbättrar ditt läge eller din spellinje inför nästa slag enligt Regel 13-2. Det vill säga att du inte krattar där bollen nu ligger eller framför bollen i den riktning du avser att slå ditt slag.

9. ”NÄSTAN SÄKER ATT DEN GICK I”

Sagt: Jag fick en slice från tee och bollen gick i riktning mot vattenhindret 150 meter längre fram och nu har jag letat i buskarna och i ruffen intill men kan inte hitta den. Alltså måste bollen ha gått i vattenhindret så jag droppar här framme. Det är väl okej?

Gjort: Nej, det är inte okej, du ska gå tillbaka till tee, Regel 27-1. För att få droppa enligt vattenhindersregeln måste du veta eller vara så gott som säker på (är lika med 99 procent) att bollen, om den inte hittas där, är i hindret. Det betyder att någon bokstavligen ska ha sett bollen hamna i hindret eller att det inte ens finns skuggan av en möjlighet att den skulle kunna vara någon annanstans. När du letar utanför hindret visar din handling att du inte är säker på var bollen har hamnat. Om du droppar och spelar en boll framme vid vattenhindret, utan att veta att bollen verkligen är i hindret, spelar du från fel plats och begår ett allvarligt regelbrott.

10. ”JAG MÅSTE STÄDA FÖRST”

Sagt: Vad jag sysslar med? Jag ska droppa för ospelbar boll och plockar bort kvistar, löv och andra lösa naturföremål på marken innan jag droppar min boll där. Vadå förbättra mitt läge? Jag har ju inget läge ännu!

Gjort: Ja, du får ta bort lösa naturföremål på marken innan du, enligt en regel, droppar en boll där. Det är inte samma sak som att återplacera en boll efter att den har varit lyft. Om du lyfter din boll exempelvis för identifiering och det finns lösa naturföremål som ligger vid eller under bollen och du vill ta bort dem så får du antingen göra det innan du lyfter bollen eller efter att bollen har återplacerats. Rubbas bollen vid borttagandet får du ett slags plikt.

Mer från samma ämne

Läs också

Spela

Golfreglerna vi bryter mot mest

Här är några av de vanligaste situationerna där spelare missar att tillämpa regelboken på rätt sätt.

Spela

10 tips för regniga höstronder

Att spela golf på hösten är inte bara njutbart. Det kan också bli en kamp mot vädret och mjuka banor.

Spela

Regelsituationen som misstolkas och diskuteras mest

Vår regelexpert reder ut vad som gäller när åsikterna är många och alla är säkra på sin sak.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.