Utdrag ur ett reportage som publicerades ursprungligen i Svensk Golf nummer 10, 2025. Klicka här för att prenumerera på tidningen.
Läs mer: Golfåret 2025: Vad har varit det bästa?
Läs mer: Golfåret 2025: Vad kunde ha varit bättre?
Del 3 av 4: Möjligheter 2026?
Gunnar Håkansson
Generalsekreterare Svenska Golfförbundet
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Den tekniska utvecklingen fortsätter och allt fler klubbar kan nu erbjuda simulatorer, både inomhus och utomhus på rangen. När upplevelsen av att träna förbättras slås fler bollar och spelarna blir skickligare på att spela golf.
Med den nya tekniken kan också nya medlemsformer skapas som kombinerar on-course och off-course. Sammantaget leder utvecklingen sannolikt till fler nöjda golfspelare och mer välmående golfklubbar.”
Johan Hampf
CEO PGA of Sweden
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Utveckling av golfen fortsätter i positiv riktning på flera plan. Utveckling av digitala delar är positivt även om vi inte får glömma att golfen i sig har en mycket hög attraktionskraft.
Vi behöver förstå konsumtionsmönster och anpassa våra verksamheter därefter. AI kommer påverka oss mer och mer men skapa möjligheter. Här finns stora möjligheter i en rad riktningar. Folk kommer fortfarande att bemästra konsten att svinga en golfklubba och slå en boll mot någon form av mål.”
Göran Tyrsing
CEO SGA (Swedish Greenkeepers Association)
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Jag ser möjligheter hos de golfklubbar som fått bättre ekonomi att förbättra banans kvalitet. Det kan röra sig om bättre greener, bunkrar, fairways, ja spelytor i allmänhet.
Att kunna jobba mer kvalitativt och hållbart för att stärka gräset och minska svampangrepp och andra skador. Kvalitetsökningen kan också vara att man genom att banan/gräset mår bättre får en längre säsong.”
Karolina Bohlin
VD Österåkers Golf
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Under 2026 kommer vi att öppna vår helt ombyggda bana, som i dagsläget går under arbetsnamnet Nya Västerled. Det är en unik investering där vi skapar en toppbana av högsta kvalitet.
Vi ser verkligen fram emot att öppna banan som är av linkskaraktär, designad, precis som Öster by Stenson, av Henrik Stenson och Christian Lundin.”
Stefan Brikell
VD GolfStar
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Det här blir det GolfStar-fokus på. Bland våra medlemmar är det färre än 2 promille som spelar fler än 40 rundor på de mest eftertraktade tiderna.
Inför 2026 har vi tagit bort spelpaketen som innehåller obegränsat spel på dessa tider och det ska bli intressant att följa. Det här skapar möjligheter för löjligt billiga ’vardagsmedlemskap’ samtidigt som vi får en mer rättvis prismodell.”
Gustaf Hagen
Klubbchef Araslöv Golf & Resort
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Att lyfta idrotten på klubben. Att få fler att vilja utveckla sin golf och delta i våra olika tävlingar.”
Patrik Bäckbom
General Manager Ping Scandinavia
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Vi ser verkligen fram emot golfåret 2026. Som klubbåterförsäljare är det alltid lika roligt att möta golfare och höra vad de tycker om våra nya produkter.
Vi befinner oss i en tid där det händer mycket – både på produktsidan och inom digitala hjälpmedel som gör det enklare för golfaren att hitta rätt utrustning.”
Rikard Blomstrand
General Manager Acushnet Nordic
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Jag är övertygad om att 2026 kommer att bli ett mycket positivt år tack vare det momentum som golfen i Sverige och branschen har.
Golf är en prioriterad sysselsättning och de dedikerade svenska spelarna kommer spela sin golf även 2026.”
Mattias Wistrand
CEO Easton Golf
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Vårt bidrag till att växa golfen för kvinnor är Easton Golf Ladies. Vi arbetar tillsammans med Svenska Golfförbundet för att skapa en trygg plats att tävla i golf.
Nästa år är fler golfdistrikt med och arrangerar och jag ser mycket fram mot sommarens alla tävlingar.”
Peter Browall
VD Golf Plaisir
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Jag tror att den goda trenden kommer att hålla i sig, vi ser väldigt positivt på 2026 vad gäller golfresor.
Efterfrågan på våra konceptresor, Pro-resor och skräddarsydda reseerbjudanden är rekordhög.”
Anders Wall
VD/CEO Dormy Golf
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Helheten inom golfbranschen. Det är inte en enskild faktor utan utvecklingen på flera olika områden som gör att det finns långsiktig bärkraft i den positiva trend vi nu upplever.
Allt från indoorkoncepten och utveckling av digitaliserade ranger till att antalet utövare är rekordmånga.”
Nicklas Andersson
CEO Tee Two Green AB
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Vi som återförsäljare av golfprodukter ser fram emot golfsäsongen 2026 med som vanligt många spännande nyheter som tillverkarna kommer att presentera.
Självklart hoppas vi på att antalet golfare fortsätter att öka och därmed efterfrågan på golfprodukter.”
Alex Bengtsson
CEO RUFF Golf
Vilka möjligheter ser du positivt på inför 2026?
”Möjligheterna är enorma. Intresset för off-course-golf fortsätter växa, särskilt i kombination med så kallad eatertainment där mat, dryck, musik och gemenskap förstärker golfupplevelsen.
Tekniken skapar broar mellan inomhus- och utomhusgolfen och gör golfen både mer personlig och tillgänglig året runt.”

Spalt 2: Gunnar Håkansson, Nicklas Andersson, Karolina Bohlin.
Spalt 3: Johan Hampf, Alex Bengtsson, Anders Wall.
Spalt 4: Stefan Brikell, Mattias Wistrand, Rikard Blomstrand, Patrik Bäckbom.