Spela bollen som den ligger och banan som den är. Reglerna är glasklara. Men det finns ett undantag från grundregeln som väldigt många golfspelare hade önskat – lättnad när bollen hamnar i en uppslagen torv på fairway.
I förra veckan drabbades DP World Tour-spelaren Pablo Larrazabal av otur under BMW Championship på Wentworth Club. Spanjorens boll hamnade i en annan spelares kvarlämnade grop och efter ronden gick han ut på X och frågade R&A (som tillsammans med USGA utformar och beslutar om golfens regler) om det verkligen är rättvist att bollen hamnar där efter ett utslag mitt i fairway.
Reglerna är utformade just för att de ska vara rättvisa och lika för alla. Otur är en lika stor del av spelet som tur. Men det är många som tycker att just denna regel är alldeles för orättvis och eftersom det nuförtiden är tillåtet att med putterhuvudet trycka ner spikmärken med mera på green så borde väl denna regel kunna ändras också.
Vi kan utgå från att regelmakarna definitivt har utrett och fortsatt ser över denna del i regelboken. Men att någon ändring skulle vara på gång finns det inga tecken på.
De som inte vill se en regeländring och att spelare ska få lättnad för uppslagen torv, menar att det skulle leda till ännu längre rondtider och ändlösa diskussioner om vad som är en uppslagen torv.
Larrazabals inlägg ledde till debatt i sociala medier där många är på spanjorens sida medan andra tycker att bollen ska spelas som den ligger och att det bara är att skaka av sig det oturliga, slå bollen och gå vidare.