Åldergräns: 18 år för spel online och 20 år för att besöka fysiskt kasino. Spelar du för mycket? Besök stödlinjen.se.
Nedan kikar vi närmare på det framväxande samarbetet mellan casinoverksamheter och sport, speciellt inom den glamorösa golfvärlden.
Casinoföretagens ökade sponsringsavtal med sportvärlden
Vid första anblick förefaller casinoverksamheter och sportvärlden vara två separata marknader. Men allt fler av marknadens bästa online casino har under senare år ökat deras sponsring av allehanda sportevenemang, klubblag eller enskilda spelare. Detta är naturligtvis inte någon tillfällighet eftersom dessa samarbetsformer är attraktiva för alla involverade parter.
· Sport sponsring erbjuder casinoverksamheter en tillgång till stora och engagerade kundsegment
· Sportklubbar och evenemang får möjlighet att utvecklas och expandera med materiellt och finansiellt stöd från casinosponsorer.
· Samarbetet erbjuder också mer interaktionsmöjligheter för både sport- och casinofans.
Sportbetting – en viktig tillväxtmotor för casinon
Sportbetting har utvecklats till en viktig tillväxtmotor för många online casinoverksamheter. Denna utveckling har resulterat i att majoriteten av casinoföretagen numera erbjuder en separat sportbettingavdelning som knyter sportvärlden till den mer traditionella casinovärlden. Online spelbolag erbjuder idag både betting och live betting inom allehanda sporter som golf, fotboll, tennis, ishockey, ridsport, handboll och e-sports.
Sambandet mellan golf och casinovärlden
Expansionen av golfbetting har gynnats av flera gemensamma nämnare mellan golf och casinovärlden.
Exklusiv image – Både casinovärlden och golfvärlden förknippas med lyx och elegans. Denna exklusiva image har också en social och interaktiv dimension som knyter individer från golfvärlden till både online spelverksamheter och fysiska casinon.
Strategi och skicklighet – Golf handlar i stor utsträckning om strategi och precision. Det samma gäller för klassiska casinospel som poker och blackjack där det som regel är skicklighet och val av strategi som avgör vilken spelare som vinner.
Ansvarsfullt spelande – Casinomarknaden präglas idag av ett stort fokus på ansvarsfullt spelande som strävar att minimera risken för överdrivet spelande och andra potentiellt negativa konsekvenser. Golfvärlden karaktäriseras av liknande självreglering och har ett stort fokus på ansvarsfullt spelande inom rimliga gränser.
Ekonomisk symbios – Framväxande sponsorship har resulterat i en ökad ekonomisk symbios mellan spelmarknaden och golfvärlden. Båda marknaderna generar varje år stora intäkter och dessa samarbetet gynnar båda industrierna. Denna har i sin tur resulterat i successivt utsuddade gränser mellan golf och casino.
Modern teknik förenar golf och casino – Den aktuella trenden med Virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) teknik påverkar både casino- och golfvärlden. Både online casinon och golfsimulatorer erbjuder alltmer sofistikerade upplevelser som efterliknar känslan av att befinna sig i fysiska casinon respektive världsberömda golfbanor runt om i världen.
Olika typer av casino sponsorship inom sport och golf
Spelvärldens sponsring av sport- och golfvärlden är komplex och skapar mervärden för båda parter. Det existerar numera olika typer av sponsorship vilka vi kikar närmare på nedan.
Namnrättigheter
Namnrättigheter är en vanlig form för sponsoravtal där casinoverksamheten strävar efter att stärka sitt varumärke genom att en sportarena eller sportevenemang blir uppkallad efter spelverksamheten. Stora spelverksamheter har blivit ledande aktörer som stödjer prestigefulla golfturneringar runt om i världen i utbyte mot ökad varumärkesexponering och potentiellt utökad kundbas. Detta ömsesidigt gynnsamma samarbete existerar också i den digitala världen med exempelvis golf-fokuserade slotsspel som återknyter till verkliga golfturneringar och golfspelare.
Digital och fysisk marknadsföring
Digitala och fysiska marknadsföringskampanjer är viktiga komponenter inom spelbolagens sponsoravtal med sportvärlden. Allt fler spelbolag sponsrar både specifika golfspelare och golfevenemang. Den ökade digitala och fysiska marknadssynligheten gynnar både spelbolagen och golfindustrin som helhet.
Spelbolag som en officiell betting samarbetspartner
Casinon som officiell betting partner har blivit en viktig sponsorform. Den växande populariteten av golfbetting gör detta till en ömsesidigt gynnsam samarbetsform. Golfvärlden erbjuds ett ökat inflöde av sponsorpengar. I utbyte kan de involverade spelbolagen marknadsföra sina varumärken och erbjuda online bettingprodukter som är kopplade till specifika turneringar och evenemang.
Exklusiv delning av data och innehåll
Live betting är speciellt populär eftersom den gör det möjligt för sport och golf fans att satsa pengar i realtid medan de följer en specifik turnering. En del sponsoravtal omfattar en exklusiv delning av innehåll och data. Detta gör det möjligt för spelbolaget att erbjuda optimerade bettingprodukter med unikt innehåll och förbättrade odds. Vidare genererar detta samarbete mellan casino och golfvärlden också fler bettingvalmöjligheter för användarna. Resultatet är också mer konkurrenskraftiga sportböcker som kan attrahera bettingspelare från konkurrerande spelbolag.
Sponsoravtal som relationsbroar till fans
Spelmarknaden och golfvärlden har båda engagerade fans med sedan tidigare nämnda många gemensamma nämnare. Med en knivskarp konkurrens på spelmarknaden, blir det allt viktigare för casinon att bygga starkare relationer med både existerande och nya kunder. Sponsoravtal gör det möjligt för spelverksamheter att utveckla och stärka sina relationer med golffans.
Sponsring har blivit en ömsesidigt förmånlig samarbetsform mellan spelverksamheter och sport/golfvärlden. Casinon får ökad varumärkesexponering och potentiellt nya kunder medan golfvärlden erbjuds ekonomiskt stöd till vidareutveckling. Golfbetting har blivit alltmer populär och gynnas av en exklusiv image, strategi och fokus på ansvarsfullt spelande som existerar inom både golf och casinovärlden.